حسام‌الدین آشنا از ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری استعفا داده و علی ربیعی جایگزین وی شد. این خبری بود که روز پنج‌شنبه روی خروجی رسانه‌ها رفت. این تصمیم در پی انتشار مشکوک فایل صوتی ظریف که بازتاب وسیعی در داخل و خارج از کشور داشته و دولت روحانی را با چالشی تازه مواجه کرده است، صورت گرفت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسام‌الدین آشنا از ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری استعفا داده و علی ربیعی جایگزین وی شد. این خبری بود که روز پنج‌شنبه روی خروجی رسانه‌ها رفت. این تصمیم در پی انتشار مشکوک فایل صوتی ظریف که بازتاب وسیعی در داخل و خارج از کشور داشته و دولت روحانی را با چالشی تازه مواجه کرده است، صورت گرفت. 

کنار رفتن آشنا از مرکز بررسی‌های استراتژیک را می‌توان اولین ترکش انفجار فایل صوتی ظریف دانست. در یک‌سوی این اتفاق، اظهارات خلاف واقع وزیر امور خارجه درخصوص شهید حاج قاسم سلیمانی بود که وی خواسته یا ناخواسته دوگانه‌ای از خودش و سردار سلیمانی ساخت و عنوان کرد در دوران او، دیپلماسی برای میدان هزینه شده است. اما در سوی دیگر این ماجرا، مسئله‌  مهم‌تر چگونگی درز این فایل به بیرون بود. فایلی که برچسب محرمانه بر آن خورده، ناگهان از شبکه سعودی ایران‌ اینترنشنال پخش و به دست خبرنگاران ضدانقلاب رسیده بود! حتی فرزند مهدی کروبی نیز مدعی شده که این فایل ۵ روز قبل از انتشار سراسری، به دست وی رسیده و از آن اطلاع داشته است! حالا مسئولیت آن با نهادی بود که این گفت‌وگو را برعهده داشته است؛ یعنی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری که مدیریت آن با آشنایی بود که همزمان مشاور رئیس‌جمهوری نیز می‌باشد. 

بعد از حواشی بسیاری که به‌واسطه این فایل پیش آمد، سرانجام رئیس‌جمهوری،ربیعی را جایگزین آشنا کرد؛ اما سؤال اینجاست که با کنار رفتن حسام‌الدین آشنا پس چه کسی باید پاسخگوی این افتضاح باشد!؟ جواب این سؤال که فایل چگونه به ایران اینترنشنال رسیده است را کدام مقام باید بدهد؟ و چرا آقای آشنا رسما توضیح نمی‌دهد فایل چگونه لو رفته و مقام بالاتر نیز چرا او را بازخواست نمی‌کند؟! 

به نظر می‌رسد حسام‌الدین آشنا رفت تا پاسخگو نباشد؛ اما با گذشت چند روز از این ماجرا، اصل ماجرای انتشار فایل صوتی ظریف هنوز روشن نشده است! این‌که چگونه و به چه دلیلی فایل منتشر شده است! همچنین بااین‌که اعلام شده تعدادی از عوامل ممنوع‌الخروج شده‌اند اما رابطین شبکه سعودی ایران اینترنشنال هنوز اعلام رسمی نشده‌اند! حالا نکته مهم‌تر این است که شبکه نفوذ معرفی شود.

 واکنش آشنا؛ یک شعر و یک درخواست از مسئولان

حسام‌الدین آشنا دقایقی بعد از اعلام رسمی خبر حکم ریاست علی ربیعی، در توییترش شعری از حافظ را منتشر کرد و نوشت: «حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست / که آشنا سخن آشنا نگه دارد.» 

آشنا همچنین ساعتی پس‌ازآن، در رشته توییتی اظهار داشت: «بنده به‌عنوان یکی از علاقه‌مندان مطالعات سیاست‌گذاری عمومی خود را موظف به حراست از دستاوردهای قابل‌توجه همکاران بسیار عزیزم در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ازجمله در شکل دادن به روایتی تفصیلی از تاریخ سیاستی و اجرایی کشور می‌دانم. برخی راهزنان حرفه‌ای با شبیخونی سیاسی، تلاش دارند تا ضرورت این اقدام تاریخی زیر سؤال برود و با سرقت و انتشار نابهنگام فایلی صوتی، موجب شده‌اند تا یک برنامه‌سازی آموزنده، روشمند و غیر محرمانه، مورد سوءاستفاده سیاسی و رسانه‌ای قرار گیرد و در قامت یک معضل سیاسی و امنیتی جلوه‌کند. مرکز بررسی‌های استراتژیک علاوه بر آن‌که ارائه خدمات مشاوره‌ای، تحلیلی، نظارتی و آگاهی‌رسانی تخصصی در حوزه‌‌های راهبردی را در دستور کار خود داشته،مسئولیت مستندسازی دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم را نیز برعهده‌گرفته ‌است و تاکنون چهار جلد از این مجموعه را آماده انتشار نموده ‌است. امیدوارم مسئولان ذی‌ربط به‌جای دراز کردن حکیم‌باشی، حداقل یک مسیر نفوذ را شناسایی کنند؛ تا مشخص شود رئیس‌جمهور برای کاوش دقیق، شفاف و بدون ملاحظه درباره چگونگی دست‌اندازی به این میراث ملی هیچ خط قرمزی ندارد؛ خوش بود گر محک تجربه آید به میان /تا سیه روی شود هر که در او غش باشد. از درگاه خداوند بلندمرتبه و خطاپوش مسئلت دارم بر توفیقات مقام معظم رهبری، دولت محترم، قوای مسلح و همه خدمتگزاران کشور بیفزاید و همه قصورها و تقصیرها را در خدمت به ملت مظلوم ایران ببخشاید.»

 ماجرای حضور آشنا در دولت و حواشی او

حسام‌الدین آشنا از پیچیده‌ترین و امنیتی‌ترین اعضای کابینه دولت روحانی بود. بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۹۲ نام وی بیشتر شنیده و بر سر زبان‌ها افتاد. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری، عضو هسته مرکزی ستاد انتخاباتی روحانی و تحلیلگر مناظرات بود که حتی گفته می‌شود او طراح رنگ انتخاباتی «بنفش» و نماد «کلید» بوده است. آشنا طی سال‌های حضور در دولت تدبیر و امید، آن‌قدر در توییتر فعالیت داشته و به انتقادات از دولت واکنش نشان داده که از او به‌عنوان سخنگوی توییتری دولت یاد می‌کنند تا جایی که به او لقب «مشایی روحانی» داده‌اند. 

ازجمله توییت‌هایی که آشنا منتشر کرد و با حاشیه‌های بسیاری روبه‌رو شد، می‌توان به توییت فردای انتخابات ۹۶ وی اشاره کرد؛ آنجا که مشاور ارشد رئیس‌جمهور در توییتی به سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از دولت دوازدهم پرداخته و نوشته بود: «کاسبان اصلاح‌طلبی که باج‌خواهی رسانه‌ای و سیاسی از رئیس‌جمهور را آغاز کرده‌اند، بدانند روحانی خاتمی نیست؛ نه تعارف می‌کند و نه مأخوذبه‌حیا می‌شود.» یکی دیگر از حواشی وی طی این سال‌ها، جدال او با سید عزت‌الله ضرغامی بوده است. در یک مورد سال ۹۷ ضرغامی در انتقاد از دولت نوشته بود: «کارنامه دولت در پروژه ملی پیام‌رسان داخلی، بسیار منفی است. اگر این دولت، در زمان جنگ تحمیلی سر کار بود، هرگز صنایع خودکفایی در مقابل دشمن شکل نمی‌گرفت» که آشنا نیز در پاسخ به او گفته بود: «آقای ضرغامی! زمان جنگ کدام دولت در رأس کار بود؟» ضرغامی نیز در پاسخ، عبارت سرخه‌ای حسن روحانی را به او یادآوری کرد: «زنونابین.» 

حواشی رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک دامان سعید جلیلی را نیز گرفته است. جلیلی در انتقادی گفته بود: «دوره‌ای وعده هلو دادند و دوره‌ای هم از لولو ترساندند هم آن وعده و هم این ترساندن، توهمی نبود و نیست.» که آشنا با کنایه پاسخ داد: «نه لولو و نه هلو، همان‌طور که فرمودید هیچ‌کدام این‌ها مشکل ما نیست. مشکل همان است که فرمودید: توهم!» 

و ازاین‌دست حواشی ایجادشده توسط مشاور رئیس‌جمهور بسیار است! از انتقادات عجیب و غیرقابل‌قبول به مجلس یازدهم و طرح‌های نمایندگان مردم، تا توییت علیه سریال گاندو. اما آنچه که مشخص است، این است که؛ آشنا در طی این سال‌ها به‌جای مدیریت و برنامه‌ریزی برای اداره مرکز بررسی‌های استراتژیک و همچنین بالا بردن امنیت این نهاد، بیشتر سعی می‌کرد به تقابل با منتقدان دولت بپردازد. در کنار این مسائل، لو رفتن فایل صوتی ظریف در مجموعه آشنا، نشان‌دهنده این است که وی بیش از آنکه یک مدیر باشد، یک فعال توییتری بوده و نظارتی بر مجموعه خود نداشته است.