وزیر خارجه آمریکا با متهم کردن ایران به فعالیت‌های ثبات‌زدا در منطقه، مدعی شد با وجود حصول توافق هسته‌ای، واشنگتن بازهم تاکید کرده که به اقدام علیه فعالیت‌های تهران در دیگر حوزه‌ها ادامه می‌دهد.

علی‌رغم توافق، به اقدام علیه فعالیت‌های ایران ادامه می‌دهیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نما شده علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد تهران چالش‌های واضح و متمایزی برای واشنگتن دارد.

بلینکن شامگاه چهارشنبه در طی سخنرانی آنلاین در «مرکز مطبوعات خارجی»، ادعا کرد: «ایران چالش‌های مشخصی دارد از جمله فعالیت‌های ثبات‌زدا در منطقه مانند حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و همچنین برنامه هسته‌ای که طی سال‌های زیادی نگرانی‌های عمیقی را در جامعه بین‌المللی درباره تمایلات ایران و افزایش توانمندی برای تولید سلاح اتمی و مواد شکافت‌پذیر ایجاد کرده است».

وی در ادامه ادعای خود افزود: «وقتی که چند سال پیش با متحدان اروپایی خود و روسیه و چین وارد مذاکرات با ایران شدیم، روی نگرانی‌هایی که درباره برنامه هسته‌ای آن داشتیم متمرکز بود. توافقی که حاصل آن برجام شد، کار بسیار مؤثری در قطع کردن دسترسی ایران به ظرفیت تولید مواد شکافت‌پذیر برای یک سلاح در زمان کوتاه انجام داد».

ویر خارجه آمریکا با ادعای اینکه برجام، زمان مورد نیاز برای تولید مواد لازم جهت ساخت سلاح اتمی توسط ایران را به اندازه یک سال تعویق انداخت، اظهار داشت: «همچنین سرزده‌ترین رژیم نظارتی را بر ایران اعمال کرد. اما علی‌رغم اینکه ما آن توافق را مورد مذاکره قرار دادیم، ما به صراحت گفتیم که به انجام اقدامات لازم علیه فعالیت‌های ایران در دیگر حوزه‌ها که از نظر ما تهدید به حساب می‌آید، ادامه می‌دهیم».

بلینکن با بیان اینکه واشنگتن هر کاری برای کاهش چالش‌های مطرح‌شده توسط ایران انجام می‌دهد، گفت:‌ «ما توانستیم همین کار را درخصوص برنامه هسته‌ای آنها انجام دهیم و همزمان به مقابله با اقدامات ایران در دیگر حوزه‌ها ادامه دادیم».

وی پیشتر با تحریک‌آمیز خواندن اعلامیه ایران مبنی بر غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم، مدعی شد این اطلاعیه سوالاتی را درباره جدی بودن ایران درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایجاد می‌کند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز بامداد سه‌شنبه مدعی شد: «مقابله با تهدیدهای ایران در دریا و حمایت از شبکه‌های تروریستی و تداوم توسعه و تولید موشک‌های بالستیک، ضرورت امنیت ملی ما است».