جام جم/ ​اگر چهار نامزد اصلی انتخابات ریاست را علی لاریجانی، ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان در نظر بگیریم، این روزها مردم منتظر ارائه برنامه دقیق از سوی این نامزدها هستند.

برنامه چهار نامزد اصلی انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: آقای جهانگیری با توجه به تجارب سیاسی و مدیریتی که در دولت‌های روحانی و هاشمی داشته، می‌تواند به خوبی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی ایفای نقش کرده و در دولت آینده از تجارب شان استفاده شود.

وی ادامه داد: بخش بزرگی از مشکلات به خارج از کشور بر می‌گردد، چراکه آقای روحانی هم مدعی است با توجه به محدودیت‌های بسیار، عملکرد دولت دوم وی موفق بوده است و به همین دلیل نباید مشکلات فعلی را به پای ناتوانی جهانگیری نوشت. این فعال سیاسی اصلاح طلب در عین حال تاکید کرد که برنامه‌های دولت‌ها نوعا در پیوند با هم است و نمی‌توان انتظار داشت که یک دولتی از بنیان همه برنامه‌های دولت قبلی را به هم بریزد. بنابراین هر دولتی سرکار بیاید باید برنامه هایش متکی بر رفع مشکلات دیپلماسی کشور و روند بازسازی برجام و رفع تنش‌ها و از سوی دیگر ارتقای وضعیت معیشتی مردم باشد.

عطریانفر با بیان این که هیچ گاه تجارب نیروهای معتدل اصلاح طلب یا کسانی که در دولت خاتمی یا روحانی بوده اند، نمی‌تواند برتر از تجارب جهانگیری باشد، گفت: گرچه آرای منفی از سوی مردم در مورد جهانگیری وجود دارد اما ایشان می‌تواند در برنامه، استراتژی و هم شیوه گفت‌وگو با جامعه دست برتر را داشته باشد.

عطریانفر همچنین در خصوص ورود مسعود پزشکیان به عرصه انتخابات گفت: آقای پزشکیان یکی از شخصیت هایی است که مورد توجه جبهه اصلاحات بوده و می‌شود توافقی در موردش صورت گیرد. اساسا طبق آنچه در جبهه اصلاحات توافق شده است، تمام کاندیداهای منتسب به جریان اصلاحات تا پایان کار تبلیغات به کارشان ادامه خواهند داد، اما در نهایت هر فردی که در نظر سنجی‌ها از موقعیت بهتری نسبت به دیگران برخوردار باشد در صحنه می‌ماند و دیگران خارج می‌شوند.

وی افزود: در این زمینه تا جایی که مطلع هستم جهانگیری هم گفته اگر کسی موقعیتش بهتر باشد، وی صحنه انتخاباتی را ترک می‌کند.

عطریانفر همچنین درباره احتمال ائتلاف اصلاح طلبان با لاریجانی گفت: تصور این که در چنین مقطعی اصلاح طلبان به نفع لاریجانی صحنه را ترک کنند، محال بوده و عملی نیست. درحال‌حاضر جمع بندی جبهه اصلاحات این است که از نیروهای اصلاح طلب حمایت شود. اگر دو سر انتخابات را رئیسی و جهانگیری و احتمالا پزشکیان و... بدانیم، لاریجانی میانه میدان است و فکر می‌کنم زبان مشترک زیادی با جریان اصلاح طلب دارد که می‌تواند در مناظرات به ارائه گفتمان برتر در مقابل با رئیسی کمک کند.

وی درباره نتایج انتخابات گفت: پیش‌بینی من این است که به احتمال زیاد انتخابات با حضور جهانگیری و لاریجانی به دور دوم می‌رسد؛ بنابراین در چنین شرایط ائتلاف اصلاح طلبان با لاریجانی به لحاظ هوشمندی سیاسی غلط است.

«برنامه محوری» رئیسی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد

عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان با اشاره به ضرورت شکل گیری رقابت‌های سالم انتخاباتی گفت: درحال‌حاضر، جامعه به سطحی از بلوغ و عقلانیت رسیده که به جای قرارگرفتن در پازل احساسی به برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری توجه کند.

وی در تشریح مهم‌ترین شاخص گزینش یک رئیس‌جمهوری خوب افزود: مردم پیش از این، عمدتا براساس اقدامات توده‌ای و احساسی که مبتنی بر حرف‌های تند و تیپولوژی بود به کاندیداها رای می‌دادند اما درحال‌حاضر همه نگاه‌ها معطوف به برنامه‌های پیشنهادی آنهاست. این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین تصریح کرد: مسئله برنامه محوری در سخنان آقای رئیسی هم مطرح شد و بسیار خوب است اما درباره توجه ایشان به این مهم باید پس از رونمایی برنامه هایشان نظر داد.

گنجی با تاکید بر این که مناظره‌های انتخاباتی باید براساس برنامه باشد، بیان کرد: مناظره‌ها بهترین فرصت برای ارزیابی و کارشناسی توانمندی نامزدهاست، زیرا در این فضا به جای این که کاندیداها و طرفداران آنها به یکدیگر حمله و توهین کنند به تشریح برنامه‌های خود می‌پردازند و همین امر اتفاق بسیار خوب و مهمی است.

مدیر مسئول روزنامه جوان گفت: ارائه برنامه مدون از سوی کاندیداها این مزیت را دارد که رای دهندگان توقعات خود از رئیس‌جمهوری آینده را با برنامه‌های پیشنهادی نامزدها تطبیق داده و با بررسی آنها به نتیجه باورپذیری و عدم باورپذیری رسیده و به سمت نامزد مورد نظرشان حرکت می‌کنند.

وی با بیان این که جشن واقعی ما روزی است که برنامه محوری نتیجه انتخابات را تعیین کند، تصریح کرد: جامعه ما یک جامعه شعارزده است، برای همین حتما باید ابعاد برنامه نامزدها برای مردم به خوبی تشریح شود تا آنها بتوانند بین خود و کاندیدای منتخب شان رابطه علت و معلولی و منسجمی برقرار کنند.

گنجی با تاکید بر لزوم برنامه محور بودن انتخابات گفت: یک برنامه قدرتمند می‌تواند در ایام تبلیغات از کاندیداها محافظت کند. حالا اگر آقای رئیسی پرچمدار این ماجراست بسیارعالی است، چراکه مردم به دنبال راهکار هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین در پایان در پاسخ به پرسشی در خصوص آرایش انتخابات ریاست جمهوری و احتمال این که آقای جهانگیری در این دوره نیز همچون دوره گذشته به عنوان کاندیدای پوششی در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کند، گفت: انتخابات پیش رو از سه قطب رئیسی، جهانگیری و لاریجانی تشکیل می‌شود و اصلاح طلبان واقعی از جهانگیری عبور نمی‌کنند.

لاریجانی در مناظرات به شبهات پاسخ می‌دهد

منصور حقیقت پور از اعضای ستاد انتخاباتی علی لاریجانی، درباره پایگاه اجتماعی این نامزد ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو گفت: من آرای دکتر لاریجانی را به لحاظ کیفی، ممتاز می‌بینم و معتقدم که سبد رای ایشان حتما سهمی از آرای اصولگرایان، اصلاح طلبان، اعتدالی ها، علما و مراجع و همچنین نخبگان جامعه را به خود اختصاص خواهد داد. از این رو با همه احترامی که برای سایر نامزدهای انتخاباتی قائلم، معتقدم که هیچ کدام از آنها از چنین رای ممتازی برخوردار نیستند.

وی درباره پایگاه اجتماعی رای لاریجانی در بخش عامه مردم، به این نکته اشاره کرد که هرچقدر که به فضای انتخاباتی نزدیک می‌شویم، می‌توان تصور کرد که نگرانی هایی درباره میزان آرای ایشان وجود دارد و از این رو امیدواریم که در روزهای آینده مردم هرچه بیشتر با انضباط فکری و ادبی آقای لاریجانی آشنا شوند.

نماینده مجلس نهم درباره این موضوع گفت: آقای لاریجانی فرزند مرجعیت و داماد آیت الله شهید مطهری، مغز متفکر انقلابی است و از این رو از اعتبار خوبی برخوردار است. از سویی دیگر در هیچ محکمه و دستگاهی به صرف اتهام اعضای یک خانواده، عضو مظلوم را محاکمه نمی‌کنند. گذشته از این، آقای لاریجانی بارها هم در مجلس و هم در محافل دیگر اعلام کرده که اگر هم تخلفی از سوی یکی از اعضای خانواده او صورت گرفته، دستگاه قضا همان طور که با برادر آقای جهانگیری برخورد کرد، می‌تواند به این قضیه هم رسیدگی کند. متاسفانه الان برخی منتقدان از بلندگوهایی در عرصه رسانه‌ای بهره می‌گیرند و به این موضوعات دامن می‌زنند. امیدواریم که در مناظرات این مسائل مطرح شود و مردم هم پاسخ آقای لاریجانی را بشنوند.

حقیقت پور درباره این موضوع که عامه مردم و حتی بخشی از خواص، لاریجانی را بانی وضع موجود و شرایط نابه سامان اقتصادی و موید دولت روحانی می‌دانند، ابراز کرد: اصلا این طور نیست، آقای لاریجانی منتقد جدی دولت بوده است، منتهی قاعده بازی را بلد است، در جریان مشکلات و مسائل کشور هم قرار دارد و می‌داند که حتی در صورت مخالفت و انتقاد با بخشی از عملکرد دولت، نباید چوب لای چرخ کابینه بگذارد و حتی باید شرایطی فراهم کند که دولت بتواند در جهت تامین منافع ملی و مردم اقدام کند.

وی درباره کابینه احتمالی این نامزد انتخاباتی گفت: این کابینه از جنس ما می‌توانیم و کارآمدی است و در دولت آینده دکتر لاریجانی، آدم‌های خسته، تنبل و بی‌تحرک به کار گرفته نخواهند شد.

حقیقت پور درباره پیش‌بینی و احتمال رای آوری لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: امیدوارم که مردم در انتخابات حضور فعال داشته باشند و نرخ مشارکت را به بالای ۵۰ درصد برسانند. چون مشارکت بالا، مشت محکمی به دهان مخالفان جمهوری اسلامی ایران است. البته برای پیش‌بینی هنوز زود است اما این امید وجود دارد که آقای لاریجانی بتواند آرای خوبی را کسب کند.