اما نکته و موضوع اصلی دومین مناظره، بی‌برنامگی و بی‌کارنامگی دو نامزد دولت یعنی همتی و مهرعلیزاده بود. این دو نامزد در اغلب طول برنامه سعی کردند با فرافکنی و تخریب دیگر رقبا، ضعف‌های خود را پوشش دهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نکته جالب ماجرا این بود که این دو نامزد که به قول زاکانی نامزد روکشی برای وضعیت موجود و کارنامه دولت مستقر هستند، در مواقعی از در طلبکاری درآمده و به‌گونه‌ای سخن می‌گفتند که گویا دیگر نامزدها همراه و حامی دولت تدبیر بوده‌اند و وضعیت امروز معیشت مردم را رقم زده‌اند!

در جریان دومین مناظره تلویزیونی قرعه سؤال اول به نام حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی افتاد.

وی در ابتدای مناظره، گفت که از 5 دقیقه‌ای که به او اختصاص داده شد تا در برابر سخنان ناروایی که درباره‌اش مطرح شده از خود دفاع کند، استفاده نمی‌کند و پاسخ را به عهده مردم می‌گذارد.

رئیسی: فاصله طبقاتی محصول بی‌عدالتی و سیاست‌های نادرست اقتصادی است

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص فاصله طبقاتی موجود گفت: فاصله طبقاتی امروز محصول بی‌عدالتی و سیاست‌های نادرست اقتصادی است که یکی از حقوق نجومی برخوردار می‌شود و یکی از دریافت‌های ناچیز.

در طرح سلامت برخی صد میلیون و دویست میلیون دریافت می‌کردند

رئیسی با بیان اینکه ظرفیت‌ها بایستی بر اساس عدالت توزیع شود، افزود: ما در طرح سلامت شاهد بودیم که برخی صد میلیون و دویست میلیون دریافت می‌کردند.

رضایی: مشکلات کشور با حرف درمانی حل نمی‌شود

محسن رضایی در پاسخ به سؤالش با موضوع برنامه دولت آینده برای تقویت امید برای کشور گفت: با شعار و شعبده‌بازی و حرف‌های مفت و حرف درمانی مشکلات کشور حل نمی‌شود.

با دولت خواب‌آلوده خداحافظی می‌کنیم

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «امید زمانی تحقق پیدا می‌کند که ما یک انرژی جدیدی را در جامعه آزاد کنیم» گفت: با دولت‌های خواب‌آلوده‌ای که شب می‌خوابند و قیمت بنزین را چند برابر می‌کنند و با مردم صحبت نمی‌کنند، خداحافظی می‌کنیم.

قول می‌دهم 1400 سال گشایش ایران باشد

رضایی با بیان اینکه قول می‌دهم 1400 سال گشایش آینده ایران است، گفت: مطمئنم ملت ایران با مشکلات خداحافظی خواهند کرد و لبخند و برکت را به سفره‌های مردم برمی‌گردانیم.

جلیلی: با نمایش کشور اداره نمی‌شود

سعید جلیلی، سومین نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود که به سؤالی درخصوص برنامه‌اش برای اعتماد مردم به دولت احتمالی خود پاسخ داد و گفت: اگر می‌خواهیم اعتماد مردم جلب بشود باید رفتار مسئولان درست بشود.

وی افزود: یکی از موانع اصلاح امور، فرهنگ غلط اداری است که در نظام اداری ما وجود دارد. اگر از ساختار اجرایی اداری کشور فرهنگ سیاسی غلط پاک نشود، توانمندی‌های کشور متوقف می‌شود.

جلیلی اظهار داشت: اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت و اگر به‌جای اینکه نتیجه کار را بیان کنید، صرفاً فرآیند کار را توضیح بدهید، یا آنکه کارهای ریشه‌ای را کنار گذاشتید و به کارهای نمایشی پرداختید، این فرهنگ، فرهنگ غلطی است و کارها پیش نخواهد رفت.

مهرعلیزاده: حرفم در مورد مدرک آقای رئیسی حق بود

محسن مهرعلیزاده در پاسخ به سؤالی در مورد سیاست‌های نظام درخصوص بدعهدی‌های آمریکا گفت: بایستی با قوت در مذاکرات حاضر بشویم و برای زنده کردن برجام، حقوق ملت ایران در برجام را برگردانیم و همه باید همکاری بکنند که مذاکرات به نتیجه برسد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: آقای رئیسی می‌گوید در مناظره قبلی بداخلاقی‌هایی شده و حالا از وقت دفاع خود می‌گذرد. و فرمودند که آذری‌زبان‌ها از او دلجویی کردند. اینجا آذری‌زبانی نبود که توهین بکند. با توجه به اینکه آقای رئیسی قاضی است می‌خواهم بیشتر دقت کنند. اگر درباره مدرک آقای رئیسی مطلبی گفتم، مطلب درستی بود. رئیسی با احترام به دروس حوزوی‌اش ۶ کلاس سواد کلاسیک دارد و اقتصاد علم کلاسیک می‌خواهد.

صداوسیما عشقی شده است!

مهرعلیزاده ادامه داد: صداوسیما ۵ دقیقه از مستند مرا سانسور کرد که این بداخلاقی است. صداوسیما باید ملی باشد اما الآن عشقی شده است. من به رئیسی می‌گویم که آقای قاضی چرا ما فیلترینگ را راه ‌انداختیم و به دخترها پیامک بدحجابی می‌دهیم.

همتی: صدای بی‌صداها و قدرت بی‌قدرتان هستم

عبدالناصر همتی هم در پاسخ به سؤالی درباره مناسب‌‌سازی نظام آموزشی و انطباق آن با واقعیات و بازار کار گفت: دولت من حامی آسیب‌پذیرترین افراد است و من صدای بی‌صداها و قدرت بی‌قدرتان هستم.

وی افزود: کوله‌برها، سوخت‌برها، بی‌شناسنامه‌ها، بیکاران، افراد دارای معلولیت، بیماران خاص، معتادان، زنان سرپرست، کودکان بی‌سرپرست و... همه این‌ها را فراموش کردیم و این‌ها هدف اصلی دولت من خواهند بود.

قاضی‌زاده ‌هاشمی: یکی از مشکلات نظام اداری نحوه تقسیم وظایف است

قاضی‌زاده‌ هاشمی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری هم در پاسخ به سؤالی درخصوص سیاست‌های دولت احتمالی‌اش در مواجهه با تعارض منافع گفت: یکی از مشکلات نظام اداری نحوه تقسیم وظایف است. ما ۳۸ سازمان فعال در حوزه فرهنگی داریم که همین وضع در حوزه‌های دیگر هم وجود دارد. ما باید بازطراحی جدیدی برای حکمرانی دولت انجام دهیم.

زاکانی؛ هزینه یک میلیونی پوشک

علیرضا زاکانی داوطلب نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم در پاسخ به سؤالی درخصوص کنترل و مقابله با موانع افزایش نرخ جمعیت گفت: نرخ رشدمان به ۰.۸ درصد رسیده که یک عدد بحرانی است. ما ۳.۵ میلیون زوج نابارور داریم. اولین اقدام من بیمه این زوج‌ها است که بچه‌دار شدن به دل این جوانان نماند.

وی افزود: دولتی که آقای روحانی ایجاد کرد، باعث شد که ماهی یک میلیون فقط هزینه پوشک بچه‌ها شود. این دولت بلایی را سر مردم آورده که ۲۸ درصد حقوق برای خارج تهران و ۵۸ درصد از حقوق را در تهران فقط برای مسکن بدهند.

بعد از گذشت 45 دقیقه از جریان مناظره، نوبت به نقد اظهارات نامزدها رسید.

رضایی: برای رانت‌خوارها منابع دارید اما برای مردم نه؟

محسن رضایی در وقت اختصاصی خود گفت: مسئله عدالت و مسئله فقرزدایی نیاز به جراحی‌های بزرگ و اقدامات بزرگ دارد. طرحی که من برای رفع فقر دارم طرح کفایت زندگی است که از پنج محور تشکیل می‌شود.

وی افزود: با برنامه‌ای که دارم امیدوارم یک فقیر در کشور پیدا نشود. می‌خواهم به معنای واقعی نفت را ملی کنم. بعد از این اتفاقات امیدوارم حتی یک فقیر در ایران پیدا نشود.

رضایی گفت: چرا از یارانه وقتی می‌گویم، صدایتان بالا می‌رود؛ چطور برای سلاطین رانت منابع دارید اما برای مردم نداریم؟

زاکانی: نیاز به کارنامه داریم نه مظلوم‌نمایی

علیرضا زاکانی هم در وقت اختصاصی خود گفت: اینجا گفته شد برخی صدای کوله‌برها هستند. چرا آقای همتی در دولت جلوی قاچاق رسمی را نگرفتند تا با ایجاد اشتغال برای کوله‌بران زندگی عزتمند ایجاد کنند.

وی افزود: امروز مشکل بی‌عدالتی در برابر تبعیض‌ها و فسادهاست، مشکل آزادی‌خواهی در برابر استبداد است. آقایان که در دولت کنونی بودند بگویند که در کدام سمت این ماجرا می‌ایستند؛ که خب مشخص است کدام طرف هستند. اینجا نیاز به کارنامه دارد نه مظلوم‌نمایی. سال ۹۶ بعضی‌ها با همین شیوه رأی گرفتند از مردم اما آدم نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شود.

مهرعلیزاده: مطالب آقای رئیسی تخصصی نیست

محسن مهرعلیزاده نیز در وقت اختصاصی خود برای نقد نامزدها گفت: ما ۷ میلیون سرپرست خانوار داریم که درآمد ثابتی ندارند. حداقل ۳ میلیون نفر این‌ها هیچ درآمدی ندارند. باید حداقل دستمزد به آنها داده شود تا امرار معاش کنند.

وی افزود: در مورد راه‌حل آقای رئیسی درخصوص کم شدن فاصله طبقاتی خواستم بگویم به‌هیچ‌وجه علمی و کامل نیست!

رئیسی: در زمان تصمیم دلار ۴۲۰۰ تومانی عضو شورای اقتصادی نبودم

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی نیز در وقت اختصاصی خود در پاسخ به بی‌اخلاقی مهرعلیزاده گفت: دوباره بحث مدرک شد؛ مدرک من معادل نیست، یک مدرک حوزوی و یک مدرک دانشگاهی دارم که در سایت‌ها دیدید اما این بحث من نیست.

وی افزود: نسبت به مسئولیتم در هر سمتی که بودم پاسخگو بودم و هستم. من در زمان تصمیم به دلار ۴۲۰۰ تومانی عضو شورای اقتصادی نبودم که همتی می‌گوید چرا جلویش نایستادید.

رئیسی ادامه داد: مسئله حقوق عادلانه یکی از مسائل مهم کشور است و گلایه این است که ۴ نفر با شرایط یکسان در اتاقی نشسته‌اند و ۴ رقم حقوق مختلف می‌گیرند.

قاضی‌زاده‌ هاشمی: کنکور را حذف می‌کنیم

قاضی‌زاده ‌هاشمی نیز در وقت اختصاصی خود گفت: عمر جوان‌های ما در بهترین و شادترین سال‌های عمرشان را پشت موضوعات خاصی مثل کنکور، تحصیل طولانی و گرفتن مدرک‌های متعدد می‌گذرد.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: دولت سلام موضوع خانواده و جوان را دنبال می‌کند، نقش‌آفرینان اصلی این دولت، جوانان هستند. حتماً سامانه‌ای را پیش خواهیم برد تا کنکور حذف شود.

جلیلی: این نوع مناظره به مردم کمکی نمی‌کند

سعید جلیلی در وقت اختصاصی برای نقد نامزدها گفت: این نوع مناظره و این نوع سؤال و جواب به مردم کمکی نمی‌کند. بسیاری از موضوعات موردتوجه مردم در این بحث‌ها نمی‌آید. تا الآن در مورد روستاها، بانوان، آموزش‌وپرورش و جوانان تا الا یک نفر سؤال نکرده است.

وی افزود: باید برنامه خود را بگوییم و آن نقد شود. من از نامزدها می‌خواهم اصلاح مناظره را کلید بزنند. همه باید به یک سؤال جواب بدهند، تست هوش نیست که سؤالات همه متفاوت باشد. رئیس‌جمهور باید بگوید برای حل موضوع چه‌کار خواهد کرد. رئیس‌جمهور مقتدر کسی نیست که چند حرف تند بزند. جلیلی همچنین افزود: یکی از مشکلاتی که کشور پیش نمی‌رود وجود فرهنگ سیاسی و کارهای نمایشی و تعارفات است.

بعد از وقت اختصاصی نامزدها برای نقد سایر نامزدها، به آنها برای دفاع از دیدگاه خودشان سه دقیقه فرصت داده شد.

قاضی‌زاده ‌هاشمی: مشکل کشور در حوزه حکمرانی است

قاضی‌زاده ‌هاشمی با اشاره به اینکه مشکل کشور در حوزه حکمرانی است، گفت: در نظرات سایر نامزدها تاکنون به موضوع کرونا و مشکلاتی که برای مردم در جامعه ایجاد کرده، پرداخته نشده است.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبق ادعای اخیر یکی از آقایان توان واردات ۱۸ میلیون واکسن کرونا و واکسیناسیون گسترده وجود داشته است. دولت پاسخگو باشد که چرا این مهم محقق نشد.

زاکانی: نمی‌شود کشور را کاریکاتوری مدیریت کرد

علیرضا زاکانی با بیان اینکه حاضرم با هر یک از دوستان مناظره دقیق برنامه‌ای بکنم اظهار داشت: آرزو می‌کردم اینجا دوبه‌دو مناظره کنیم که عیار افراد مشخص بشود.

وی افزود: رئیس‌جمهور باید یک بسته جامع باشد. نمی‌شود کشور را کاریکاتوری مدیریت کرد. برای معیشت معتقدم می‌شود در سال اول ریشه فقر مطلق را برکند که برنامه‌اش را نوشته‌ام.

رئیسی: معیشت و کسب‌وکار مردم آسیب ‌دیده است

حجت‌الاسلام رئیسی هم گفت: اعتماد مردم به دولت در این دوره به‌شدت کاهش پیدا کرده است. ما نیازمند سرمایه و پشتوانه اجتماعی هستیم.

وی با اشاره به اینکه «وضعیت معیشت و کسب‌وکار مردم به‌شدت آسیب دیده است، اظهار داشت: محوری‌ترین نقطه‌ای که همه را به آن متصل می‌کنم، عدالت است. عدالت در کشور آسیب‌ دیده است. آن چیزی که مردم می‌خواهند عدالت در بخش آموزشی، جنسیتی و... است.

مهرعلیزاده: پیامک وحشت ندهیم!

محسن مهرعلیزاده هم در مطالبی گفت: ما نباید به دخترخانمی که یک‌ذره از موهایش بیرون است، پیامک وحشت بدهیم. توقعم از آقای رئیسی که قاضی است این است که تذکر بدهد. نباید به ۴ پسری که رفته‌اند در پارک آب‌بازی کرده‌اند گیر بدهیم.

وی افزود: نمی‌شود که وزیر بهداشت با شعر و شاعری و قسم حضرت عباس کرونا را مدیریت کند. این‌گونه کرونا مهار نمی‌شود. من طی سه ماه تمام مردم را واکسینه می‌کنم.

رضایی: وضع الآن حتی از زمان جنگ هم بدتر است

محسن رضایی نیز در وقت اختصاصی خود گفت: ما در زمان جنگ گرانی، تبعیض، فساد و نوسانات دائم نداشتیم. اصلاً مردم نمی‌دانند فردا چه خبر می‌شود. دولت فعلی برنامه ندارد و در ۴ سال اول، ۳ بار برنامه‌اش را تغییر داده است.

وی افزود: با کمک پولی که در کشور حیف‌ومیل می‌شود مشکلات را حل کرد. تورم را می‌شود کاهش داد و کرونا مهارشدنی است. کشورهای ضعیف‌تر از ما ارزش پول ملی خود را حفظ کردند چرا ما نتوانیم.

همتی: مخالف بازداشت معتادان هستم

عبدالناصر همتی نیز در مطالبی گفت: مسائل مرتبط با تحریم در اولویت اول دولت من قرار خواهد گرفت. البته مسائل مختلفی وجود دارد اما این موضوع در اولویت اول قرار دارد.

وی افزود: بعضی معتقدند اقوام و مذاهب برای کشور به‌عنوان تهدید محسوب می‌شوند و من در جایگاه‌های مدیریتی ارشد و مناصب کلیدی ۳ برابر بیشتر از ظرفیت کنونی از دوستان اهل سنت استفاده خواهم کرد.

داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مخالف بازداشت معتادان هستم که حجم عظیمی از مردم ما هستند و باید توجه جدی به آنها بکنیم!

جلیلی: زنان سرپرست الآن چه امکاناتی پیدا کردند؟

سعید جلیلی نیز در وقت اختصاصی خود گفت: ۵۰ درصد جمعیت ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند؛ در همین ۸ سال گذشته بارها درباره بانوان صحبت شده اما نتیجه‌اش تقریباً هیچ بوده است. زنان سرپرست الآن چه امکاناتی پیدا کردند؟ کار واقعی با کار نمایشی متفاوت است.

وی افزود: اینکه دلسوزی می‌کنیم چرا پیامک حجاب برای زنان رفته، هزاران خانم بودند که مشکلات معیشتی داشتند.

نیمه دوم مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هم با طرح سؤالات دور دوم آغاز شد تا هر یک از نامزدها در 3 دقیقه به آن پاسخ بدهند.

محسن رضایی: بابت اشتباه لفظی‌ام عذرخواهی می‌کنم

محسن رضایی هم در جریان نیمه دوم مناظره انتخاباتی در مطالبی گفت: من فهمیدم در این میان با اشتباه لفظی من شوخی شده است. شوخی‌های مردم سرمایه بنده هست و امیدوارم روزی برسد که مردم از دولتمردان نترسند.

وی افزود: بابت اشتباه لفظی‌ام عذرخواهی می‌کنم، یاشاسین آذربایجان. از زاکانی گله‌مندم چون بلافاصله این اشتباه من را یک مرکز دولتی مثل مرکز پژوهش‌ها تیتر کرد. آذربایجانی‌ها می‌دانند عشق من به مهدی باکری چه میزان است.

همتی: می‌خواهند کاخ سفید را حسینیه کنند!

همتی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت احتمالی‌اش برای رفع آسیب‌های اجتماعی گفت: من در برابر جریانی هستم که می‌خواهند بروند کاخ سفید را حسینیه کنند! چه کسانی به سفارت عربستان حمله می‌کنند و ارزش پول ملت را پایین می‌آورند؟

وی افزود: من می‌گویم تحریم باعث مشکل اقتصادی شده، اما دوستان قبول نمی‌کنند. سالی بیست درصد، سود کاسبان تحریم از حجم تجارت خارجی ایران است.

مهرعلیزاده: میانگین سنی دولت من ۴۵ سال خواهد بود

محسن مهرعلیزاده هم در پاسخ به سؤالی درخصوص برنامه ولت احتمالی‌اش برای کاربردی‌سازی فناوری هسته‌ای گفت: در هر استان یک نفر از معاونان استاندار را زن و در دولت ۳ وزیر زن انتخاب می‌کنم. میانگین سنی دولت من ۴۵ سال خواهد بود و این عملی است. باید بچه‌های نخبه و باسواد عنان کار را به دست بگیرند.

جلیلی: طرح تحول سلامت، صرفاً هزینه‌ها را چند برابر کرد

سعید جلیلی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌اش برای توسعه و عادلانه کردن نظام طرح تحول سلامت گفت: حوزه سلامت یکی از موضوعاتی است که در خارج از محدوده یک وزارت قرار دارد.

وی افزود: طرح تحول سلامت طرحی بود که صرفاً هزینه‌ها را چند برابر کرد. اگر مدعی پروژه‌ای در حوزه سلامت هستیم باید در قالب مسئولیت برای تمام وزارتخانه‌ها تعریف شود.

زاکانی: دولت را از موضع اشرافی‌گری به موضع نوکری وا‌می‌دارم

علیرضا زاکانی نیز در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت آینده برای رفع تبعیض گفت: مردم عزیز! بیش از سه دهه است عده‌ای بر اقتصاد مملکت خیمه زده‌اند و تمام سرمایه‌ها و امکانات کشور را به سمت و سویی سوق دادند که از قِبل تبعیض خودشان کاخ‌نشین‌اند و مردم کوخ‌نشین.

وی افزود: بنده اولین کاری که خواهم کرد این است که دولت را از موضع اشرافی‌گری به موضع نوکری مردم وامی‌دارم. کاری خواهم کرد که مفسدان راهی برای تنفس نداشته باشند.

قاضی‌زاده ‌هاشمی: شومن‌بازی برای جلب‌توجه، اثر ندارد

قاضی‌زاده ‌هاشمی هم در پاسخ به سؤالی درباره اجرای سند تحول آموزش‌وپرورش گفت: مسئله آموزش‌وپرورش از مسئله‌های اساسی است. مهم‌ترین وزارت خانه از نظر من همین آموزش و پرورش است. بالاترین رتبه شغلی در کشور باید معلمی باشد.

وی همچنین در بخشی از سخنانش اظهار داشت: این مناظرات برای فهم مردم از تفکرات نامزدها است. شوآف‌ها، شومن‌بازی و پرداختن به حاشیه برای جلب‌توجه دیگر اثر ندارد.

رئیسی: مذاکره می‌کردند و می‌گفتند خزانه خالی است!

حجت‌الاسلام رئیسی هم در پاسخ خود به سؤالی درباره دیپلماسی اقتصادی گفت: کسانی در همین سالن مناظرات گفتند که ما زبان صحبت با دنیا را بلدیم، یک دانشجو هم می‌داند کسی که می‌خواهد مذاکره کند نباید بگوید آب خوردن به مذاکرات مربوط است و نباید بگوید خزانه خالی است.

وی افزود: هر دولتی سرکار بیاید یکی از مسئولیت‌های مهمش رفع تحریم‌های ظالمانه است. خنثی‌‌سازی تحریم‌ها هم باید در دستور کار قرار بگیرد. اما اقتصادمان را شرطی نکنیم.

رئیسی: برای ازدواج و مسکن جوانان برنامه داریم

بعد از دومین دور سؤالات نامزدها، نوبت به بخش سوم سؤالات رسید.

قرعه دور سوم سؤالات هم به نام حجت‌الاسلام رئیسی افتاد. وی در پاسخ به سؤالی درباره مسکن و ازدواج آسان جوانان گفت: اگر به جوان‌ها می‌گوییم ازدواج، باید برای اشتغال آنها فکر کنیم. ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است. ۷۰ درصد ظرفیت اقتصادی کشور خالی است.

رئیسی ادامه داد: امکان ایجاد اشتغال در کشور بسیار زیاد است. همچنین بیشترین هزینه مسکن برای زمین است و برنامه داریم که این مشکل را حل کنیم. از جوانان ازدواج و از ما تأمین مسکن.

همتی: بحث‌های گشت ارشاد را باید ممنوع کنیم

همتی هم در پاسخ به سؤالی درخصوص سبک زندگی مبتنی بر تحکیم خانواده گفت: آنچه شاهد آن هستیم این است که تعارض منافع کشور را برداشته است.

وی با بیان اینکه با پیامک حجاب به زنان و دختران استرس وارد می‌کنیم گفت: بحث‌های گشت ارشاد را باید ممنوع کنیم.

رضایی: مدرسه تربیت زمامداران آینده تأسیس خواهم کرد

محسن رضایی هم در پاسخ به سؤالش که درباره برنامه دولت آینده برای تربیت نیروی انسانی بود، گفت: در برنامه ما تربیت زمامداران آینده در همه بخش‌ها به‌طورجدی لحاظ شده است. در تمام استان‌ها مدرسه تربیت زمامداران آینده تأسیس خواهم کرد. یک سال است این کار را شروع کرده‌ام و هزار جوان تربیت کرده‌ام.

وی افزود: من اینترنت ارزان به زنان سرپرست خانوار برای تولید و فروش خواهم داد. محدودیت‌هایی که برای زنان ورزشکار ایجاد شده مانند خواهران منصوریان که نتوانستند به ورزشگاه بروند را رفع خواهم کرد.

زاکانی: آقای همتی! اگر ما پوششی هستیم شما کاندیدای روکشی هستید

علیرضا زاکانی هم در پاسخ به سؤالی درباره توسعه ظرفیت‌های ورزشی و تفریحی گفت: موضوع ورزش امر حیاتی است 70 درصد مردم ورزش نمی‌کنند چراکه دولت آقای روحانی حوصله و فرصتی را برای مردم نگذاشته است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خطاب در واکنش به اظهارات همتی گفت: آقای همتی اگر ما کاندیدای پوششی هستیم شما کاندیدای روکشی هستید. آمده‌اید روی ۸ سال بلایی که سر مردم آوردید روکش بکشید!

جلیلی: کشور را معطل مسائل پوچ کردند

سعید جلیلی هم در پاسخ به سؤالی درباره سیاست خارجی گفت: مشکل ما نسبت به دولت این است که همه‌چیز را معطوف به چند کشور کرده‌اند. اگر ۲۰۰ کشور دنیا داریم، باید همه فرصت‌ها را روی میز بگذاریم و مجموعه‌ای از آنها را بالفعل کنیم. ما می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و با ابزار اقتصادی دشمن را پشیمان کنیم.

قاضی‌زاده ‌هاشمی: برخی نزدیک انتخابات یاد آزادی زنان می‌افتند

قاضی‌زاده ‌هاشمی هم در پاسخ به سؤالی درباره احیای شوراهای عالی گفت: یک گسست ساختاری میان شوراهای عالی و نهادهای اجرایی است و بایست مشخص شود در حوزه‌های مختلف فرماندهان و مسئولان حوزه‌ها چه کسانی هستند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برخی حرف‌های همتی و مهرعلیزاده در جریان مناظره گفت: نامزدها کم‌کم، در افزایش تعداد خانم‌های کابینه روی دست هم می‌زنند. من هم می‌خواستم به شوخی بگویم کل کابینه را با خانم‌ها تشکیل می‌دهم. این تلقی ایجاد کردن جای سؤال است، موضوع باید شایسته‌سالاری باشد.

وی افزود: در وضعیتی که همه کاندیداها مسئولیت داشتند، وضع فعلی در بیکاری مرزنشینان ایجاد شده است. اگر راست می‌گوییم جای شعار این‌ها را حل کنیم.

مهرعلیزاده: در موضوع فیلترینگ داریم سخت‌گیری می‌کنیم!

محسن مهرعلیزاده هم در پاسخ به سؤالی درباره فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات گفت: در موضوع فیلترینگ داریم سخت‌گیری می‌کنیم. امروز همه‌چیز هوشمند شده است و باید فضا را بازکنیم تا جوان‌ها بتوانند در این زمینه‌ها کار کنند چراکه امروز ۱ میلیون نفر معیشت و کارشان در حوزه فضای مجازی است

بعد از سومین دور سؤالات، نوبت به فرصت 4 دقیقه‌ای برای جمع‌بندی در دور آخر مناظره رسید.

رضایی: عنوان دولت ما اقدام و تحول است

محسن رضایی در جمع‌بندی اظهاراتش گفت: اسم دولت ما اقدام و تحول است. یعنی وعده و شعار را کنار گذاشته و جراحی‌های بزرگ انجام خواهیم داد.

وی افزود: اساس برنامه دولت ما اصلاح از درون قدرت است. رابطه من با نظام از ۱۷ سالگی تا الآن رابطه‌ای باثبات بوده است. می‌توانم ادعا کنم که می‌توانم یک اصلاحات اساسی از بالا تا پایین انجام دهم.

جلیلی: زمان از بین می‌رود و ما هنوز معطل دیگرانیم!

سعید جلیلی هم در جمع‌بندی اظهاراتش گفت: زمان کشور به‌راحتی دارد از بین می‌رود. در این ۸ سال زمان با توقف و کندی از بین رفت. کشور را در ۴ سال آینده فقط نباید اداره کرد بلکه ما باید جهش داشته باشیم.

وی افزود: ما هنوز باید معطل FATF باشیم؟ کشور را نباید با این اقتصاد بزرگ معطل دیگران کرد. شما مسئله را درست متوجه نمی‌شوید.

قاضی‌زاده‌هاشمی: دولت سلام فراتر از حزب و جناح است

قاضی‌زاده‌هاشمی در جمع‌بندی اظهاراتش بیان کرد: جوانانی که منتقد وضع موجود هستند. احساس می‌کنند پشت درهای بسته ماندند. جوانان از دعواهای اصلاح‌طلب و اصولگرا خسته شده‌اند.

وی افزود: دولت سلام دولت جوانان است دولت سلام فراتر از حزب و جناح است، ما نسل جایگزین هستیم.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: سفره انقلاب برای مردم است. ۱۵۰۰ شرکت دولتی داریم؛ که خانه خلوت جناح‌های سیاسی است که پنهان هم هستند.

مهرعلیزاده: شاید بگویید ما مثل قبلی‌ها هستیم!

محسن مهرعلیزاده نیز در جمع‌بندی اظهاراتش طی اظهاراتی توأم با بی‌اخلاقی و اتهام زنی گفت: شاید بگویید ما مثل قبلی‌ها هستیم که وعده‌هایی می‌دهند و می‌روند و رأی ما اثر ندارد. اگر رأی شما اثر نداشت چرا انتخابات حداقلی را دنبال می‌کنند؟

وی در ادبیاتی ساختارشکنانه اظهار داشت: برخی به‌جای ارائه راهکار می‌گویند اقتصاددانان را به صف می‌کنیم و نامزدها را به محاکمه و ممنوع‌الخروجی تهدید می‌کنند. گویی مردم رعیت هستند و این‌ها ارباب. بیایید دست‌به‌دست هم دهیم و نگذاریم که عده‌ای قلیل برای ما تصمیم بگیرند.

رئیسی: گشت ارشاد خواهیم داشت نه برای مردم بلکه برای مدیران

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی هم در جمع‌بندی اظهاراتش گفت: از ابتدای انقلاب افرادی بودند که بیشترین بهره از آزادی را برده و حرف‌های ساختارشکنانه را می‌زدند و تا به آنها حرفی زده می‌شد گلایه می‌کردند که آزادی نیست!

رئیسی افزود: کسی در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری ظاهر می‌شود و در همین‌جا بیشترین حرف‌ها را می‌زند و ایجاد شبهه ایجاد می‌کند و بعد می‌گوید که ما آزادی نداریم.!

وی با بیان اینکه «چرا این‌طور حرف می‌زنید؟ و مردم را چه فرض کرده‌اید؟» اظهار داشت: من آماده‌ام در هر اجتماعی عمومی برویم تا ببینیم مردم نگاهشان به دولت چیست و نگاهشان به بنده چیست؟

رئیسی با بیان اینکه «چرا عمل را نشان نمی‌دهید؟» گفت: ما در این ایام کرونا کاری کردیم که دنیا بی‌سابقه بود و آن مرخصی زندانیان بود.

وی در پایان سخنانش تأکید کرد: گشت ارشاد خواهیم داشت نه برای مردم بلکه برای مدیران.

زاکانی: مسببان وضع موجودمدعی شده‌اند

علیرضا زاکانی نیز در جمع‌بندی اظهاراتش گفت: ما به جنگ حریم خصوصی خواهیم رفت. هیچ‌کس حق ندارد وارد حریم خصوصی افراد شود.

وی با بیان اینکه متعجبم که مسببان وضع موجود امروز مدعی‌اند و مظلوم‌نمایی می‌کنند، گفت: تورم ۴۹ درصدی دوران‌هاشمی و ۵۲ درصدی دوران روحانی را دوستان آقای همتی رقم زدند.

زاکانی اظهار داشت: بدترین پیامک‌ها پیامک‌های موجودی شما کافی نیست و عقب افتادن قسط وام بانکی است.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: ما مخالف فیلترینگ هستیم و به دنبال عرضه اینترنت ارزان هستیم.

همتی: چرا موسیقی رپ را ممنوع کرده‌ایم؟

عبدالناصر همتی آخرین نامزدی بود که به جمع‌بندی اظهاراتش پرداخت و گفت: دوستان نحوه نگاهشان معلوم است. ما چه حقی داریم برای زندگی‌کردن مردم تصمیم بگیریم. من در مورد ۶۰ درصد جوانی که می‌گویند رأی نمی‌دهم صحبت می‌کنم.

وی افزود: چرا باید کلهر، کسمایی، علیزاده و شجریان را نادیده بگیریم اما وقتی انتخابات می‌شود تمام موسیقی پاپ و رپ را در برنامه‌هایمان بگذاریم و با خواننده‌ها برویم عکس بگیریم.

همتی گفت: ۴۰ سال است که در این مملکت خدمت کرده‌ام. شما چگونه آقای رئیسی ما را در حد کارمند خودتان می‌دانید؟ مگر ما کمتر از شما خدمت کرده‌ایم.