ایرنا/ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تمرکز زدایی و افزایش اختیارات شهرستانی را مهمترین برنامه دولت سلام اعلام کرد و گفت : در راستای تمرکز زدایی تمام اختیارات هیات وزیران به فرمانداران شهرستان‌ها واگذار می شود و دولت نیز با حضور میدانی از این کارکرد حمایت می کند.

قاضی‌زاده هاشمی مهمترین برنامه دولتش را اعلام کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دکتر سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی عصر روز چهارشنبه در گفت و گو با شبکه اترک استان خراسان شمالی اظهار داشت: در حال حاضر تمام امکانات و اختیارات در تهران متمرکز شد و شهرستان ها برای گرفتن یک مجوز باید به پایتخت مراجعه کنند و این کار تصمیم گیری ها را طولانی و روند توسعه استانی را کند کرده است.
قاضی زاده هاشمی افزود : بنا  دارد در صورت انتخاب شدن دولت" سلام" که از جوانان تشکیل می شود، تمام اختیارات هیات وزیران را در بین ۴۸۵ شهرستان استان های کشور و به فرمانداران تفویض کند تا آنها بتوانند بدون هیچ مشکلی برای توسعه شهرستانی و استانی تصمیم گیری کنند و نیاز نباشد تا برای دریافت هر مجوزی به پایتخت مراجعه کنند.
خراسان شمالی ایران کوچک 
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به قابلیت های خراسان شمالی اشاره کرد و گفت : این استان در مسیر تردد تهران به مشهد  و حرم امام رضا(ع) قرار دارد و باب رضا نامیده می شود و به دلیل برخورداری از اقوام و گویش های مختلف و زبان و فرهنگ به ایران کوچک معروف است و  در آن آیین ها و رسوم،  لباس های زیبای کردی و ترکی دیده می شود و اقوامی مانند ترکمن و لر نیز در آن زندگی دارند و به ویژه شیرمردان کرمانج و ترک در این استان دور هم جمع شده اند و خراسان شمالی را شکل داده اند.

قاضی زاده افزود: افتخار می کنم که خودم را متعلق به این استان بدانم  و مادر من از  روستای خرق شهرستان فاروج است و بستگان زیادی در این استان داریم و اکنون که فرصت شده تا با مردم خراسان شمالی صحبت کنم برنامه های خودم را به صورت کلی بیان می کنم.

وی افزود: من معتقدم نباید همه امکانات در تهران جمع شود و دانشگاه ها، سیاستمداران و مراکز نظامی و اقتصادی و مراکزی مانند آن در تهران باشد و به همین دلیل تصمیم دارم در دولت "سلام"  که دولت جوانان است به دنبال ایجاد ۴۸۵  پایتخت باشیم و تمام شهرها و شهرستان ها پایتخت من هستند با هیات وزیرانی که از مسوولان شهرستانی شکل می گیرد. 
نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: مدیران استان  می توانند تصمیم بگیرند و اختیارات کل وزاتخانه ها را خواهند داشت و بودجه ها نیز در اختیار شهرستانها قرار می گیرد و شهرستانی توزیع خواهد شد و سرانه بودجه نیز شهرستانی خواهد بود و دیگر این طور نخواهد بود که برای یک راه روستایی چند کارشناسان در تهران تصمیم بگیرند  که آسفالت شود یا نه و به همین دلیل است که بسیاری از جاده های ارتباطی ۲۰ و حتی ۴۰ سال طول می کشد تا ساخته شود و نمود آن را نیز در این استان می بینیم.

وی افزود: مردم غیور و بزرگ خراسان شمالی، پیران خردمند و جوانان دانشمند مصالح خود را در هر شهرستان بهتر می فهمند و بهتر می توانند تصمیم گیری کنند و به همین دلیل تمرکز زدایی از برنامه های من است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه کمبودهایی هم وجود دارد مانند کمبود مراکز درمانی، تخصصی و فوق تخصصی و فرسوده بودن مرکز درمانی این استان قابل توجیه نیست و باید زیرساخت های درمانی استان توسعه پیدا کند.

وی با بیان این که مهاجرت در این استان زیاد است افزود: با وجود این که خشکسالی در همه جاهست ، اما وضعیت خراسان شمالی از دیگر نقاط بهتر است ولی به علت  نداشتن درآمد کافی تمایل به مهاجرت زیاد دیده می شود و هم چنین ضعف زیرساخت های گردشگری نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد.

وی گفت:  این استان با وجود دارا بودن مناطق زیبای گردشگری فاقد زیرساخت ها و امکانات گردشگری است و  با وجود داشتن ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان که می تواند یک ظرفیت اقتصادی خوب باشد اما مرز باز با این کشور ندارد و خراسان شمالی تنها استانی است که منطقه آزاد اقتصادی ندارد.

نبود بازارچه مرزی خراسان شمالی

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه بازارچه مرزی این استان باید ایجاد شود گفت: این بازارچه به علت مسایل سیاسی بین ایران و ترکمنستان هنوز فعال نشده است، دولت باید این امر را به سرانجام برساند، با کشور ترکمنستان ارتباط دیرینه داریم باید از این ظرفیت استفاده و کشور ترکمنستان را برای باز شدن این فضای تجاری راضی کنیم تا این مهم باعث تبادل تجارت بین دو ملت شود.

وی کمبود فضاهای آموزشی را از دیگر مشکلات استان دانست و افزود: باید به آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی استان به صورت جدی پرداخت تا فرصت تحصیل برای تمامی جوانان فراهم شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، خراسان شمالی را قطب کشاورزی و دامپروی دانست و گفت: متاسفانه محصولات این استان بیشتر به صورت خام به فروش می رسد و در سایر استان ها فروخته و فراوری می شود که این امر باعث پایین بودن بهره وری در این بخش شده است.

وی بر ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان تاکید کرد و اظهار داشت: باید با ایجاد صنایع تبدیلی بتوانیم بهره وری را بالا ببریم و همچنین باعث ایجاد اشتغال نیز خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی به مسیر ریلی مشهد - بجنورد- گرگان  نیز اشاره ای کرد و گفت: متاسفانه این پروژه ریلی هم اکنون تاریخی شده است که دولت ها قول اجرا را داده اند اما به علت نبود اعتبار رها شده است، ما در دولت سلام این پروژه را اجرایی خواهیم کرد و با راه اندازی این پروژه ریلی ،استان خراسان شمالی را به چابهار و کشور های آسیای میانه وصل خواهد کرد.

وی نبود یک کشتارگاه مناسب در استان را یک چالش در بخش امور دام استان دانست و اظهار داشت: با وجود این که این استان به نوعی قطب کشاورزی است اما کشتارگاه مناسبی برای ذبح دام و بسته بندی مناسب ندارد، دام های استان در سایر استان ها عرضه می شود.

تنش آبی در ۳۰۰ روستا 

قاضی زاده هاشمی به مشکل خشکسالی در استان نیز اشاره کرد و افزود: در این استان ۳۰۰ روستا با مشکل کمبود آب مواجه است، باید این چالش  را به صورت دائمی برطرف کنیم و لایروبی نشدن رودخانه های استان باعث شد  خطر سیل افزایش یابد.

اجرای فاز دوم پتروشیمی 

 قاضی زاده هاشمی در خصوص فاز دوم پتروشیمی که توسط دولت کلنگ زنی و تاکنون عملیاتی نشده است نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه مهم باید عملیاتی و به پایان برسد.

وی در خصوص مشکلات جاده بجنورد - جگنل گلستان، جاجرم به سنخواست اظهار داشت: اینها نیز به عنوان پروژه های تاریخی تبدیل شده اند، اگر هر دولتی قول می دهد باید تا پول نقد نداشته باشد اجرایی نکند، ما اگر قولی بدهیم آن را اجرایی خواهیم کرد.

قاضی زاده هاشمی همچنین به فرودگاه بجنورد و جانمایی نامناسب آن نیز اشاره ای کرد و اظهار داشت: فرودگاه بجنورد نیاز به اصلاح دارد.

 نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از  پدیده حاشیه نشینی در استان به عنوان یک معظل یاد کرد و اظهارداشت : این امر موجب طلاق و بزه اجتماعی شده است.

 قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که این استان نقاط قوت و مثبت زیادی دارد گفت: دولت باید با سرمایه گذاری استان را پیشران اقتصادی کشور کند، استان ثروتمند شود و  سرریز به سایر استان ها نیز ثروت برسد.

وی خراسان شمالی را قطب کشاورزی دانست و گفت: این استان در این حوزه فوق العاده است که نیاز است محصولات آن فراوری شود، فراوری محصولاتی از جمله انگور باعث افزایش بهره وری خواهد شد.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری  وجود اسب اصیل ترکمن را نیز یک ثروت دانست و اظهار داشت: این صنعت باید در استان رونق گیرد که تبدیل به ارزش افزوده خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی به مشکلات صنایع مادر در استان نیز اشاره کرد و افزود: باید ظرفیت گمرک در استان را بالا ببریم، شهرک هایی باید به صورت تخصصی در حوزه های غذایی در استان ایجاد شود.

وی دسترسی به بازار آسیای میانه و قرارگیری در کریدو شمال و شرق کشور را از مزیت های مهم این منطقه اعلام کرد و گفت : سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر مسافر از این مسیر عبور می کنند باید از این ظرفیت درست بهره برداری کرد.  

قاضی زاده هاشمی با اشاره به برخی واحدهای بزرگ صنعتی در استان خراسان شمالی اظهارداشت : باید زنجیزه تولید و تولیدات پایین دستی این واحدهای صنعتی نیز در این استان ایجاد شود و استان از خام فروشی نیز رهایی خواهد یافت.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از  گردشگری و طبیعت گردی و کشاورزی را از دیگر مزیت های این استان برشمرد و افزود : باید با جرای طرح های آبیاری نوین و مکانیزاسیون و روش های مدرن و الگوی کشت مدرن از ظرفیت های خوب کشاورزی این استان استفاده شود.
وی با اشاره به قابلیت های شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی اشاره کرد و گفت : شهرستان اسفراین دارای مردمانی خونگرم و مرکز کشتی باچوخه ایران و غیور مردان و پهلوانان زیادی است و از غنای صنعتی و معدنی ازجمله سرب و بوکسید برخوردار است و شرایط لازم را برای اجرای طرح های گلخانه ای نیز دارد.
قاضی زاده هاشمی اظهارداشت : با وجود ظرفیت های خوبی که در شهرستان اسفراین وجود دارد، این منطقه بیکاری بالای ۱۳ درصد دارد و باید بسته اشتغال برای این شهرستان تدوین شود.
وی  از شهرستان جاجرم به عنوان تولید کننده پودر آلومینا نام برد و اظهارداشت : اگرچه مشکل زیست محیطی در این منطقه وجود دارد که باید رفع شود، ولی باید از ثروت فراوان منطقه استفاده شود.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به قابلیت های شهرستان مرزی راز و جرگلان اشاره کرد و افزود :  این شهرستان دارای ۱۸۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که باید برای راه اندازی بازارچه مرزی در این منطقه به عنوان یکی از پتانسیل های مهم استفاده شود.
قاضی زاده هاشمی از پرورش اسب اصیل ترکمن به عنوان یکی از قابلیت های مهم این منطقه اشاره کرد و وعده داد که در صورت انتخاب شدن دولت "سلام"از این ظرفیت حمایت خواهد کرد.
وی با ابراز گله مندی از برخی کمبودهای بهداشتی و بیمارستانی در شهرستان مرزی راز و جرگلان وعده داد که در دولت سلام این کمبودها جبران شود.
 قاضی زاده  از شهرستان شیروان به عنوان سرزمین موسیقی و اقوام نام برد و اظهارداشت: در مجموع استان خراسان شمالی خاستگاه موسیقی بومی است و از لحاظ برق نیز قابلیت های زیادی برای  استقرار نیروگاه دارد که باید از این ظرفیت ها استفاده شود.
وی از شهرستان گرمه به عنوان منطقه ای با قابلیت های زیست محیطی یاد کرد و افزود : این شهرستان نیز از لحاظ امکانات درمانی و بیمارستانی با مشکلاتی مواجه است که باید به توسعه مراکز بیمارستانی در این منطقه توجه شود.
این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به ظرفیت های کشاورزی مانه و سملقان گفت : کارخانه سیمان این شهرستان از حدود ۱۵ سال گذشته شروع و همچنان نیمه کاره است که فاز اول آن در حال راه اندازی است و باید سایر طرح های توسعه ای آن نیز فعال شود و باید خدمات رسانی به این شهرستان نیز جدی تر شود.
قاضی زاده هاشمی اظهارداشت : به هر حال استان خراسان شمالی دارای قابلیت ها و ظرفیت های زیادی است و از نیروهای انسانی خوبی نیز برخوردار است که به دلیل مشکلات زیرساختی بخش زیادی از این نیروها در شهرهای تهران و مشهد برای اشتغال و فعالیت اقتصادی حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد : درخواست ما از مردم خوب استان خراسان شمالی که در سایر استان های کشور از جمله تهران و مشهد و حتی خارج از کشور حضور دارند به خصوص سرمایه گذاران این استان درخواست می کنیم که سرمایه های خود را برای توسعه استان خراسان شمالی وارد این استان کنند.
قاضی زاده اظهارداشت : سرمایه داران استان خراسان شمالی که در خارج از کشور سکونت دارند، می توانند سرمایه های خود را تحت حمایت دولت سلام وارد استان کنند و ما مواد اولیه و انرژی ارزان قیمت در اختیارشان قرار می دهیم و آنها می توانند پس از تولید آن را به خارج از کشور صادر کنند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد : علاوه بر آن استان خراسان شمالی از شخصیت های بزرگ علمی و دینی نیز برخوردار است که پتانسیل های مهمی محسوب می شوند که خدمات بزرگی را به استان و کشور ارایه می دهند.
قاضی زاده اظهارداشت : به هر حال باید به فرهنگ عمومی این منطقه اعم از کرمانج، ترکمن، ترک و سایر اقوام دیگر نیز توجه شود و در صورت امکان برای حفظ زبان و فرهنگ این منطقه مراکز فرهنگی ایجاد شود و یا کرسی در فرهنگستان هنر به این زبان ها داده شود.
وی در خاتمه تصریح کرد که دولت سلام دولت در میدان است و تمام امکانات را به استان ها می برد و اختیارات لازم را به تمام شهرستان ها خواهد داد و دولت نیز در کنار مردم به صورت ۲۴ ساعته برای خدمات رسانی حاضر می شود.