فعال سیاسی اصلاح طللب گفت: اخبار من از درون دولت حکایت از این می کند که یک مقدار اداره امور کشور براساس عقل جمعی کابینه دنبال نمی شود و تفکرات و نظرات فردی یا چندنفره بر تصمیم گیری هیأت دولت سایه انداخته، این اتفاق موجب مسئله دار شدن برخی اعضای کابینه و عدم علاقمندی آنها برای پیگیری موضوعات شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وقتی روحانی با قریب 24 میلیون رأی برای دوره ای دیگر رئیس جمهور شد هیچ گاه تصور نمی کرد بعد از گذشت 22 ماه مجبور باشد 6 وزیر به علاوه رئیس بانک مرکزی خود را تغییر دهد و 3 وزیر مستعفی را نیز با خواهش و تمنا کنار دولت نگه دارد.

ربیعی، آخوندی، کرباسیان، قاضی زاده و بطحایی پنج وزیری بودند که پاستور را ترک کردند و محمد شریعتمداری نیز از وزارت صمت به وزارت کار نقل مکان کرد. صالحی وزیر ارشاد، ظریف وزیر خارجه و زنگنه وزیر نفت نیز با وجودی که استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کردند اما رئیس جمهور استعفای آنها را نپذیرفت. حال این سئوال مطرح است که در 26 ماه باقی مانده تغییرات دیگری در کابینه رخ خواهد داد یا خیر؟

علی تاجرنیا پاسخ به این سئوال مثبت داد و گفت: تغییرات و استعفاهای رخ داده در بدنه دولت چند عامل دارد. مسئولیت و مدیریت اجرایی در وضعیت کنونی اقتصاد کشور سخت شده است بنابراین وقتی اعتبارات به اندازه کافی تخصیص نمی آید و توزیع منابع به درستی انجام نمی شود، وزارتخانه ها نمی توانند آن طور که باید به انتظارات و مطالبات پاسخ بدهند.

وی در گفت و گو با نامه نیوز با بیان اینکه همه مشکلات دولت امروز تأمین منابع مالی نیست، افزود: آقای روحانی بعد از انتخابات تلاش کرد مسیر دولت خود را مستقل از جریان های سیاسی دنبال کند و به جای آنکه احزاب و تشکل های سیاسی مرجع مشورت قرار گیرند، افراد اطراف او این نقش را ایفا می کردند. ضمن آنکه آقای روحانی اصل را بر این گذاشت که از چهره های تابلودار و مطرح دو جریان سیاسی استفاده نکند. حتی اختیارات آقای جهانگیری را نسبت به دوره نخست ریاست جمهوری محدود کرد و قدرت مانور را از او گرفت.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه در درون دولت دیگر مثل گذشته رضایتمندی از نقش آفرینی و همکاری وجود ندارد، توضیح داد: اخبار من از درون دولت حکایت از این می کند که یک مقدار اداره امور کشور براساس عقل جمعی کابینه دنبال نمی شود و تفکرات و نظرات فردی یا چندنفره بر تصمیم گیری هیأت دولت سایه انداخته، این اتفاق موجب مسئله دار شدن برخی اعضای کابینه و عدم علاقمندی آنها برای پیگیری موضوعات شده است.

وی افزود: در مجموع امروز دولت نه در بین احزاب و جریان ها و نه در داخل خود هیچ مدافع و همراه جدی ندارد، حال آنکه وزرای دولت آقایان خاتمی و احمدی نژاد کاملا با تصمیمات اتخاذ شده همراهی نشان می دادند و از نظرات رئیس جمهور دفاع و خود را سپر بلا می کردند اما اعضای کابینه آقای روحانی انسجام لازم و اهتمام جدی برای حمایت از برنامه های دولت ندارند و حتی بین وزرا اختلافاتی دیده می شود.

فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به برخی رویکردهای دوگانه دولت با سایر قوا و ارکان های حاکمیت تأکید کرد: در عین حال که شاید در کلام اختلافاتی بین دولت با سایر دستگاه های مسئول به چشم بخورد اما در عمل یکسری هارمونی هایی هم دیده می شود. همین مسئله موجب شده که دولت نگاه منفعلانه ای را درباره موضوعات مختلف از خود بروز و ظهور دهد، حال آنکه مشکلات کشور با گفتاردرمانی حل شدنی نیست.

وی با بیان اینکه امروز نه اصولگرایان و نه اصلاح طلبان از عملکرد دولت آقای روحانی رضایت ندارند، ادامه داد: با توجه به تنزل خواهی و عافیت طلبی برخی وزرا و معاونان رئیس جمهور و اینکه دولت در این مدت نشان داده برای اداره کشور تیم نیست؛ معتقدم در ادامه برخی افراد دیگر نیز از کابینه جدا خواهند شد. چقدر شرایط دشوارتر شود روند جدایی ها شدت بیشتری پیدا می کند.