باشگاه خبرنگاران/ تحلیل‌گر مسائل سیاسی به بیان توضیحاتی درباره ایدئولوژی جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم پرداخت.

ایدئولوژی جریان اصلاحات در انتخابات از نگاه کوشکی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه دولت بعدی که روی کار می‌آید چه دولتی باید باشد؟ گفت: در انتخابات پیش رو اینکه چه دولتی روی کار می‌آید مهم نیست، بلکه مهم این است که دولت کارآمد باشد.  

این استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: مولفه بعدی این است که دولت پایبند به قانون باشد  و در چارچوب‌های قانونی برای حل مشکلات کشور تلاش کند و پاسخگوی مطالبات مردم باشد. این مسئله اولویت کار بوده و اینکه نامزد انتخابات به چه جناحی وابسته است حاشیه انتخابات است.

کوشکی توضیح داد: مردم دولتی را می‌خواهند که مشکلات آن‌ها را حل کند، قانون‌مند باشد و حریم مردم را حفظ کند. اگر دولتی با این ویژگی‌ها وارد شد و کار کرد دیگر مهم نیست که رئیس جهور گرایش جناحی و حزبی دارد یا خیر. اینکه یک نامزدی جناحی باشد یا نباشد مشکل مردم را حل نمی‌کند، مردم با ناتوانی دولت‌ها مشکل دارند.  

استاد دانشگاه تهران درباره وضعیت فعلی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: اصلاح‌طلبان نه تنها در این دوره بلکه در هیچ دوره‌ای از انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای مطرح و کارآمد نداشتند، علت آن هم ضعف درونی اصلاح طلبان است که همه اهل قدرت طلبی هستند  و همه دوست دارند به قدرت برسند. در جبهه اصلاحات ۱۵ تا ۱۶ نفر نامزد شده اند، ولی چون اصلاح‌طلبان به دنبال کار برای مردم نبوده اند فاقد قدرت مدیریتی شاخص هستند.  

کوشکی خاطر نشان کرد: هر زمانی که اصلاح طلبان در راس قدرت بوده اند جامعه با رکود و یا بن بست اقتصادی مواجه شده، این وضعیت در دوران هاشمی  رخ داد و با تورم بیش از ۵۰ درصد رو به رو شدیم، در دوران خاتمی با رکود شدید اقتصادی مواجه شدیم  و در دوران روحانی هم به بن بست اقتصادی اجتماعی رسیدیم. این ضعف ساختاری اصلاحات باعث شده نیرویی که اهل کار و فعالیت باشد نداشته باشند. در شهرداری تهران در چهار سال گذشته ۴ شهردار داشته اند و باز هم ناکارآمد هستند که نشانه عقیم بودن جریان اصلاحات است.  

این تحلیل گر مسائل سیاسی با بیان اینکه اصلاح طلبان نیروی توانمندی در اختیار ندارند و در دوره روحانی هم از منابع قدرت استفاده کردند، ولی مسئولیتی نداشتند اضافه کرد: اصلاح طلبان خودشان هم اذعان کردند که دولت روحانی رحم اجاره‌ای است. این تعبیر نشان دهنده این بود که اصلاح طلبان از وضعیت رضایت دارند و  در دولت روحانی از منابع و رانت‌های مختلف استفاده کرده اند، اما پاسخگو به مردم نبودند و روحانی باید به مردم پاسخ گو می‌بود.

به گفته‌ این استاد دانشگاه، اصلاح‌طلبان این مدل را پسندیده اند و به دنبال تکرار آن هستند و به دنبال این بودند که لاریجانی این نقش رحم اجاره‌ای را برای آن‌ها تکرار کند. اصلاح طلبان تاکنون توافق داشته‌اند که علی لاریجانی رحم اجاره‌ای بعدی آن‌ها باشد و بنا دارند دولت روحانی را در قالب علی لاریجانی تکرار کنند.  

این استاد دانشگاه تهران توضیح داد: اگر این گزینه نهایی نشود هیچ گزینه توانمند دیگری ندارند زیرا همه آن‌ها دچار ضعف ساختاری هستند، اصلاحات مدعیان فروانی دارد، ولی مرد عمل ندارد.