اختلافات میان جمهوری‌خواهان بر سر ترامپ به نقطه اوج خود رسیده است. برخی سناتورهای جمهوری‌خواه اصرار دارند که باید ترامپ را به‌عنوان رهبر و نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه به افکار عمومی آمریکا معرفی کرد اما برخی دیگر معتقدند که باید هر چه سریع‌تر از وی فاصله گرفت

خیز ترامپ برای تسخیر دوباره کاخ سفید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اختلافات میان جمهوری‌خواهان بر سر ترامپ به نقطه اوج خود رسیده است. برخی سناتورهای جمهوری‌خواه اصرار دارند که باید ترامپ را به‌عنوان رهبر و نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه به افکار عمومی آمریکا معرفی کرد اما برخی دیگر معتقدند که باید هر چه سریع‌تر از وی فاصله گرفت. پس از برکناری”لیز چنی” نماینده  جمهوری‌خواه منتقد ترامپ از سمت ریاست کنفرانس جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، شاهد بروز شکاف های جدی‌تری در میان این حزب سنتی در آمریکا هستیم. شکاف‌هایی که قطعا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ به سود آن‌ها تمام نخواهد شد. خبرگزاری رویترز اعلام کرد بیش از  ۱۰۰ مقام پیشین جمهوری‌خواه و ضدترامپ قرار است نامه‌ای را امضا کنند که در آن تهدید شده اگر حزب متبوعشان دست از حمایت از دونالد ترامپ نکشد، یک حزب سوم را تشکیل خواهند داد.این مقامات، با امضای نامه‌ای تهدید کرده‌اند  که اگر حزب جمهوری‌خواه تغییر مسیر ندهد، یک حزب دیگر را تشکیل خواهند داد. در میان امضاکنندگان این نامه اسامی فرمانداران، اعضای کنگره، سفیران، وزیران، نمایندگان ایالتی و سران حزب جمهوری‌خواه دیده می‌شود.این جمهوری‌خواهان ناراضی از آنکه فرمان حزب جمهوری‌خواه در دست رئیس‌جمهوری سابق است، معتقدند که وی هنوز مدعی است که پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ را از وی ربوده‌اند.امضاکنندگان این نامه نخستین بار در ماه فوریه و پس از حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره تهدید کرده بودند که از حزب جمهوری‌خواه جدا خواهند شد.بااین‌حال، تا زمان برکناری”لیز چنی” در کنگره، آن‌ها تهدید خود را عملیاتی نکرده بودند. اکنون به نظر می‌رسد معادله بار دیگر تغییر کرده است. سؤال اصلی اینجاست که تشکیل حزب جدید در آمریکا، چه تأثیری بر آرای سنتی حزب جمهوری‌خواه خواهد شد؟! بدیهی است که در صورت دودسته شدن جمهوری‌خواهان و حضور هر دو گروه مخالف در انتخابات، شاهد رقابتی سه‌ضلعی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهیم بود. در این سه‌ضلعی، جمهوری‌خواهان  مخالف یکدیگر، قطعا آرای یکدیگر را مورد هدف مستقیم قرار خواهند داد! این همان چیزی است که جوبایدن و همراهانش در کاخ سفید می‌خواهند .

در این میان، ترامپ بارها مواضع جمهوری‌خواهان مخالف خود را مورد تمسخر قرار داده و جدایی آن‌ها از حزب ( جمهوری‌خواه) را به سود منافع این حزب دانسته است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یکی از تازه‌ترین مواضع خود تأکید کرده است که آن‌ها ( جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ) افرادی بی‌عرضه هستند که پس از رأی‌دادن به بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۰، دیگر قاعدتا نباید جایی در حزب جمهوری‌خواه داشته باشند. ترامپ بارها جمهوری‌خواهان مخالف خود را مسئول اصلی شکست خود در انتخابات سال ۲۰۲۰ دانسته است. 

  بحران‌های دائمی در آمریکا

بدون شک، حضور دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان در کاخ سفید تضمین‌کننده عبور آمریکا از بحران‌های مزمن سیاسی و امنیتی نخواهد بود. چنانچه بارها عنوان‌شده است، اکنون شاهد شکل‌گیری بحران‌های ساختاری در آمریکا هستیم.بدون شک، حضور بایدن یا ترامپ ( یا هر سیاستمدار دیگری از حزب جمهوری‌خواه و دموکرات) نه‌تنها از حجم، عمق و شدت این بحران‌ها نخواهد کاست، بلکه شاهد تشدید آن‌ها تحت‌تأثیر منازعات داخلی گسترده‌تر در آمریکا خواهیم بود. ازاین‌رو، واشنگتن، حداقل طی یک دهه آینده، به بستری برای بروز چالش‌های غیرقابل‌کنترل و دامنه‌دار تبدیل خواهد شد. این مسئله، بارها از سوی استراتژیست‌ها و تحلیلگران مسائل سیاسی و اجتماعی در آمریکا مورد تأکید قرار گرفته است.