سخنرانی مقام معظم رهبری به صورت پخش زنده تلویزیونی عصر امروز آغاز شد.

رهبر معظم انقلاب: سیاست خارجی در وزارت خارجه تعیین نمی‌شود/ دشمن شادکن نباشیم/ به تعطیلی کشاندن کارخانه‌ها خیانت است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در یک سخنرانی زنده تلویزیونی با مردم سخن گفتند.

اهم فرمایشات رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:

-مساله امامت با ترازوهای عرفی ما قابل اندازه‌گیری نیست. برخی بزرگان به مفاهیم عالی امامت دست پیدا کردند اما این مساله از دسترس فهم ما خارج است.

-با قطع نظر از این رتبه معنوی بالا، امیرالمومنین (ع) بر اساس معیارهای دنیایی هم یک شخصیت بی‌نظیر است.

-عدالت امیرالمومنین گسترده، بی‌اغماض و بدون هیچ ملاحظه‌ای و زهد و بی‌اعتنایی به دنیای نزد آن بزرگوار نیز بی‌نظیر است.

-ما هم از لحاظ شخصی باید به امیرالمومنین اقتدا کنیم و هم از جنبه حکومت‌داری. باید همین روش، خصوصیت، عدالت، شجاعت و زهد امیرالمومنین را در عمل و رفتار خودمان رعایت کنیم که خیلی در این زمینه عقب هستیم.

-در معرفی شخصیت امام علی (ع) یک مرحله امامت است اما امامت به معنای ریاست دین و دنیا نیست.

-شهید سلیمانی را تهدید کرده بودند که تو را می‌کشیم، آن شهید بزرگوار به دوستانش گفته بود من را تهدید می‌کنند به چیزی که در کوه و بیابان دنبال آن می‌گردم.

-شهید مطهری هم تولید فکر می‌کرد و هم نشر فکر می‌کرد و آرام نمی‌نشست و آرام و قرار هم نداشت. ایشان دائم در فکر بود و دغدغه داشت تا فکر درست و متقن و عمقی را میان مخاطبان خود نشر دهد. او یک جهاد نرم افزاری را در طول سالیان متمادی شروع کرده بود و با امواج مهاجم روبرو می‌شد.

-آن شهید مسئولیت شناس و تکلیف گرا بود. هرگز بیکار نماند. میراث علمی پیشینیان در اختیارش بود و اندوخته‌های بسیاری را به آن افزوده بود.

-او همه ظرفیت‌های علمی و فکری را به مرحله مورد نیاز جامعه نزدیک می‌کرد یعنی اولویت‌های جامعه معیار تلاش او بود. او معیارهای جامعه را خوب تشخیص می‌داد.

-جامعه ارزشمند معلمین ما باید این رویه را در چارچوب‌های خود قرار دهند. باید دغدغه معلمین این باشد که از فکر مخاطب خودشان صیانت کنند همانطور که شهید مطهری این کار را می‌کرد.

-امروز امکان آموزش به صورت گسترده وجود دارد که در گذشته این مقدار امکانات فراهم نبود. این امکان در اختیار معلمین است. معلمان هم یک بخش مهمی از این امکانات هستند.

-بنابراین معلمان افسران جوان سپاه پیشرفت کشور هستند. معلمان باید این نقش حیاتی و مهم را باور کنند. تعداد زیادی از معلمان امروز ما جوان هستند. البته معلمان سالخورده‌ای هستند که تلاش کردند و دل از معلمی نمی‌کَنند.

-در کشور ما در کمتر زمانی جوانان و نوجوانان ما این‌طور مورد تهاجم فکری و اخلاقی قرار داشتند. البته در زمان پهلوی این تهاجم از سوی مسئولین حکومت بود ولی امروز از سوی دشمنان خارجی انجام می‌گیرد.

-معلمان باید کاری کنند که ریزش‌ها نزدیک به صفر شود و رویش‌ها افزایش یابد.

-ما مسئولیت‌های اصلی و مهمی نسبت به معلمین داشته باشیم. بالا بردن شأن معلمی از وظایف ماست و این باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

-از نقش ستودنی معلمین در دوران بیماری همه گیر تقدیر می‌کنم که بهترین خدمات آموزشی را ارائه دادند و امر آموزش را تعطیل نکردند.

-دست کارگر دستی است که خداوند و پیامبر این دست را دوست دارند. پیامبر دست کارگر را بوسید. جامعه کارگری حق بزرگی بر همه افراد جامعه دارند. در یک اقتصاد مستقل و تولید محور، کارگر نقش اصلی را ایفا می‌کند. تولید وابسته به کارگر است.

-در جمهوری اسلامی حق کارگران بیش از جاهای دیگر است. از اول تشکیل نظام، بدخواهان تلاش کردند جامعه کارگری را مقابل نظام قرار دهند اما این جامعه در مقابل این جریان ایستاد و در دوران دفاع مقدس حضور پیدا کرد.

-پشتیبانی از تولید، پشتیبانی و حمایت از کارگران است. البته حمایت از کارگر در واقع حمایت از ثروت ملی است. این ثروت ملی برای کشور آبرو و اقتدار ایجاد می‌کند. حمایت از کارگر فقط این نیست که هر سالی پایه حقوقی آنها را به تناسب تورم بالا ببریم اما حمایت‌های دیگری هم وجود دارد.

-مساله مهارت آموزی کارگران یکی از انواع حمایت‌ها است. باید سطح مهارت و تخصص کارگران را بالا ببریم. مساله بیمه و بهداشت و درمان هم در حمایت از کارگران مهم است. امنیت شغلی هم یکی از انواع حمایت از قشر کارگر است. باید برای مساله مسکن کارگران فکر اساسی کرد. البته شنیدم در این زمینه بودجه‌ای در نظر گرفته شده است. ایجاد روابط منطقی میان کارگر، دولت و کارآفرین هم یکی از انواع حمایت‌ها از کارگران است.

دولت‌ها باید برنامه‌ریزی درستی در زمینه ایجاد اشتغال داشته باشند. ایجاد اشتغال برکات سیاسی و اجتماعی هم دارد. کار و اشتغال برای نسل جوان مایه نشاط و سرحال بودن است. بیکاری بستر فساد، بدبینی، اعتیاد و انحرافات امنیتی است.

-من باید هشداری بدهم به کسانی که کارخانجات را به تعطیلی کشاندند. آنهایی که برای منافع خودشان کارخانه را می‌گیرند و برای استفاده از زمین کارخانه کارگر را اخراج می‌کنند و سپس زمین را تبدیل به ساختمان می‌کنند. این کار خیانت است، برخی قصد خیانت ندارند اما بدانند این کار یک خیانت است.

-انتخابات یک فرصت مهم است و نباید مردم را از انتخابات دلسرد کرد. انتخابات را با حرف های بیهوده و وعده های فریبنده و بدون پشتوانه نباید خراب کرد. آنهایی که می‌خواهند وارد شوند فکر کنند و کار ارائه بدهند.

-هیچ چیز دیگر جای انتخابات را برای اقتدار و استحکام پایه های کشور نمی گیرد. حضور مردم چیزی است که با وجود آن هیچ قدرتی نمی‌تواند کشور را تکان دهد.

-خدشه کردن در انتخابات، غلط است. از اول انقلاب تا امروز انتخابات ها سالم برگزار شده است. تخلفاتی بوده است اما در نتیجه انتخابات تاثیری نداشته است.

-برخی انتخابات را قبول دارند که نتیجه انتخابات چیزی باشد که آنها می‌خواهند، اگر مطلوب آنها درآمد انتخابات را سالم می‌دانند و اگر مطلوب ندانند انتخابات را متهم می‌کنند و گاهی مثل ۸۸ اغتشاش راه می‌اندازند. این متهم کردن‌ها بی انصافی و آن اغتشاشات جرم است.

-اظهارات برخی کسانی که وارد میدان انتخابات می‌شوند خوب نیست، این ها حرف های فریبنده است و پشتوانه فکری و برنامه ای ندارد. برخی بدون اینکه امکانات کشور را بدانند ادعاهایی می‌کنند. برخی حرف هایی از عده ای صادر می شود که گویی قانون اساسی راقبول ندارند. کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند باید به اسلام و رای مردم و قانون اساسی معتقد باشند.

-از برخی مسئولین حرف هایی شنیده شد که مایه تعجب است. شنیدیم که برخی اظهارات را رسانه های دشمن پخش کردند و متاسف هستیم از این اتفاق. برخی از این حرف ها، تکرار حرف های دشمنان ماست. آمریکا از نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه ناراحت بود و از شهید سلیمانی و نیروی قدس ناراحت بودند به دلیل نفوذ جمهوری اسلامی.

-ما نباید حرفی بزنیم که این معنا را تداعی کند که حرف دشمنان را تکرار می‌کنیم، چه درباره نیروی قدس و چه شهید سلیمانی.

-نیروی قدس بزرگترین عامل موثر در جلوگیری از دیپلماسی انفعالی در منطقه غرب آسیا است و سیاست عزت‌مدار جمهوری اسلامی را تحقق بخشیده است. غربی‌ها تمایل دارند که سیاست خارجی زیر پرچم و تمایل آنها باشد.

-سیاست خارجی در هیچ جای دنیا در وزارت خارجه تعیین نمی‌شود، سیاست خارجی در همه جای دنیا در مجامع بالا دستی کشور تعیین می شود. البته وزارت خارجه مشارکت دارد ولی اینطور نیست که تصمیم گیری تابع وزارت خارجه باشد، وزارت خارجه مجری است.

-نباید طوری حرف بزنیم که گویی سیاست های کشور را قبول نداریم. باید حواسمان باشد که دشمن را شاد نکنیم.