روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی جزئیاتی از تلاش ناموفق ترامپ و برخی کشورهای عربی برای تشکیل ناتوی عربی علیه ایران را منتشر کرد. روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی طولانی به جزئیاتی از یک سند محرمانه درخصوص ایجاد ائتلافی ضدایرانی توسط آمریکا و برخی کشورهای عربی در منطقه پرداخت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایسنا: روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی جزئیاتی از تلاش ناموفق ترامپ و برخی کشورهای عربی برای تشکیل ناتوی عربی علیه ایران را منتشر کرد.

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی طولانی به جزئیاتی از یک سند محرمانه درخصوص ایجاد ائتلافی ضدایرانی توسط آمریکا و برخی کشورهای عربی در منطقه پرداخت.

این روزنامه می نویسد که دونالد ترامپ در اولین سفرش به ریاض به دنبال تشویق و فریب دادن هم پیمانان خود با تشکیل یک جبهه علیه ایران بود. وی در اجرای این ایده و رویکرد تعلل نکرد و چند ماه نگذشته از سفرش به عربستان فصل جدیدی از نمایش آمریکا با شعار ائتلاف راهبردی خاورمیانه یا همان "ناتوی عربی" آغاز شد.

در بخشی از این گزارش آمده است: همزمان با اعلام تشکیل این ائتلاف، اولین گام ها برای اتخاذ سیاست فشار حداکثری علیه ایران برداشته شد تا عامل هراس افکنی به موج این سیاست افزوده شود. عربستان سعودی در آن زمان برای طرح مذکور هیجان فراوانی داشت زیرا به راهبرد ترامپ ایمان آورده بود و تمام تخم مرغ هایش را در سبد رئیس جمهور پیشین آمریکا گذاشته بود اما برخی اتفاقات در نشست های مختلف نشان داد که عربستان آرزوهایش را به طرزی چیده که مخالف حقایق است.

اطلاعاتی که این روزنامه لبنانی به دست آورده است نشان می‌دهد که یکی از اهداف اصلی ائتلاف مذکور یا همان "میسا" اصلاح نظام حفظ امنیت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس براساس قاعده مشهور ترامپ یعنی "باید بپردازید" و همچنین قراردادهای تسلیحاتی بیشتر با این کشورها بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که بر اساس توافق امضا شده در صورت وقوع تجاوز، آمریکا ملزم به اتخاذ هیچ گونه اقدام نظامی نیست بنابراین سعودی ها پی بردند که این توافق فواید بسیار اندکی برای کشورهای دیگر از جمله خود عربستان دارد.

بر اساس این گزارش نکته قابل توجه این است که اصرار و پافشاری عربستان و در کنار آن امارات و بحرین این بوده است که مقابله با ایران و بازوهای منطقه ای آن در منطقه محور اصلی کار ائتلاف قرار بگیرد و این امر ثابت می کند که این کشورها به هدف و نیت آمریکا از تشکیل ناتوی عربی مشکوک بوده‌اند.

دربخش دیگر این گزارش به مواضع دیگر کشورهای تشکیل دهنده ناتو عربی یعنی عمان، کویت، قطر، مصر و اردن پرداخته شده است.

در این گزارش تاکید شده است که موضع عمان و کویت بیشتر شبیه به همراهی بوده و نه پیوستن و ورود جدی به این ائتلاف زیرا رئیس هیات عمان تاکید کرده که کشورش با بخش اقتصادی این ائتلاف موافق است نه بخش نظامی و کشورش درخواست داده بود که واژه ائتلاف تغییر یابد و به جای آن از واژه تجمع یا انجمن استفاده شود و از سوی دیگر اظهارات طرف کویتی نیز نشان می دهد که آنها مخالف بعد نظامی این ائتلاف بودند.

الاخبار می نویسد که موضع قطر نیز مخالفت با عربستان بود اما موضع مصر در این باره بیشتر به چشم می آید زیرا مشارکت این کشور در نشست های ابتدایی دوام زیادی نیاورد و قاهره پس از اینکه خواهان تمرکز بر بعد سیاسی شد، از این ائتلاف خارج شد.

در این گزارش همچنین آمده است که موضع اردن متناسب با نگرانی همیشگی این کشور یعنی قطع کمک ها بود و برخلاف سعودی ها تاکید این کشور بر بخش اقتصادی بود.

الاخبار می نویسد همین اختلاف نظرهای فراوان برای کوتاه شدن عمر این طرح کافی بود و همانند دونالد ترامپ که به سرعت کاخ سفید را ترک کرد و جو بایدن جانشین او شد، صفحه جدیدی در منطقه باز شد و عربستان مجبور به تعامل با چنین وضعیتی شد.

بر اساس این گزارش، در اسنادی که الاخبار به دست آورده است به اهداف اصلی و فرعی ناتوی عربی و دیگر جزئیات آن نیز پرداخته شده است.