جاسوسی، «کسب و کار» آمریکایی‌ها است و اگرچه در اخبار از آن به عنوان یک «رسوایی» نام برده می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 اما علی بیگدلی به آفتاب یزد می‌گوید: «این یک رویه‌ی مرسوم است و برای آمریکایی‌ها اساساً متحد بودن یا نبودن و نوع روابط چندان اهمیتی ندارد!» این عملیات با اسم رمز «عملیات دنهامر» از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما اجرا شد و شناسایی و افشای آن چندین ماه طول کشید. برخی دولت‌های اروپایی از جمله دولت دانمارک در این رسوایی دست داشتند؛ دولت دانمارک تمام امکانات جاسوسی نظامی خود را در اختیار سازمان جاسوسی آمریکا قرار داده بود

آفتاب یزد - رضا بردستانی: پایگاه خبری «گلوبال تایمز» در گزارشی، به افشاگریِ اخیر رسانه‌های اروپایی از فعالیت‌های جاسوسی آمریکا (از طریق سرویس مخفی کشور دانمارک) علیه متحدان اروپایی این کشور نظیر آلمان، فرانسه، نروژ و سوئد پرداخته و به طور خاص افشای رسوایی‌های مکرر آمریکا در جاسوسی از کشورهای متحد با خود را نمودی از قدرت مخرب این کشور دانسته که ابعاد آن، صرفا به کشورهای اروپایی محدود نمی‌شود و دیگر کشورهای جهان نیز بایستی در برابر این مسئله، موضع‌گیری قاطع و هماهنگ اتخاذ کنند. گلوبال تایمز در این رابطه می‌نویسد: «رسانه‌های اروپایی به تازگی دست به افشاگری جدیدی در مورد آمریکا زده اند. در این راستا، آمریکا از سرویس مخفی دانمارک برای جاسوسی از کشورهای اروپایی نظیر آلمان (و صدراعظم این کشور «آنگلا مرکل»)، استفاده کرده است. دانمارک یکی از نزدیکترین متحدان آمریکا است و برخی کابل‌های اینترنتی زیر دریا به/ و از سوئد، نروژ، آلمان، هلند و انگلستان را میزبانی می‌کند (امری که زمینه مناسبی جهت انجام جاسوسی را برای آن فراهم می‌کند).

در همین رابطه زاخارووا در گفتگو با رادیو روسی «وستی اف. ام» اظهار داشت: آنچه که در مورد استراق سمع رهبران اروپایی توسط آمریکا و دانمارک منتشر شده بخش کوچکی از کوه یخی (قطره‌ای از دریا) است. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: معتقدم که وضعیت واقعی برای کشورهای اروپایی و اعضای ناتو بسیار وحشتناک‌تر از آنچه است که در زمان حاضر اعلام کرده‌اند و دبیر کل ناتو و سران اتحادیه اروپا در این مورد سکوت می‌کنند. وی ادامه داد: بر این باورم که ابعاد این جاسوسی به مراتب بیشتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند.

> رسوایی «دنهامر»؛ آمریکا به متحدان خود هم رحم نکرد

رسانه‌ها در این باره می‌نویسند: «شورای پخش عمومی دانمارک (دی آر)

با همکاری دیگر رسانه‌های اروپایی شامل روزنامه فرانسوی لوموند، روزنامه آلمانی « زوددویچه تسایتونگ»، شبکه‌های تلویزیونی آلمانی

«ان دی ار» و «دبلیو دی آر»، شورای پخش عمومی نروژ «آن ار کی»

و تلوزیون سوئدی «اس وی تی» این جاسوسی بزرگ علیه صدر اعظم آلمان و سیاستمداران و اعضای پارلمان فرانسه، آلمان، نروژ و سوئد را افشا کردند. این عملیات بزرگ با اسم رمز «عملیات دنهامر» از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما اجرا شد و شناسایی و افشای آن چندین ماه طول کشید. برخی دولت‌های اروپایی از جمله دولت دانمارک در این رسوایی دست داشتند؛ دولت دانمارک تمام امکانات جاسوسی نظامی خود را در اختیار سازمان جاسوسی آمریکا قرار داده بود. این رسوایی بزرگ حاکمیت و استقلال دستگاه سیاسی کشورهای اروپایی را زیر سوال برده و از میزان و شدت نفوذ آمریکا و مداخله این کشور در امور داخلی کشورهای اروپایی - که از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا به شمار می‌روند - پرده برداشت و نشان داد که امنیت و ثبات این کشورها تا چه اندازه بازیچه آمریکا شده است.

نکته جالب توجه در این بین، اتهام‌های پیش ساخته آمریکا علیه کشورهایی است که با سیاست‌های این کشور مخالفت می‌کنند. این کشور مخالفان خود را همواره به «مداخله در امور داخلی خود» متهم کرده و با همین بهانه، تحریم‌هایی را علیه آن‌ها وضع می‌کند. اما رسوایی «دنهامر» ثابت کرد که این اتهام بیش از هر کشور دیگری، برازنده آمریکاست؛ کشوری که به متحدان خود هم رحم نمی‌کند؛ در امور داخلی آن‌ها دخالت کرده و علیه آن‌ها جاسوسی می‌کند و با به خدمت گرفتن کشورهایی مثل دانمارک تلاش می‌کند بذر شک وعدم اعتماد را در میان کشورهای اروپایی بکارد حال آنکه خود هم پیوسته به دیده سوء ظن و بی‌اعتمادی به اتحادیه اروپا می‌نگرد. سوالی که در اینجا مطرح است این است که کشوری که با نزدیکترین متحدان خود و اعضای ناتو - که از زمان جنگ جهانی دوم تا امروز از نزدیکترین متحدان آمریکا بوده‌اند - اینگونه رفتار می‌کند با کشورهای دیگری چون ایران، ونزوئلا، کوبا، چین و روسیه - که به مخالفت با این کشور برخاسته‌اند - چه می‌کند!

> این رسوایی تاثیری در روابط آمریما و اروپا ندارد!

علی بیگدلی در واکنش به این پرسش که آیا این رسوایی تاثیری در روابط آمریکا و اروپا خواهد داشت یا نه می‌گوید: «خیر اثر نمی‌گذارد. چون اولا این کار بارها سابقه داشته است. حتی چند سال پیش در دفتر کار خانم مرکل هم شنود گذاشته بودند ولی غیر از اکتفا کردن به یک اعتراض اتفاقی نیفتاد. آمریکایی‌ها سال‌ها است دست به این کار می‌زنند حتی در مورد اروپا هم چنین اقداماتی انجام داده اند. روسیه هم از این دست کارها در زمان اتحاد جماهیر شوروی در اروپا کرده است. بنابراین همان طور که اشاره کردم مسئله جدیدی نیست اما اینکه دانمارک با آنکه جزء اتحادیه اروپا است چنین حرکتی کرده که البته از طرف دیگر عضو ناتو هم است، با توجه به اینکه دانمارک کشور کوچکی است و در موقعیت حساسی هم قرار گرفته و با شروع جنگ جهانی دوم توسط هلند اشغال گردید ناچار است به اصطلاح به یکی از کشورهای قدرتمند بچسبد و برای دانمارک، بهترین کشور؛ آمریکا است زیرا نمی‌تواند خود را از آمریکا جدا کند.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار می‌دارد: دانمارک از سوی دیگر اختلافاتی با کشورهای هم مرز خود یعنی آلمان و هلند دارد. بنابراین در بین کشورهای اروپایی، دانمارک شاید نزدیکترین رابطه را با آمریکا دارد. لذا این کار که سابقه هم داشته رخ داده است. در زمان نیکسون این مسئله در خود آمریکا هم اتفاق افتاد. پس این حادثه برای اولین‌بار نبوده و برای آخرین بار هم نیست و تاثیری هم بر روابط اروپا و آمریکا نمی‌گذارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی می‌افزاید: بایدن هنوز فرصت نکرده این کار را انجام دهد و روابط گرمی با اتحادیه اروپا دارد. لذا به نظر می‌رسد مربوط به زمان اوباما و ترامپ بوده است. چون ترامپ از اتحادیه اروپا متنفر بود و نمی‌خواست دو قدرت در سوی اطلس کنار هم قرار گیرند. این اتفاق می‌تواند در کنگره آمریکا و طرفداران ترامپ اثراتی داشته باشد.

> مسئله‌ی هکرها با جاسوسی متفاوت است!

بیگدلی با ذکر این مسئله که داستان هکرها با جاسوسی فرق می‌کند، می‌گوید: روسیه روی سیستم‌های آمریکا، چین روی سیستم‌های آمریکا و آمریکا روی سیستم‌های چین این کار را کرده. مقداری هکرها با اینکه سیستم‌های شنود بگذارند فرق می‌کند. بنابراین، این مسئله حساس‌تر است.

وی در ادامه یادآور می‌شود در زمان ترامپ، او ملاقاتی با مرکل داشت و آنقدر ترامپ بی‌احترامی کرد که آلمان هم به مرکل معترض شد که چرا در قبال حرکات ترامپ جلسه را ترک نکرده است. لذا ترامپ با آلمان اختلاف داشت و همین طور با فرانسه. به طور کلی با اتحادیه اروپا مشکل داشت. پس این مسئله‌ای نیست که به خصوص الان با وجود آقای بایدن بنیان روابط را متزلزل کند. از بین این ۴ کشور آلمان و فرانسه در برابر آمریکا سینه سپر کردند و روی دانمارک بسیار فشار آوردند که چرا دست به این کار زده است که دلایل آن را اشاره کردم.

> آمریکایی‌ها از انگلیسی‌ها نیز جاسوسی خواهند کرد!

علی بیگدلی در پایان و در واکنش به این پرسش که آیا آمریکایی‌ها ممکن است روزگاری از انگلیسی‌ها نیز جاسوسی کنند یا خیر می‌گوید: زمانی که ترامپ در یک سفر رسمی به انگلستان رفت حالت مسخرگی نسبت به ملکه انگلستان پیش گرفت. این به سبب نگاه مغرورانه‌ی جمهوری خواهان است. صحبت دیگری هم در خانه شماره ۱۰ نخست وزیری بریتانیا کرد که بهترین شخص برای نخست‌وزیری انگلستان آقای بوریس جانسون است. بوریس جانسون هم تفکرات محافظه‌کارانه دارد و ترامپ او را تحت فشار گذاشت که برگزیت را به اجرا در آورد. انگلیسی‌ها در اتحادیه سالیانه تقریبا سی میلیون دلار مبادله بازرگانی دارند. سه میلیون انگلیسی در سراسر اروپا کار می‌کنند. ترامپ گفت که زمینه این تجارت را هم در آمریکا و در جاهای دیگر فراهم خواهیم کرد که این کار را نکرد و به انتهای ماموریت ترامپ خورد.

بیگدلی معتقد است، قطعا اگر لازم باشد آمریکایی‌ها از انگلستان هم جاسوسی خواهند کرد و ابایی از این مسئله ندارند!

کاخ سفید به اتهامات جاسوسی از سیاستمداران اروپایی پاسخ می‌دهد

سخنگوی کاخ سفید در جلسه توجیهی گفت که ایالات متحده آماده همکاری با متحدان اروپایی در زمینه جاسوسی است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کارین جین پیِر، معاون سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران مدعی شد: «در سال ۲۰۱۴، ایالات متحده بازبینی اساسی رویکردش در زمینه نظارت خارجی را انجام داده و رئیس جمهور [باراک] اوباما دستور داد که رویکرد ما به‌شکل چشمگیری تغییر کند». او در ادامه گفت: «با شرکا و متحدان اروپایی خود تلاش خواهیم کرد به هر سوالی در این زمینه، از طریق کانال‌های امنیت ملی، پاسخ دهیم». طبق گزارش رادیو دانمارک و تیم روزنامه‌نگاران تحقیقی آلمانی از روزنامه زود دویچه و شبکه‌های رادیوتلویزیونی غرب و شمال آلمان (WDR و NDR)، سرویس اطلاعاتی ارتش دانمارک به سرویس مخفی آمریکا امکان استفاده از یک ایستگاه شنود مخفی در نزدیکی کپنهاگ را داده است. بنا بر این تحقیقات در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ علاوه بر مکالمات آنگلا مرکل، صحبت‌های فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور کنونی و وزیر خارجه وقت آلمان و پتر اشتاین‌بروک، کاندیدای حزب سوسیال دموکرات برای مقام صدراعظم نیز شنود شده‌اند.