غلامعلی رجایی درباره ثبت نام احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ می‌گوید: احمدی نژاد به دنبال دوگانه سازی است. یکبار با آیت الله هاشمی و این بار ایجاد دوگانه‌ای میان خودش و نظام. او می‌خواهد خود را صدای ملت بداند که در یک دو گانگی مقابل نظام بایستد. وی معتقد است احمدی نژاد تمام شده است.

مشاور سابق هاشمی: احمدی نژاد تمام شده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز گذشته محمود احمدی نژاد در میان انبوهی از هواداران خود وارد وزارت کشور شد و برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام کرد. او همانند همیشه پرحاشیه بود و برای دقایقی جو وزارت کشور تحت تاثیر حضور او قرار گرفته بود.

احمدی نژاد کشور را به کنار پرتگاه برد و در دره انداخت

غلامعلی رجایی فعال سیاسی اصلاح طلب به رویداد‌۲۴ می‌گوید: ثبت نام محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری را از چند بعد می‌توان نگاه کرد؛ از یک سو که او یک شهروند است و طبیعتا حق دارد که در انتخابات حضور داشته باشد. نکته دوم این است که او یک شهروند عادی نیست و دو دوره دولت در اختیار او بوده و در آن دوران کشور را به پرتگاه بردند و حتی در دره انداختند. با این شرایط من معتقدم نباید شرایطی ایجاد شود که دوباره بیاید و ادامه دولت نهم و دهم را ادامه دهد. گم شدن دکل نفتی، هزینه‌های که برای دور زدن تحریم‌ها شده و میلیارد‌ها میلیارد دلار گم شد و از پول بیت المال خرج کردند. باید سرنوشت این پول‌ها مشخص شود و او باید پاسخگو باشد. او تحریم‌ها را کاغذ پاره خواند و این در شرایطی است که کمر مردم در زیر بار تحریم‌ها شکسته شده و در آمد‌های نفتی ما از ۱۰۰ میلیارد به ۱ میلیارد تومان رسیده است.

او گفت: نمی‌دانم احمدی نژاد برگردد می‌خواهد ادامه چه بخشی از دولت‌های خود را ادامه دهد؟ آیا می‌خواهد پول‌های گم شده را برگرداند؟ یا دکل را برگرداند؟ می‌خواهد اعتبار از بین برده ایران در دوره خودش را باز گرداند یا چه؟ باید مشخص شود که او با چه برنامه و هدفی وارد انتخابات شده است؟

رفتارهای احمدی نژاد غیرطبیعی است

وی با بیان اینکه متاسفانه ما در ایران حزب قوی نداریم، تصریح کرد: مرحوم آیت الله هاشمی می‌گفتند من اگر یک کار کرده باشم این است که سنگ انحراف را از زیر پای نظام برداشتم و نگذاشتم نظام به انحراف کشیده شود. من معتقدم احمدی نژاد برخلاف نمایشی که از خود نشان می‌دهد بسیار تنها است و اینکه برخی از مردم را از شهرستان‌ها به در خانه خود بکشاند، یک نمایش نخ‌نما شده است. البته باید بگویم که هر صدا یک شنونده‌ای هم دارد و اصلا منکر این موضوع نیستم. بالاخره شما در خیابان هم فریاد بزنید، برخی هستند که به شما توجه کنند؛ او ۸ سال رئیس دولت بوده و طبیعتا طرفدارانی هم دارد، اما این روش‌ها نخ‌نما شده است. مثلا حضور طرفداران او در روز ثبت نام و تشنجی که ایجاد کردند غیرطبیعی بود.

رجایی با اشاره به اینکه احمدی نژاد احتمال رد صلاحیت را برای خود در نظر دارد، گفت: او طبق قانون می‌تواند در انتخابات شرکت کند و حق دارد که تمکین نکند. سخنان او در روز ثبت نام مبنی بر تحریم انتخابات و ... نیز حاکی از این موضوع است. پیش بینی می‌کنم که او جزو کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده نباشد و خودش هم به این اشاره کرد که اگر رد صلاحیت شود در انتخابات شرکت نمی‌کند و انتخابات را تحریم می‌کند. این رفتار دقیقا تفاوت جریان او با آیت الله هاشمی را نشان می‌دهد. مرحوم هاشمی زمانی که رد صلاحیت شد نه تنها انتخابات را تحریم نکرد، بلکه پشت روحانی رفت و از او حمایت کرد. این تفاوت او با سایر بزرگان نظام است که با یک رد صلاحیت بخواهد یک خط بر انتخابات کشور بکشد. نظام به چند دلیل اعتبار دارد و یکی از اعتبار‌های آن همین انتخابات و مشارکت مردم است.

رد صلاحیت احمدی نژاد قطعی است

این فعال سیاسی ادامه داد: محمود احمدی نژاد با سخنرانی خود در روز ثبت نام نشان داد که رد صلاحیت او قطعی است و نظام هم هزینه‌ای برای تایید صلاحیت او پرداخت نخواهد کرد و نظام در شرایطی به سر می‌برد که احمدی نژاد را تحمل می‌کند.

رجایی در ادامه گفت: رهبری، احمدی نژاد را به عنوان فردی که ۸ سال اختیار قوه مجریه کشور به عهده داشته، به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآورده است، اما این به معنای آن نیست که اجازه دهند در انتخابات حضور پیدا کند و بار دیگر عهده دار دولت شود و من معتقدم که احمدی نژاد دیگر تمام شده است.

احمدی نژاد به دنبال دوگانه سازی با حاکمیت

وی افزود: احمدی نژاد به دنبال دوگانه سازی است. احمدی نژاد یکبار دوگانه خودش و آیت الله هاشمی را ایجاد کرد و اکنون به دنبال ایجاد دوگانه‌ای میان خودش و نظام است. او می‌خواهد خود را صدای ملت بداند که در یک دو گانگی مقابل نظام بایستد. اگر به حرف‌های او دقت کنید می‌بینید که او هیچ کس را قبول ندارد. از دولت و شورای نگهبان گرفته تا سایر نهاد‌ها. من مایلم یک نفر از نظام را احمدی نژاد تایید کند تا ببینیم که او چه کسانی را قبول دارد. او حتی منصوبان خود را هم قبول نداشت و مدام وزرایش را تغییر می‌داد. احمدی نژاد به دنبال دو قطبی احمدی نژاد-حاکمیت است. امروز شورای نگهبان را در مقابل خود قرار داده است و فردا مشخص نیست که چه فرد یا نهادی را مخاطب قرار دهد. اما بعید می‌دانم که بخواهد با اصل حاکمیت درگیری پیدا کند زیرا این هوشمندی را دارد که نباید وارد این عرصه شود، اما ارکان نظام را همچنان به چالش خواهد کشید.