رئیس هیئت مرکزی انتخابات شوراها آخرین وضعیت رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا را تشریح کرد.

جزئیات بررسی تایید صلاحیت‌ کاندیداهای انتخابات شوراها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حمیدرضا کاظمی رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر رد صلاحیت‌های گسترده در هیئت‌های نظارت بر این انتخابات، گفت: اخباری منتشر شده  که در 21 شهر به دلیل رد صلاحیت داوطلبان حدنصاب برای برگزاری انتخابات وجود ندارد، اولا در برخی از شهرها قبل از رسیدگی به صلاحیت‌ها تعداد داوطلبان شرکت کننده در انتخابات کم و یا لب مرز بوده است و ارتباطی به رد صلاحیت‌ها ندارد.

وی در همین راستا، افزود: ثانیا طبق بررسی‌ها از این 21 شهر، کاندیدای 12 شهر توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شده‌اند که همین امر باعث شده که این شهرها به حد نصاب نرسند و یا لب مرز باشند که ما در حال حاضر در حال رسیدگی به اعتراضات افرادی هستیم که توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شدند.

رئیس هیئت مرکزی انتخابات شوراها ادامه داد: برای مثال در 2 شهر که به دلیل رد صلاحیت‌ها در مرز نصاب قراردارد 8 نفر توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شده‌اند و هیئت نظارت هیچ کاندیدایی را رد نکرده است و یا در شهری دیگر 5 نفر توسط هیئت اجرایی رد شده و تنها 2 نفر توسط هیئت نظارت رد صلاحیت شده‌اند.

کاظمی بابیان اینکه در شهری دیگر باز هم 6 نفر توسط هیئت اجرایی رد و فقط 3 نفر از سوی هیئت نظارت رد صلاحت شده‌اند، اضافه کرد:در واقع رد صلاحیت توسط هیئت اجرایی باعث شده که برخی از شهرها در مرز نصاب باشند.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که آقابان به نظر مراجع چهارگانه توجه نکردند طبیعی است که هیئت نظارت توجه می‌کنند و در نتیجه آمار رد صلاحیت‌ها افزایش می‌یابد، افزود: تعداد قابل توجه‌ای از افراد علی‌رغم اینکه مراجع چهارگانه اعلام نظر منفی در خصوص برخی از داوطلبان کرده‌اند ولی متاسفانه درهیئت‌های اجرایی توجه‌ای به گزارشات  مراجع چهارگانه که خود آقایان برابر قانون می‌گویند نکرده‌اند اما هیئت ‌های نظارت به نظرات مراجع مربوطه توجه کرده و این باعث می‌شود که تعداد رد صلاحیت نسبت به آماری که این آقایان داده‌اند بالاتر برود.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراها ، با تاکید بر اینکه هیئت‌های نظارت یک مرجعی جهت رسیدگی هستند و بدون توجه به نظر مراجع قانونی، قطعا اظهار نظر نمی‌کنند، ادامه داد: ضمن اینکه در هیئت‌های اجرایی بیش از 3000 نفر از کاندیداهایی که نظر منفی مراجع چهارگانه را داشتند تایید کردند که لازم است دراین باره پاسخگو باشند.

کاظمی تصریح کرد:تصمیم نهایی درباره اعلام نظر هیئت‌های نظارت بر عهده هیئت مرکزی است که هیئت مرکزی هنوز وارد این موضوع نشده اجازه دهند اعتراضات باید ما رسیدگی  کنیم  نظر نهایی هیئت مرکزی که آمار قطعی رد و تاییدها مشخص شد؛ ما آمار و اطلاعات را دقیق به سمع و نظر مردم می‌رسانیم.