دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در سفری دو روزه به همراه 150 نفر از پاسداران جوان دارای مدرک دکتری و کارشناسی ارشد، از مناطق عملیاتی دفاع مقدس در استان خوزستان بازدید کرد.

بازدید سرلشکر صفوی از مناطق عملیاتی جنوب
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سرلشکر صفوی با تأکید بر اهمیت بازدیدهای میدانی و مشاهده جغرافیا و محیط در انتقال تجارب و معارف دفاع مقدس به نسل جدید سپاه پاسداران، اظهار داشت:

خدا می داند هرگاه که به خوزستان سفر می کنم حالم دگرگون می شود  چون این سرزمین من را یاد مظلومیت مردم آبادان، خرمشهر، سوسنگرد و سایر شهرها می اندازد.

سرلشکر صفوی با بیان این بیت شعر که «ای آبادان پر بلا گلهای پرپرت کو یاران رهبرت کو» افزود:خوزستان، کربلای ایران است. ذره ذره و متر به متر این خاک پاک و تفتیده، اسرار ناگفته ای از پاک ترین جوانان ایران در خود نهفته دارد که نمونه اش را تاریخ کمتر دیده است. اعتقاد دارم آنهایی که در شلمچه و در عملیات کربلای 5 بودند و جنگیدند، اگر در سرزمین کربلا بودند نیز در رکاب امام حسین علیه السلام شمشیر می زدند.

این استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه با تشریح اهمیت استان خوزستان خاطرنشان ساخت:استان خوزستان پس از تهران دومین منطقه حیاتی ایران است، مفهوم مناطق حیاتی آن است که اگر آن منطقه از دست رفت ادامه حیات سیاسی دولت و حکومت سخت می شود.

سرلشکر صفوی ادامه داد:استان خوزستان 4 الی 5 هزار سال قدمت تمدنی دارد و اولین حکومتی که در ایران شکل گرفت، عیلامی ها به مرکزیت شوش بوده است. این استان با 64 هزار کیلومتر مربع، 4 برابر کشور کویت، 6 برابر کشور لبنان است و آب و خاک و شرایط اقلیمی در استان خوزستان طوری است که این استان در سال می تواند غذای 50 میلیون نفر از ایرانی ها را تأمین کند.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه امنیت پایدار خوزستان رابطه مستقیم با امنیت ملی ایران دارد خاطرنشان ساخت:وجود 70درصد از منابع نفتی ایران و بیش از 30درصد آبهای سطحی کشور و یک سوم انرژی برق- آبی و بیش از 15 سد مخزنی، انحرافی و تنظیمی و تولید سه چهارم نفت خام کشور، خوزستان را تبدیل به منطقه حیاتی کرده است.

در این سفر که سردار غلامی فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) و سردار عابدی رئیس مرکز معارف دفاع مقدس دانشگاه حضور داشتند، سرلشکر صفوی عملیات های والفجر8 و ثامن الائمه(ع)، کربلای 4 و کربلای 5 را تشریح کرد.

 بازدید از منطقه مرزی ایران و عراق در نهر خیّن و شلمچه و پاسخ به سؤالات و ابهامات پاسداران جوان که در حال طی دوره آموزش عمومی سپاه در دانشگاه افسری امام حسین(ع) هستند، از جمله برنامه های این سفر بوده است.