درحالی زمان درج اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان ۶ روز دیگر به اتمام می‌رسد که معاون وزیر راه از ارائه پیشنهاد تمدید زمان ثبت اطلاعات تا پایان مهر خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش سایت نامه نیوز درج اطلاعات سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان از ۱۹ فروردین ماه امسال آغاز شد و قرار است چهارشنبه هفته آینده ۱۹ خرداد به اتمام برسد. گرچه مسئولان مربوطه در وزارت راه و شهرسازی و شخص معاون مسکن و ساختمان این وزارتخانه آمار از میزان ثبت اطلاعات در سامانه مذکور ارائه نداده، اما اظهارات گاه و بیگاه محمود محمودزاده نشان از آن داشته که مردم استقبال چندانی از این اقدام دولت نکرده‌اند.

۳۱ فروردین ماه امسال محمودزاده با بیان "کسانیکه املاک زیادی هم دارند در خطر مالیات نیستند" به امضای قراردادهای صوری توسط برخی مالکان در بنگاه‌های املاک واکنش نشان داد و افزود: اگر کسی اعم از مالک و مستأجر به صورت غیرواقعی قراردادی را تنظیم کنند متحمل خسارت شخصی خواهد شد یعنی یک نوع خودتنظیمی در قانون لحاظ شده است.

وی ادامه داد: هر فردی در ثبت اطلاعات خود در سامانه باید محل سکونتی را برای خودش اعلام کند و طبیعی است کسی که بر اساس قانون به اسم خانوار شناسایی می شود نمی تواند دو شخصیت و دو محل اقامت داشته باشد لذا اگر کسی محل غیرواقعی را به عنوان محل اقامت خود اعلام کند محل اقامت اصلی او دچار چالش خواهدشد مگر اینکه برخی خانوارها هیچ سرپناهی نداشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که قراردادهای صوری ممکن است در هر معامله ای اتفاق بیفتد اما مهم این است که قانون ساختار محکمی داشته باشد تا این موارد را به حداقل ممکن برساند، گفت: قانون یک خودتنظیمی خاصی دارد و هر کسی که قرارداد صوری ببندد در وهله اول خودش متضرر می شود ضمن اینکه با جریمه دو برابری نیز مواجه می شود چراکه همه اطلاعات اشخاص، کدملی و کدپستی ها را در اختیار داریم.

محمودزاده با بیان اینکه ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان هیچ ضرر و زیانی برای افراد عادی جامعه ندارد گفت: کسانی که املاک زیادی هم دارند در خطر مالیات نیستند و صرفاً خانه های خالی واجد شرایط مشمول مالیات خواهندشد.

محمودزاده از افزایش اطلاع رسانی ها برای چگونگی ثبت نام در سامانه املاک و اسکان در هفته آینده خبرداد و گفت: کلیپ های آموزشی متعددی تهیه و در خود سامانه بارگذاری شده است.

بر اساس این گزارش فارغ از وعده بی‌سرانجام افزایش اطلاع‌رسانی، و تهدید به قطع شدن یارانه خانوارها، به نظر می‌رسد عدم استقبال مردم از درج اطلاعات سکونتی باعث شده تا وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد تمدید زمان ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان تا پایان مهرماه امسال را داده؛ یعنی ۴ ماه و ۱۵ روز دیگر.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان در این‌باره گفته است: با توجه به شرایط حاکم و همه‌گیری کرونا و اینکه بسیاری از خانوارها ناچار هستند تا برای ثبت اطلاعات خود به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند، تمدید مهلت ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان کشور را به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادیم.

وی بیان کرد: پیشنهاد وزارت راه در خصوص تمدید مهلت ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان پایان مهرماه است که البته تصمیم نهایی را در این خصوص ستاد ملی کرونا می‌گیرد و نتیجه به اطلاع شهروندان خواهد رسید.