فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در حالی از ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت آغاز شد و تا ساعت ۱۸ روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت که طی این چند روز شاهد حاشیه‌های ریزودرشتی هستیم که نتیجه تخطی وزارت کشور از مصوبه لازم‌الاجرای شورای نگهبان است و شاید نتوان عنوانی جز «دسته‌گل ستاد انتخابات کشور» به آن اطلاق کرد.

دسته‌گل انتخاباتی دولت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در حالی از ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت آغاز شد و تا ساعت ۱۸ روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت که طی این چند روز شاهد حاشیه‌های ریزودرشتی هستیم که نتیجه تخطی وزارت کشور از مصوبه لازم‌الاجرای شورای نگهبان است و شاید نتوان عنوانی جز «دسته‌گل ستاد انتخابات کشور» به آن اطلاق کرد. با نگاهی به آمار روزانه ثبت‌نام‌کنندگان که در پایان هرروز از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام می‌شود، شاهد ثبت‌نام هموطنان عزیز زیادی هستیم که هرگز شرایط و اقتضائات اصل ۱۱۵ قانون اساسی را ندارند؛ این اصل صراحتا تأکید دارد «رئیس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور. »

«رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر» بودن مهم‌ترین اقتضائاتی که ثبت‌نام‌کنندگان فاقد آن هستند. شورای نگهبان برای ساماندهی این مهم ورود کرد که وزارت کشور با دستور روحانی مجبور به تخطی از آن شد؛ البته شورای نگهبان اعلام کرده است به پرونده‌هایی که فاقد شرایط مصوبه این شورا باشد، ترتیب اثر نخواهند داد.

البته در کمال تعجب و تأمل کسانی برای حضور در ستاد انتخابات کشور  راهی خیابان «شهدای گمنام» در میدان فاطمی هستند که روزی نبوده برخلاف مشی و منش و اهداف انقلاب سخنی بر زبان نیاورده باشند و حالا  راهی وزارت کشور شده‌اند تا در فرآیندی ثبت‌نام کنند که به منشأ آن یعنی قانون اساسی هیچ اعتقادی ندارند. این قماش که کم‌عده، اما پرادعا هستند وزارت کشور و تریبون رسانه‌ها را محمل مناسبی برای این‌کار دانسته‌اند.

اندکی سخن با انبوهی از داوطلبانی که از گوشه و کنار کشورمان خودشان را به وزارت کشور رسانده‌اند، ما را با «بی‌دروپیکر» بودن فرآیند ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بیش‌ازپیش آشنا می‌کند.

«مصطفی که خود را از بازنشستگان نیروی انتظامی می‌داند در حالی خود را به وزارت کشور رسانده است که پس از توقف خودرواش مقابل درب شماره ۵ وزارت کشور، با تیزبینی مأموران زحمتکش نیروی انتظامی متوجه حاشیه‌سازی‌اش می‌شود به‌طوری‌که یکی از نیروهای ناجا متوجه شد پلاک خودرو این شخص مخدوش است؛ البته در توجیه این اقدام به خبرنگاران گفت خودرو در مالکیت وی نبوده است!»

«غلامعلی از دیگر داوطلبانی است که می‌گوید باهدف برطرف کردن تبعیض و شفافیت در امور اقتصادی برای ثبت‌نام وارد کارزار انتخابات شده است، وی می‌گوید برای جلوگیری از فساد و برقراری عدالت آمده است و تأکید دارد در صورت پیروزی، اولین اقدامش تعطیلی دو خودروساز بزرگ کشور خواهد بود.» «داوطلب دیگری که نامش رمضان است با لباسی گِل مالی شده و بیلی شکسته در دست خود را به وزارت کشور رسانده است و می‌گوید اگر رئیس‌جمهور شود مشکلات آبی کشور را مدیریت خواهد کرد.» داوطلب دیگری که فامیلی خود را انارکی اعلام می‌کند، با خودرو گران‌قیمت بنز آمده است تا بازهم این گزاره را یادآوری کند که ظاهرا در این دولت هرکه پولدارتر باشد شهروندتر است. او البته خود را حقوق خوانده معرفی می‌کند و یادآور «من حقوقدان هستم» است.» «داوطلب دیگری خود را خیرالله معرفی می‌کند و می‌گوید نباید خرده‌فروش‌های مواد مخدر را گرفت. البته به این نکته نیز تأکید دارد که در اولین گام چاه‌های نفت را خواهد بست.»

به‌هرروی رویدادهای تلخی در طول پنج روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری روی می‌دهد که جز با همدلی مسئولان و پرهیز از لجاجت و قانون‌شکنی قابل‌رفع نخواهد بود. اما شاید یکی از جالب‌ترین اقدامات این چند روز ثبت‌نام نمادین یکی از طنزپردازان کشورمان باشد. مجید قادری طنزپرداز، کمدین، نویسنده، شاعر و بازیگر خوش‌ذوق کشورمان که تازه‌ترین فعالیت او مربوط به سریال طنز تلخ «دادِستان» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی است، روز پنج‌شنبه با حضور در محل ستاد انتخابات کشور، وارد کارزار انتخابات شد. این بازیگر طنز کشورمان که ظاهرا در اعتراض به «بی‌دروپیکر بودن فرآیند ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری» با یک گونی زرد در ستاد انتخابات کشور حضور یافت، در گفت‌وگو با خبرنگاری در مقابل وزارت کشور، در اظهارات طنزگونه گفت: «دولت راحت خوران را تأسیس خواهد کرد.» 

وی درباره چرایی به همراه داشتن گونی نیز اظهار داشت «با گونی آمده‌ام تا پرکنم و ببرم.» 

قادری که در بخشی از «استندآپ سیاسی» در سریال دادستان به‌عنوان «ضایعاتی» حضور داشت،گفت: «معروف به ضایعاتی است و به‌جای کابینه به مردم کابینت خواهد داد.» این بازیگر طنز کشورمان همچنین درباره برنامه‌های دولتش گفت: «یک برنامه شاد وصل می‌کند تا مردم شاد بشوند.» 

وی در یک کنایه سنگین به دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: «می‌خواهم وزارت خارجه را تعطیل کنم، چون تحریم هستیم و فایده‌ای ندارد». قادری به تحریکات حزبی این روزها نیز اشاره‌کرده و گفت: «به نفع هیچ‌کس هم کنار نخواهد رفت.» 

وی به این نکته نیز اشاره کرد که «معاون اول انتخاب نمی‌کند و ابتدا معاون دوم را انتخاب خواهد کرد.» 

بازیگر سریال دادِستان، به قرارداد ترکمن چای «ویلموتس»، نیز اشاره کرد و گفت: آن‌هایی را که به ویلموتس پول دادند به گاری خواهد بست تا بروند و شلغم بکارند.»

ثبت‌نام بدون ضابطه افراد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در حالی است که آیت‌الله سید احمد خاتمی از فقهای شورای نگهبان، یک نکته اساسی مطرح کرده است؛ وی که در خطبه‌های نماز عید فطر در صحن جامع مهدوی مسجد مقدس جمکران سخن می‌گفت خطاب به ثبت‌نام کنندگان در انتخابات گفت: این افراد بدانند که سر سفره نظام نشسته‌اند و با قانون اساسی سرکار می‌آیند و با این راهکار انتخاب می‌شوند. اگر قانون ردشان کرد بگویند انتخابات را تحریم می‌کنیم. یعنی نظام و قانون اساسی را قبول ندارند. اگر قبول ندارید برای چه به صحنه آمدید.