ممکن است برخی هموطنان این شبهه را داشته باشند که احتمالا نامزد مورد نظر خود را در انتخابات پیش رو پیدا نمی کنند؛ اما جالب اینجاست که امروز بیشتر مصاحبه شونده‌های ایرنا در استان‌ها نظری متفاوت داشتند و امیدوار بودند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به عنوان مثال حجت الاسلام محمدحسین ایزدی، مدیر دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی، این را بیان کرد که در زمان نام نویسی از داوطلبان، همه واجدان شرایط می‌توانستند ثبت نام کنند.اگر کسی تابع نظام است به طور قطع قانونگرا و قانونمدار هم هست و به دور از چارچوب نظام حرکت نمی‌کند و به طور قطع در میان نامزدهایی که تایید خواهند شد کسی را پیدا خواهد کرد که به او رای بدهد.

حمید حسن پور، استاد هوش مصنوعی و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شاهرود نیز شبیه چنین اظهاراتی را داشت. او به ایرنا گفت: امسال با وجود تصور عده‌ای از افراد، مشارکت بسیار خوبی خواهیم داشت اما مساله انتخاب مناسب است که باید بیشتر آن را مورد توجه قراردهیم.

وی یادآور شد: پیشینه مدیریتی مناسب، سخت‌کوشی، امانت‌داری، حس وطن‌پرستی، توانایی انجام کار مشارکتی، همکاری با دیگر قوا و ولایت‌پذیری از جمله مهمترین معیارها در انتخاب فرد شایسته است.

حسین نیکوفرد، عضو هیأت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شاهرود، نیز همین دیدگاه مثبت را داشت. او حضور طیف گسترده و متنوعی از گروه ها و جناح های مختلف در زمان نام نویسی را به عنوان نخستین گامی بیان کرد که اتفاقا به خوبی برداشته شد.

نیکوفرد در عین حال گفت: اما مهم این است که پس از اعلام تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان ، هم احزاب پای کار باشند و طرفداران خود را به حضور در پای صندوق های رأی دعوت کنند.

این مثبت اندیشی را حجت الاسلام مرتضی همتی فر، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز داشت و گفت: با بررسی ادوار مختلف انتخابات مشاهده می‌شود که در همه دوره‌ها، تمامی سلایق و گروه ها، در عرصه رقابت نماینده داشته‌اند و این که گفته شود تک سلیقه‌ای بوده، صحیح نیست. البته در هر کشور و جامعه ای شرایط و ضوابطی برای ورود در عرصه انتخابات برای نامزدها وجود دارد و این معقول است چرا که عرصه اجرایی کشور، عرصه خاص و ویژه ای است.

وی با بیان این که ۸۰ درصد موارد اجرایی کشور در دست دولت است ادامه داد: جایگاه سکان دار دولت در حیطه اداره کشور بسیار کارساز است پس افرادی که در مسوولیت های خود موفق بوده اند با قرار گرفتن در جایگاه نخستین فرد اجرایی کشور احتمال موفقیتشان بیشتر است.

ممکن است نامزدهای تایید شده همه ملاک های ایده آل را نداشته باشند

یک وقت هایی هم وجود دارد که شماری از هموطنان ممکن است بگویند نامزد ایده آل خود را نیافته اند اما سوال این است آیا کسی را می توان یافت که از همه جهت ایده آل باشد؟ در این میان ، حجت الاسلام علی اکبر نوایی، معاون نخبگانی حوزه علمیه خراسان و استاد حوزه و دانشگاه معتقد بود که ممکن است همه ملاک های ایده آل در کسی جمع نباشد که جای نگرانی نیست.

او اینگونه اظهارداشت: ممکن است نامزدهای تایید شده، همه ملاکها و معیارهای ایده‌آل ما را نداشته باشند اما ممکن است ۸۰ درصد کمتر یا بیشتر به پارامترهای ذهنی ما نزدیک باشند از این رو  نمی‌توان به بهانه این که تمام ملاکهای مورد نظر ما را ندارد  از حق خود کنار بکشیم و این بهانه درستی نیست و حرف دشمن و شیاطین است. باید از بین افرادی که تایید می‌شوند برنامه‌های آنها را سبک و سنگین و بهترین فرد را انتخاب کنیم.

شرکت نکردن در انتخابات یعنی حق اعتراض نداشتن

شرکت در انتخابات، حق همه آحاد است. وقتی در انتخابات شرکت می کنیم یعنی اینکه مطالبه ای از نامزد مورد نظر داریم و آن را پیگیری هم می کنیم . ببینیم فاطمه فقیه، عضو جمعیت زنان نواندیش مسلمان استان مازندران در این خصوص به ایرنا چه گفت، او مشارکت و حضور پای صندوق‌های رای را فرصتی برای مطالبه‌گری مردم دانست چرا که مردم می‌توانند با انتخاب خود ضمن ابراز گلایه از عملکرد دیگران ، مطالباتشان را برجسته کنند.

او ادامه داد:  انتخابات این فرصت را برای آحاد جامعه ایجاد می کند که بتوانند با حضور دوباره در انتخابات افرادی را که در دوره های قبل عملکرد خوبی نداشتند کنار بزنند و از این طریق نارضایتی خود را به عملکردشان نشان دهند .مردم وقتی فرد یا افراد جدیدی را انتخاب می کنند ، به این معناست که مطالباتشان را در شعارها و وعده های آنان قابل پیگیری می دانند و لازم است پس از انتخابات هم تحقق آنها را مطالبه کنند.

این بانوی فعال سیاسی مازندران در عین حال با کسانی که در انتخابات شرکت نکنند هم سخنی داشت و  گفت : اگر افراد در انتخابات شرکت نکنند این حق اعتراض برای آنها وجود نخواهد داشت چرا که با کوتاهی در تعیین سرنوشت که از مسیر انتخابات و صندوق رای می گذرد ، این فرصت را از دست می دهند و باعث می شوند تا افرادی که قابلیت و توان کار ندارند بر مسند قرار گیرند.

این فعال سیاسی یکی از بسترهای مورد نیاز برای جلب اعتماد مردم را برگزاری انتخاب آزاد بیان کرد که است و نشانه آن هم ورود و تایید نامزدهای اصلی سلایق مختلف است. ضمنا،  اینکه افراد با چه عنوانی رد صلاحیت می شوند ، مساله ای است که مردم آن را پیگیر هستند و در تصمیم گیری برای حضور و یا عدم حضورشان می تواند تاثیر بگذارد.

وی افزود : اگر چنین انتخاب آزادی به دلایلی اتفاق نیفتد ، موجب دلسردی مردم شده و امنیت کشور به خاطر بی توجهی به خواسته و مطالبه بخشی از جامعه در برگزاری انتخابات آزاد دچار خدشه خواهد شد.

مشارکت حداکثری یعنی اعتماد به مسئولان برای رفع مشکلات

مصطفی نباتی نژاد ، دبیر جمعیت پیشرفت، رفاه و عدالت در استان اصفهان نیز مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را بیانگر اعتماد آنها به مسوولان نظام و سیاست های آنها برای رفع مشکلات کشور بیان کرد و  گفت : این در حالیست که توسعه، پیشرفت و امنیت پایدار در گرو تقویت و مشارکت سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به مسوولان است.

وی ادامه داد:  حل یا تشدید مشکلات مختلف جامعه بطورمستقیم و غیرمستقیم می تواند، میزان و کیفیت حضور مردم در صحنه انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد.

نباتی نژاد با اشاره به اینکه کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات مانده است از مسوولان خواست تا با تحقق وعده های از پیش داده شده خود به مردم و با بنای صداقت، زمینه تشویق آنها را برای حضور حداکثری در این رویداد مهم سیاسی فراهم کنند.

گرم شدن فضای انتخابات ریاست جمهوری در خراسان شمالی

بیایید حسن ختام گزارش جمع بندی امروز را از فضای انتخاباتی و گرم شدن آن در خراسان شمالی بگوییم .البته درست است که تا اعلام  زمان تایید صلاحیت داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  و مشخص شدن چهره های نهایی نامزدهای این دوره حداقل باید طبق آخرین گزارش سخنگوی شورای نگهبان حداقل چهار تا پنج روز دیگر صبوری کرد، ولی گروه‌ها و جناح های سیاسی به ویژه اصولگرا و اصلاح طلب به عنوان دو رقیب دیرینه  جمهوری، مجلس و حتی در این دوره شوراهای اسلامی شهر در خراسان شمالی  نشست های شبانه برای تعیین روسای ستاد انتخاباتی نامزدهای مورد حمایتشان تشکیل داده اند.

بررسی های خبرنگار ایرنا در خراسان شمالی نشان می دهد که هر دو گروه سیاسی موسوم به اصولگرا و اصلاح طلب که در  سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و عشایری در قالب شورای وحدت نیروهای انقلاب (اصولگرا) و شورای هماهنگی اصلاح طلبان  وارد کارزار رقابت های انتخاباتی شدند تا حد زیادی در مرکز استان بر سر  تعیین رییس ستاد انتخاباتی نامزدهای مورد حمایتشان به توافق رسیدند، ولی در حوزه شهرستانی وضعیت این دو گروه سیاسی تا حد زیادی متفاوت است.

اصلاح طلبان که در حوزه استانی برای معرفی رییس ستاد استانی نامزد مورد حمایتشان تا حد زیادی به نتیجه و توافق نهایی رسیده اند و یکی از استانداران دولت یازدهم در این استان را برای این سمت در نظر دارند، ولی در حوزه شهرستانی هنوز به تصمیم نهایی نرسیده اند و منتظرند تا فهرست اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده ریاست جمهوری از اتاق شورای نگهبان بیرون بیاید و آن وقت مسوول ستاد شهرستانی را معرفی کنند.

 اصولگراها در مقابل ، پیش از این که بر سر فرد نهایی برای رییس ستاد استانی انتخابات نامزد مورد حمایتشان به نتیجه برسند، روسای شهرستانی را به خصوص برای شهرستان شیروان، بجنورد و اسفراین که دو سوم رای دهندگان استان خراسان شمالی نیز از این شهرستان ها هستند، معرفی کرده و اسامی این افراد در کانال های خبری نزدیک به این گروه سیاسی قرار گرفته است.

اگرچه نامزدهای سرشناس سیاسی برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به نظر می رسد بیشتر از سایر دوره هاست، ولی عمده تحرک انتخاباتی برای تشکیل ستاد در اردوی اصولگراها برای سید ابراهیم رییسی و اصلاح طلبان نیز حال حاضر اسحاق جهانگیری است.

تحرک انتخاباتی برای سایر نامزدهای سرشناس که از قضا در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بیش از انگشتان یک دست نیز می رسد حداقل در استان خراسان شمالی تاکنون مشاهده نشده و  رقابت همچنان در اردوی ۲ رقیب دیرینه سیاسی اصولگرایان و اصلاح طلبان در قالب نیروهای انقلاب و شورای هماهنگی فعالیت دارند.