ایسنا/ رئیس سابق بانک مرکزی که دوره ریاست خود از مخالفان جدی واردات خودرو و حتی ترخیص خودروهای وارداتی بود، اکنون که در جایگاه کاندیداهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری قرار گرفته است، از ممنوعیت واردات خودرو انتقاد می‌کند و وعده داده که اگر رئیس جمهور شود، واردات خودرو را آزاد می‌کند.

مواضع دوگانه آقای کاندیدا/ مخالف دیروز، منتقد امروز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که اعلام شد، حدود ۲۰۴۰ میلیارد تومان درآمد عوارض گمرکی از محل واردات خودرو پیش‌بینی شده بود و این احتمال را قوت بخشید که ممکن است امسال واردات خودرو آزاد شود و گمانه‌زنی‌ها برای واردات خودرو آغاز شد، اما در نهایت با اعلام مسئولان سازمان برنامه و بودجه مشخص شد که این حقوق ورودی مربوط به واردات جدید نیست بلکه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک که به دلایلی همچون مشکلات قضایی امکان ترخیص پیدا نکرده اند، در نظر گرفته شده است.

همتی مخالف جدی واردات خودرو 

در حالی که در طرح ساماندهی خودرو، مجلس شورای اسلامی، واردات را هم در انحصار خودروسازان قرارداده است اما عبدالناصر همتی (رئیس بانک مرکزی وقت) به صراحت اعلام کرد که حتی بدون انتقال ارز هم اجازه واردات خودرو نمی‌دهیم؛ چراکه این ارزها بایستی درجای بهتری هزینه شود.

مخالفت صریح رئیس سابق بانک مرکزی آنقدر جدی بود که حتی اگر مجلس اقدام به اصلاح بند مربوط به واردات خودرو می‌کرد و واردات خودرو برای بخش خصوصی آزاد می‌شد و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هم موافق واردات خودرو بدون انتقال ارز می‌شد، وی (رئیس کل وقت بانک مرکزی) اجازه این کار را نمی‌داد و معتقد بود که برخی یاد گرفته‌اند خودرو وارد کرده و در گمرک نگه دارند تا بعد از چند ماه اجازه ترخیص بگیرند؛ اما دیگر بانک مرکزی ارزی را برای واردات کالاهای غیراساسی همچون خودرو اختصاص نخواهد داد.

همتی همچنین با طرح این سوال که در شرایطی که مواداولیه ما با مشــکل تامین ارز مواجه هستند، چرا بایستی خودرو وارد شــود؟ اعلام کرده بود: حتی با واردات خودروهای هیبریدی هم موافق نیستم و باتوجه به اینکه نمی‌دانیم در سال‌های پیش‌رو شرایط تحریم چگونه خواهد بود، باید برای سال‌های آینده ذخیره ارزی در نظر داشته باشیم.

توقف اجرای طرح ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک

هیات وزیران مصوبه‌ای در  ۱۶ دی ماه سال گذشته برای ترخیص ۱۳ هزار دستگاه خودروی دپو شده در گمرکها داشت که در بند نخست آن، اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروهای وارداتی را داده بود. در این بند آمده بود که "ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی است، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشاء ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع خواهد بود. همچنین کلیه ثبت سفارشهای قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می‌شود.

حدود دو هفته بعد از ابلاغ مصوبه هیات وزیران در حالی که همه منتظر بودند تا وزارت صمت با ابلاغ آیین‌نامه بند ۷ مصوبه هیات وزیران به گمرک، زمینه ترخیص ۱۳ هزار خودروی وارداتی دپو شده در گمرکها را فراهم کند، همتی مخالفت خود را با اجرای این مصوبه و با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای وارداتی که دارای قبض انبار هستند، بدون انتقال ارز اعلام کرد. 

وی گفته بود: دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای وارد شده به گمرکها از این تاریخ به بعد را نخواهد داد و اجرای مصوبه ترخیص خودروهای دپو شده باید متوقف شود.

رئیس سابق بانک مرکزی همچنین در نوبتی دیگر در حاشیه مراسم بازدید از ایران‌خودرو در بهمن ماه سال گذشته، در مورد واردات خودرو اظهار کرد: واردات خودرو جزو اولویت اول ما نیست. در حال حاضر کشور نیازهای ارزی مهمتری دارد؛ بنابراین تخصیص ارز به واردات خودرو جزو اولویت اول ما قرار ندارد و بحث واردات اصلاً مطرح نیست.

حالا همتی (کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری) منتقد ممنوعیت واردات خودرو شده است. وی در یک برنامه تلویزونی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که واردات خودرو نداریم؛ اظهار کرد: بسیاری از این خودروهای داخلی ما از  کیفیت بسیار پایینی برخوردارند اما با قیمت فورد در بازار به فروش می‌رسند که این رویه برای مردم قابل قبول نیست. یکی از مشکلات ما این است که واردات خودرو نداریم و آن هم به دلیل تحریم و مسائل ارزی است. تا زمانیکه این مسائل حل شود، بایستی خودرو تولید کنیم و این موضوع را به طور جدی در برنامه داریم.

وی گفته که چنانچه تحریم‌ها برداشته شود که به طور قطع اتفاق خواهد افتاد، در همین دولت فعلی یا در اوایل دولت آینده، مسئله واردات خودرو و تعیین موضوع نرخ ارز و تعرفه بالا برای واردات خودرو را حل خواهم کرد. در شرایط فعلی تعرفه بالا برای واردات خودرو تنها درآمد برای دولت ایجاد می‌کند و سبب شده خودروهای خارجی به حدی گران شود که بر قیمت خودروهای داخلی نیز تاثیرگذار باشد. از این رو باید سیستم معیوب تعیین تعرفه و تعیین قیمت در خودروسازی را حل کنیم تا یکبار برای همیشه مشکل حل شود.

حالا سوال اینجاست که چه اتفاقی افتاده که آقای همتی که در دوره ریاست بانک مرکزی مخالف جدی واردات خودرو بود اما اکنون با انتقاد از ممنوعیت واردات خودرو وعده آزادسازی واردات می دهد؟