در هشتمین جمهور گزیده‌ای از آخرین اخبار انتخابات و حواشی آن را پیگیری خواهیم کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «هشتمین جمهور» عنوان بستۀ خبری-تحلیلی است که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب هشتمین رئیس جمهور، به بازخوانی اخبار انتخابات می‌پردازد.

آخرین اخبار و حواشی پس از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی را از بیست و نهمین شماره‌ی «هشتمین جمهور» بخوانید.

واکنش صفحه اینستاگرام رهبری به مناظرات

صفحه رسمی اینستاگرام رهبر انقلاب در آخرین پست خود به نقل از سخنان آیت الله خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان مجلس، نوشت: هر وقت نامزد‌ها در مناظرات تلویزیونی روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی ضرر کرد.

مهرعلیزاده باید عذرخواهی کند

اسماعیل دوستی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در کلاب هاوس در واکنش به مطالب خلاف واقع محسن مهرعلیزاده در مناظره امروز که علیه آقای رئیسی مطرح شد، گفت: آقای مهرعلیزاده باید از اصلاح‌طلبان و مردم و آقای رئیسی بابت اظهارات امروزش عذرخواهی کند.

وی خاطرنشان کرد: بحث سندروم پست بیقرار و مدرک ششم ابتدایی که توسط آقای مهرعلیزاده مطرح شد بی‌احترامی بود و باید ایشان حتما باید از بیان این توهین‌ها عذرخواهی کند. البته این توهین‌ها قطعاً جواب منفی از سوی جامعه خواهد گرفت

دوستی افزود: از نظر بنده برنده این مناظره متانت آقای رئیسی بود چراکه اگر شاید این حملات به مهرعلیزاده یا همتی می‌شد آن‌ها خیلی عکس العمل تندی از خود نشان می‌دادند.

درخواست مجدد جلیلی از همتی برای مناظره

سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوی پس از شرکت در مناظره اول کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت: من از صداقت آقای همتی خوشم آمد؛ ایشان گفتند خیلی از مواردی که نامزد‌های دیگر میگویند امکان‌پذیر نیست و نمی‌شود. بر همین مبنا من ایشان درخواست کردم در محضر مردم مناظره کنیم. چون ما مدعی هستیم می‌شود و ایشان می‌گویند نمی‌شود.

وی افزود: ایشان دکترای اقتصاد دارد و صاحب‌نظر است؛ با احترام از ایشان می‌خواهیم درباره مسائل اقتصادی بیایند تا گفتگو کنیم؛ چرا که طبق کار کارشناسی و میدانی ما به نتیجه رسیدیم و حاضریم از مواضع خود دفاع کنیم و با نظرات مخالف، مناظره کنیم.

واکنش ستاد رییسی درباره سوابق تحصیلی او

ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به سخنان مطرح شده در مناظره انتخاباتی امروز اعلام کرد: آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، با تکمیل تحقیقات خود در رشته فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرک عالی‌ترین سطح حوزه (سطح چهار) شد و در نهایت رساله دکترای خود را با عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع کرد؛ و با اخذ نمره ممتاز به درجه دکترای فقه و حقوق نائل شد

واکنش دولت به اولین مناظره

علی ربیعی سخنگوی دولت طی نامه‌ای به علی‌عسگری رئیس سازمان صدا و سیما خواستار در اختیار قرار دادن وقت برای پاسخ به موضوعات مطرح شده در برنامه‌های تبلیغاتی و مناظرات انتخاباتی از سوی دولت شد.

در این نامه آمده است: متاسفانه در اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری، شاهد اتهام‌زنی‌های متعدد ناشی از کم‌اطلاعاتی و نیز طرح افترائات ناروا علیه دولت از سوی برخی نامزد‌ها بوده‌ایم، مجددا تاکید می‌نماییم در این زمینه لازم است براساس مراعات انصاف و نیز ایجاد شفافیت، در اسرع وقت فرصت مقتضی در برنامه زنده تلویزیونی برای پاسخ به اتهامات یاد شده، به نماینده دولت اختصاص یابد.

خیلی گرم؛ تحلیل شبکه المیادین از اولین مناظره

شبکه خبری المیادین در پوشش ویژه از انتخابات ریاست جمهوری ایران، به انعکاس محتوای دور نخست مناظرات انتخاباتی پرداخت. مجری شبکه المیادین نیز همچنین در این ویژه برنامه، مناظره را «خیلی گرم» توصیف کرد و گفت، برخلاف آنچه که قبلا گفته می‌شد ممکن است انتخابات چندان گرم نباشد، مناظره اول نامزد‌ها بسیار گرم آغاز شده است.

انتقاد انصاری از عملکرد نامزد‌ها در مناظره اول

جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان سازمان اداری و استخدامی کشور در توئیتی به اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اشاره کرد و نوشت: آنچه در مناظره روز شنبه بیش از هر چیزی بارز بود و به چشم می‌آمد پایین بودن تسلط نامزد‌های ریاست جمهوری به راهکار‌های حل مسائل و مشکلات کشور بود.

وی افزود: بیشتر به بیان مسائلی که همه مردم آن‌ها را لمس می‌کنند و تکرار آن‌ها بدون ارائه راهبرد و برنامه مشخص برای برون رفت از این مشکلات پرداختند.

کنایۀ آشنا به مناظره اول

حسام الدین آشنا مشاور سابق رئیس جمهور در توئیتی نوشت: در کدام کشور منطقه چنین ‎مناظره جدی و پر محتوایی قابل برگزاری است؟

خانه‌یار؛ طرح محسن رضایی ویژه بانوان خانه‌دار

محسن رضایی پس از پایان اولین مناظره انتخاباتی گفت: سایت «خانه‌یار» را امروز برای مساله مسکن، بالا آوردیم.

وی تاکید کرد: انتظار داریم بانوان خانه‌دار در این سایت ثبت‌نام و به این سایت مراجعه کنند و اسامی و تعداد فرزندانشان را بگذارند تا ما در برنامه‌ای که داریم، در اولین فرصت، حقوق خانه داری را اجرا کنیم.

به آب و آتش زدن برای کسب آرای خاکستری

محمد آقاسی، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه افکارعمومی بیان کرد: به روز‌های پایانی انتخابات که نزدیک می‌شویم، این سوال که «چه کسانی رای می‌دهند؟» و «چه کسانی مشارکت نمی‌کنند؟» برای کاندیدا‌ها پررنگ‌تر از قبل می‌شود. برای آن‌ها مهم است که سبد رای خویش را از رقیبان پُرتَر کنند که اگر پیروز انتخابات نباشند، لااقل آرای آنان از آرای سفید و باطله کمتر نباشد. از این روست که شاید در هر انتخاباتی، کاندیدایی را ببینید که خودش را به آب و آتش بزند تا بتواند بارش را ببندد.

وی ادامه داد: نظرسنجی‌ها نشانگر آن است که همچنان بیش از نیمی از مردم ایران اعلام کرده‌اند که صداوسیما را به‌عنوان منبع کسب خبر می‌دانند؛ بنابراین نوع روایت و فعالیت این مجموعه رسانه‌ای، همچنان نقش بسزایی را در انتخابات خواهد داشت.

آقاسی خاطرنشان کرد: از آنجا که هنوز شرایط تبلیغاتی انتخابات ادامه دارد، باید مو به مو شرایط این روز‌ها را دنبال کرد و در نهایت مشاهده کرد که نظام تبلیغات انتخابات و نیز کدام یک از کاندیدا‌ها می‌توانند آرای خاکستری بیشتری را به سوی خود جلب کنند، یا آنان را برای مشارکت به‌وجد بیاورند.

سیاست‌های جمعیتی خود را بیان کنید

حجت الاسلام ناصر سقای بی ریا، رئیس ستاد راهبری جمعیت و خانواده حوزه‌های علمیه کشوردر نامه‌ای خطاب به‌نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری نوشت: خواستار آن هستیم برنامه‌های شما در این رسالت خطیر به‌شکل شفاف به‌اطلاع ملت ایران برسد تا بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به‌آمار بالای طلاق، برای تداوم و پایداری ازدواج‌ها که منجر به‌جدایی نشوند چه تدبیری دارید؟ از آنجایی که جامعه ایرانی به‌سرعت رو به‌سالمندی پیش می‌رود و احتمال ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی نیز وجود دارد، دولت شما برای تعدیل این روند و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای زندگی توام با کرامت و سلامت سالمندان چه برنامه‌ای ارائه می‌دهد؟

رضایی: سفره دولتمردان را با سفره مردم یکی خواهم کرد

محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه رادیو اقتصاد، گفت: باید از مشکلات کنونی عبور کند. مشکلات کنونی ناشی از حضور نامحرمان در اداره کشور است. من اولین مشکل را جدا شدن سفره دولت، مجلس و قوه قضاییه از مردم می‌دانم. اولین خطر، جدا شدن سفره حکومتی‌ها از مردم است. اولین اقدام این است که ما سفره‌ها را یکی کنیم، یعنی سفره دولتمردان را با سفره مردم یکی کنیم که اگر در سفره مردم کمبود نان پیش آمد و قدرت خریدشان پایین آمد به دولت هم فشار بیاید. ما به دنبال آن هستیم که این خطا را جبران کنیم.