ایسنا/ کارشناس مسائل نظامی روزنامه عبری زبان هاآرتص در یادداشتی نوشت: درحالی که فرماندهان بلند پایه ارتش خواستار توقف تجاوز به نوار غزه هستند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال پیروزی است و با درخواست آنها مخالف است.

افشای اختلاف بین ارتش و نتانیاهو برای ادامه جنگ توسط هاآرتص
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عاموس هارئیل، کارشناس مسائل نظامی روزنامه عبری زبان هاآرتص در یادداشتی نوشت: درحالی که فرماندهان بلند پایه ارتش خواستار توقف تجاوز به نوار غزه هستند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال پیروزی است و با درخواست آنها مخالف است.

وی افزود: گفت‌وگوهای چند روز گذشته با مقامات ارشد سیاسی و ارتش نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق معتقدند که عملیات غزه در آستانه اتمام است.

هارئیل در ادامه آورده است: سطوح سیاسی و نظامی اسرائیل به دنبال خاتمه دادن به عملیات هستند و هر دو ترجیح می‌دهند مسؤولیت کامل آن را بر عهده نگیرند.

هاآرتص در این باره نوشت: اگر اتفاقی در آخرین لحظه رخ ندهد، عملیات نظامی اسرائیل که ۱۰ روز پیش آغاز شده بود، روز پنج‌شنبه پایان می‌یابد.

این تحلیلگر صهیونیستی ادامه داد: مشکل این است که اسرائیل اهدافی را که منهدم شده و تعداد افراد کشته شده را محاسبه می‌کند، اما حماس آگاهانه و کاملاً متفاوت عمل می‌کند و از این نظر خود را دست بالا می‌داند.

هارئیل در ادامه این یادداشت آورده است: برخی‌ها در اسرائیل درصدد اعلام آتش‌بس یکجانبه بدون توافق با حماس هستند که تحقق این هدف و نقض آن توسط حماس باعث تقویت مشروعیت بین‌المللی برای پاسخ اسرائیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: اما برای نتانیاهو که در پایان باید تصمیم نهایی را اتخاذ کند، رضایت بخش نخواهد بود که بدون دستیابی به یک پیروزی واضح جنگ را در شرایط کنونی متوقف کند.

از سوی دیگر، یک منبع نظامی صهیونیست در سخنانی گفت که دولت رژیم اشغالگر درحال بررسی این مساله است که آیا شرایط برقراری آتش بس فراهم شده است یا خیر.

وی در این باره گفت: ما درحالی که برای درگیری در روزهای آتی آماده می‌شویم به دنبال زمان مناسبی برای اعلام آتش‌بس هستیم.

این منبع نظامی صهیونیستی ادامه داد: ما در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا دستاوردهای ما کافی بوده است و آیا حماس این پیام را دریافت کرده است که حملات موشکی‌اش دیگر نمی‌تواند تکرار شود؟