هفت کاندیدای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری بیش از آنکه به ارائه برنامه‌های خود بپردازند، تا به امروز شعار دادند و دست به تخریب یکدیگر یا دولت می‌زنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به دلیل شیوع ویروس کرونا، احتمالا شاهد سفرهای استانی و برگزاری میتینگ‌های تبلیغاتی و تجمعات گسترده مردمی نخواهیم بود و در مقابل، به سبب گسترش فضای مجازی، نامزدها و حامیانشان در فضای مجازی فعالیت می کنند و در تلاش برای برقراری ارتباط با رسانه‌ها و رای دهندگان هستند. در چند ساعت گذشته نیز بازار شعارها و وعده های بعضا بی پایه و اساس و پشتوانه داغ بوده و نامزدها به سبب همین وعده‌ها یکدیگر را به باد انتقاد گرفتند. سکوت اصلاح‌طلبان ادامه دارد و پایداری‌ها به همراه سعید محمد حمایت خود را از ابراهیم رئیسی اعلام کردند. ابراهیم رئیسی پیش‌تر اعلام کرده بود که مستقل وارد انتخابات شده. همچنین روحانی به شورای نگهبان نامه نوشت و درباره ردصلاحیت‌ها توضیح خواست و همچنان امیدوار به تغییر است.

اعلام حمایت جبهه پایداری از رئیسی

جبهه پایداری با عبور از سعید جلیلی، از کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی حمایت کرد. مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری اعلام کرد که این جبهه سید ابراهیم رئیسی را به عنوان نامزد اصلح انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم می‌داند. این در حالی است که این جبهه پیشتر اعلام کرده بود از سعید جلیلی حمایت می‎‎‌کند.

جبهه پایداری فروردین سال جاری حمایت خود را از کاندیداتوری سعید جلیلی اعلام کرده بود. هرچند در همان زمان سخنگوی این جبهه اعلام کرده بود که در صورت نامزدی ابراهیم رئیسی شرایط متفاوت خواهد بود و احتمالا جهت حمایت این جبهه تغییر خواهد کرد.

همتی برکنار شد؟

عبدالناصر همتی رئیس کل پیشین بانک مرکزی در چند ساعت گذشته جنجالی‌ترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود. به کلاب هاوس آمد و صحبت‌های متناقضی درباره لوایح پولشویی مطرح کرد، گفت که روحانی به او درباره ارزپاشی و کاهش قیمت دلار دستوری نداده و احتمال برکناری‌اش ریاست بانک مرکزی را تایید کرد. ساعتی پیش نیز خبر برکناری‌اش رسانه‌ای شد. هر چند این موضوع هنوز قطعی نشده است.

همتی شب گذشته در شبکه اجتماعی کلاب هاوس حضور پیدا کرد و به سوالات خبرنگاران و فعالان سیاسی و اقتصادی پاسخ داد. او از دستاورد‌ها و برنامه‌های خود به خوبی دفاع کرد و اعلام کرد که طی جلساتی که با بزرگان جریان اصلاحات دارد، سعی دارد تا نظر آن‌ها را برای حمایت در انتخابات جلب کند. او اعلام کرد که من مقابل یک نفر نیستم، مقابل یک گروه هستم و در کنار مردم قرار دارم و همراه با مردم معتقدیم که باید جمهوریت را حفظ کنیم. همتی گفت که رقیبش قهر مردم با صندوق‌های رای است.

همتی در بخشی دیگر از سخنانش در کلاب هاوس اعلام کرد که بانی وضع موجود نیست و رقبایش در انتخابات نیز، بانی وضع موجود هستند. وی همچنین گفت: ما نباید متوسل به کار‌های پوپولیستی بشویم. برخی کاندیدا‌ها می‌گویند می‌خواهیم ۴۵۰ هزارتومان یارانه بدهیم یا می‌گویند می‌خواهیم به هر زوج ۵۰۰ میلیون وام بدهیم. از کدام منابع؟ می‌گویند می‌خواهند فلان قدر یارانه بدهند؛ من هم از خدامه، فقط بگویند از کجا می‌خواهید این پول‌ها را بیاورید؟ بار‌های تورمی آن را به روی دوش مردم خواهید گذاشت.

دست خالی سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای و اقتصاد

سخنگوی ستاد سعید جلیلی در نشست خبری در خبرگزاری فارس اعلام کرد که مذاکره تنها راه حل مشکلات نیست، اما حتما یکی از راه‌حل‌های مشکلات است، ولی مذاکره‌ای خوب است که اثر آن در سفره مردم دیده شود. جلیلی هیچ وعده‌ای نمی‌دهد مگر اینکه بر اجرای آن مطمئن باشد و اجرای آن محرز باشد. اگر حتی احتمال ۶۰ - ۷۰ درصدی هم برای اجرای مسئله‌ای باشد از طرح آن خودداری شده است.

سخنگوی ستاد جلیلی همچنین گفت که هیچ هماهنگی بین ستاد رئیسی و جلیلی وجود ندارد و جلیلی می‌خواهد خود را صادقانه در معرض رای مردم قرار دهد و حضور او در انتخابات نمایشی نخواهد بود. جلیلی با قدرت حضور خواهد داشت و این حضور به معنای حذف و تخریب کاندیدای دیگر نخواهد بود.

سعید جلیلی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، ریاست تیم مذاکره کننده هسته‌ای را برعهده داشت، نتیجه مذاکرات وین تحمیل و بیشتر کردن تحریم‌ها علیه کشور بود. حالا او داعیه دار تغییر و رونق اقتصادی است. او در سخنانی اعلام گفته روند هشت سال گذشته نشان داد که دولت وظیفه‌ای جدی در تامین مسکن برای خود قائل نبوده است. تنها در سه سال، قیمت مسکن در کشور ما شش برابر شده؛ آیا نمی‌توانستید نقشی ایفا کنید که وضعیت مسکن به این شرایط تاسف باری که امروز هست درنیاید؟ شش برابر شدن قیمت مسکن و به تبع آن افزایش اجاره‌بها برای یک کارمند، یک کارگر و برای کسی که باید تمام توانش را بگذارد تا بتواند مسکن تهیه کند، پرتگاه نیست؟ بعد می‌گویند ما می‌خواستیم کشور را از پرتگاه نجات بدهیم!

محسن رضایی: یارانه‌های ثروتمندان از بنزین را قطع می‌کنیم

محسن رضایی در ارائه شعارها و وعده‌های عجیب و غریب تا به این لحظه پیشتاز است. وی ادعا کرده که در صورت پیروزی در انتخابات ریال را بعد از دلار و یورو برترین پول منطقه خواهد کرد!

وی همچنین اعلام کرده که می‌خواهد به مردم۴۵۰ هزار تومان یارانه بدهد. او درباره راه کار اجرایی شدن این طرح گفت: از دو منبع صرفه‌جویی، منابع یارانه ۴۵۰ هزارتومانی به دست می‌آید یکی صرفه‌جویی یارانه‌هایی که ثروتمندان از بنزین به دست می‌آورند که آن را قطع می‌کنیم و این ۴ میلیارد دلاری که از کل یارانه‌های بنزین، گازوئیل، آب، برق و... می‌شود را به ۴۰ میلیون نفر می‌دهیم. غیر از این ارز‌های ۴۲۰۰ تومانی که به دست واسطه‌ها می‌رود و نهاده می‌خرند و با قیمت گزاف می‌فروشند را آزاد می‌کنیم و از آن برای پرداخت یارانه استفاده می‌کنیم.

محسن رضایی همچنین گفت: من متخصص اقتصاد هستم و رساله ام در حوزه پولی را با معدل ۱۹ و خورده‌ای به پایان بردن. در سال ۹۲ بدون آن که کسی حواسش باشد، بنده در برابر کلید آقایان، هزار تومانی را دستم گرفتم و از کاهش ارزش پول ملی سخن گفتم. این وعده محسن رضایی با واکنش دیگر کاندیداها مواجه و بسیاری از اون به دلیل ارائه وعده‌های بی پشتوانه انتقاد کردند.

مهرعلی‌زاده: رقیب به دنبال کاهش مشارکت است

محسن مهرعلی‌زاده نامزد ریاست جمهوری که در روزهای اخیر به دنبال جلب حمایت اصلاح طلبان است در توییتر نوشت: حریف امکانات و ابزار‌های قدرت را در اختیار داشته و اراده ملت را در تضاد با منافع خود می‌بیند. رقیب ما تلاش دارد با کاهش مشارکت مردم و پیروزی در انتخاباتی بی رونق که به یک‌پارچه کردن قوا می‌انجامد، منافع ملی را فدای منافع خود کند.

سعید جلیلی: فیلترینگ «توییتر» توجیه ندارد

سعید جلیلی که از جریان اصولگرایان تندرو و حامی فیلترینگ و محدود سازی است،روز گذشته توییت عجیب کرد. او در توییتر نوشت: فیلترینگ توییتر توجیه ندارد و در روز اول دولت، مجموعه‌ای از احکام را صادر می‌کنیم. البته او اعلام کرده که طرحی دارم که ۷ میلیون مرزنشین را صادرکننده می‎کند. طبیعتا او از راه‌کار‌ها و شیوه اجرایی شدن این طرح هیچ صحبتی نکرده است.

سعید جلیلی همچنین در بخشی از سخنان خود گفته: خانه‌ای که من مالک آن هستم ۱۲۵ متر است، ولی الان در خانه سازمانی هستم که بزرگتر است و خودرو من هم پراید است. سال ۹۲ که رفتیم به آقای روحانی تبریک بگوییم به ایشان گفتم شاید ما دو نگاه متفاوت داشته باشیم، اما این ماشین دولت نه من را به آنجایی که می‌خواهم می‌برد نه شما را. این ماشین خراب و فرسوده است؛ این ساختار اجرایی دولت نیاز به یک اصلاح جدی دارد؛ الان هم فکر می‌کنم رئیس جمهور آینده باید ساختار اجرایی دولت را اصلاح کند.

دیدار سعید محمد با ابراهیم رئیسی

بالاخره سعید محمد حمایت خود را از ابراهیم رئیسی اعلام کرد تا ستادهای انتخاباتی این داوطلب ردصلاحیت شده در جهت حمایت از ابراهیم رئیسی بار دیگر فعال شوند.

شنیده‌ها حاکی از این است که سعید محمد، کاندیدای رد صلاحیت شده با ابراهیم رئیسی دیدار و حمایت خود را از وی اعلام کرده است. در این دیدار که ۲ ساعت به طول انجامید، سعید محمد به ارائه گزارشی از روند شکل‌گیری و ساماندهی ستاد‌های مردمی، برنامه‌های تدوین شده برای دولت آینده و همچنین ظرفیت‌های فعال شده در سراسر کشور پرداخت. محمد همچنین از آمادگی کامل این ستاد‌ها برای فعالیت در حمایت از رئیسی خبر داد و تاکید کرد که زمینه این فعالیت‌ها نیز آماده شده است.

رئیسی در این دیدار گفت: مجاهدت‌هایی که مخلصانه و با احساس تکلیف، شما را به ورود در این عرصه کشاند عندالله محفوظ است و از این ظرفیت‌ها باید استفاده شود.

قاضی زاده‌هاشمی: تورم را به زیر ۵ درصد می‌رسانم

قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و نماینده مجلس، به نظر می‌رسد علاقه زیادی برای دیده شدن دارد و به هر نحوی که شده حتی تخیلی و غیرعلمی، سعی دارد تا شعار‌های پوپولیستی سر دهد. بعد از وعده وام ۵۰۰ میلیون تومانی به زوج‌های جوان، او حالا اعلام کرده که در طول ۴ سال نرخ تورم را از ۵۰ درصد فعلی به زیر ۵ درصد کاهش می‌دهیم. برنامه تحت عنوان کتاب دولت اعتماد برای کاهش تورم چاپ کرده‌ایم و ۲ سال است روی کنترل تورم و راه‌های مهار آن در حال مطالعه هستیم.