یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: جبهه تا اینجا گفته ما نامزدی نداریم ولی آیا این تصمیم آخر خواهد بود هنوز نمی توانیم این را با قطعیت اعلام کنیم.

تماس جبهه اصلاحات با همتی و مهرعلیزاده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«فیض الله عرب سرخی»، یک فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با برنا در رابطه با تذکر رهبر معظم انقلاب و در پی آن عملکرد شورای نگهبان و تاثیر آن در مشارکت عمومی اظهار کرد: به نظر من بیانات رهبری اولا از این زاویه حائز اهمیت بود که برخلاف آنچه که تاکنون در جامعه ترویج می شد که انچه که گفته می شود قطعی و مسلم است و هیچ خدشه ای در آن نیست، صحبت های رهبری متذکر می شود که اینچنین نیست و می شود در همین سطح بحث ها و انتخاب ها و تایید ها و تکذیب ها محل خدشه باشد.

 

او افزود: توجه داشته باشید که دو تن از فقهای شورای نگهبان معترضانه در مورد تاییدها و رد کردن های شورای نگهبان مصاحبه کردند و حرف زدند و احتمالا سخنان رهبری به این مباحث هم نظر داشته است. اولین نتیجه ای که ما از سخنان رهبری می گیریم این است که این تصمیمات آنچنان از قطعیت برخوردار نیست و آنها هم می توانند مثل همه آدم های دیگر اشتباه کنند و تصمیمات آنها هم قابل نقد است و داشتن صرف جایگاه قانونی به این معنا نیست که خدشه ای در تصمیمات آنها راه نداشته باشد.

عرب سرخی با تاکید براینکه نظرات رهبری نشان داد در احراز صلاحیت ها خدشه ای در حد جفا وجود داشته، ادامه داد: حال اینکه بعد از سخنان رهبری چه اتفاقی افتاد که به رغم اینکه در بیانات ایشان تصریح وجود داشت که گزارشات غلطی داده شده و احیانا در حق کسانی جفا شده و ظلم شده است، هیچ تغییری در این باره صورت نگرفت و باید از دست اندرکاران شورای نگهبان سوال کرد. برخی گفته اند منظور رهبری از اینکه ظلم و جفا شده این است که احیانا از طرف افراد و اشخاص است که نقل هایی کرده اند یا رسانه هایی که این حرف ها را منتشر کردند و شاید جفا و ظلم از طرف آنها صورت گرفته باشد ولی در کل این بیانات رهبری نشان می دهد که خدشه ای در حد ظلم و جفا وجود دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه سطح این دوره از مناظرات به شدت پایین است، افزود: من دو جلسه مناظره را شنیدم البته برنامه های مختلفی از نامزدها پخش شده است ولی می توانم بگویم آنچه به عنوان مناظره پخش شد به هیچ وجه نشان دهنده یک برنامه یا مناظره واقعی نبود که برنامه های نامزدها را به طور تقابلی به جامعه عرضه کند تا جامعه احیانا از این طریق دست به انتخاب بزند. اساسا سوالات نامزدها با هم فرق دارد و مثل مسابقات تلویزیون انتخاب شده است و شما برنامه ها را در مقابل هم نمی بینید و همچنین نمی بینید که نامزدها در مقابل یک سوال و نسبت به یک موضوع راهکار ارائه کنند تا امکان مقایسه و انتخاب وجود داشته باشد. ضمن اینکه سطح مناظرات بسیار پایین بود و حتی به مهمترین مسائل در حوزه اقتصادی اشاره ای نمی شد و صدا وسیما تصمیم می گرفت مهمترین مساله چیست نه اینکه نامزد ها بگویند.

او خاطرنشان کرد: عامل تحریم در چند سال گذشته یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در اقتصاد بود یا کرونا که در یک و نیم سال گذشته، ضربات اقتصادی متعددی به مردم کشور زده است اما در مناظرات اساسا چنین مباحثی مطرح نشد بنابراین برنامه ای که به صورت مناظره برگزار شد به لحاظ ساختار و محتوا و سطح برخورد و موضوعات مطرح شده بسیار ضعیف بود و در حدی نبود که پیامی با جامعه بدهد و یا در انتخاب کمک کند، در عین حال در بین این مجموعه در بین صحبت های آقایان مهرعلیزاده و همتی نکات مثبت و روشنی دیده می شد.

عرب سرخی در رابطه با تصمیم جبهه اصلاحات مبنی بر حمایت یا عدم حمایت از مهرعلیزاده و همتی اظهار کرد: مجموعه اصلاحات در این دوره حرکتی هماهنگ و قابل قبول را تعقیب کرده است هم در مقام تاسیس تشکیلات جبهه اصلاحات ایران و هم در مقام تصمیم گیری و سعی کرد، همه نامزدهای اصلاح طلب تعیین شده را به ثبت نام توصیه کند ولی همه نامزدهای جبهه رد صلاحیت شدند و جبهه اعلام کرد نامزدی ندارد در عین حال دو نامزدی که از لحاظ تفکر با جریان اصلاحات نسبت دارند رها نشدند و در ارتباط و تماس با آنها هستند ولی اینکه تصمیم نهایی چه خواهد شد این تصمیمی است که جبهه اتخاذ می کند.

او در پایان گفت: شاید از وجوه مثبت جریان اصلاحات است که افراد هر نظری داشته باشند به عنوان فرد نظر محترمی دارند ولی در نهایت تصمیم آخر جمعی است و جبهه تصمیم گیرنده خواهد بود. جبهه تا اینجا گفته ما نامزدی نداریم ولی آیا این تصمیم آخر خواهد بود هنوز نمی توانیم این را با قطعیت اعلام کنیم. جبهه اصلاحات ایران در آخرین موضع گیری خود این را اعلام خواهد کرد که نامزدی دارد یا ندارد ولی وضعیت را رصد می کند و تصمیم را اعلام خواهد کرد. اینکه نامزدی ندارد به معنی تحریم انتخابات نیست و حتی اگر چنین رویکردی وجود داشته باشد باز جبهه آن را تصمیم می گیرد و به جامعه اعلام می کند.