یک نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در دولت اقدام و اصلاح فرهنگ زیربنا و اقتصاد روبنا است و بر این اساس چهار رویکرد تحولی را در کشور دنبال می‌کنیم که در ابتدا به تحول در اقتصاد می‌پردازیم، ما به دنبال دیوارکشی بر دور کشور نیستیم.

زاکانی: دنبال دیوارکشی دور کشور نیستیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علیرضا زاکانی امروز ( دوشنبه ۲۴ خرداد ) در نشست با دانشجویان که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، ضمن تبریک ایام کرامت گفت: در مناظرات موضوع و مسائلی مطرح شد که چهره نامناسبی را به نمایش گذاشت چون برخی آمده بودند که دعوا و هیاهو کنند لذا مناظرات جنبه پوپولیستی پیدا کرد که آزاردهنده بود. در حال حاضر دو رقیب داریم،  این در حالی است که جهان و منطقه در آستانه تغییر قرار دارند و در حال تجربه شرایطی هستیم که دقت در این عرصه بسیار اهمیت دارد. نقش ایران در شکل‌گیری نظم نوین جهانی بسیار بی‌بدیل است، بنابراین نوع حکمرانی و نگاه حکمرانان به مسائل بسیار اهمیت دارد. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دز توضیح رقیب خارجی افزود: در حقیقت با رقیب خارجی از بُعد نظری اختلاف داریم چراکه آنها به اومانیسم اعتقاد دارند و در مقابل ما معتقد به معنویت اعتقاد هستیم، در بعد عملی هم اختلافات داریم همچنانکه جریان رقیب به دنبال سلطه گری است و ما به دنبال نفی سلطه گری و علاقمند به آزادی همه کشورها هستیم. لذا این دو دیدگاه صد در صد در مقابل هم قرار دارند. در شرایط فعلی برای موفقیت در مقابل عناصر و رقبای بیرونی، انقلاب شعارهایی را مدنظر قرار داده  که باید آنها عملی شوند. انقلاب علاوه بر عدالت، معنویت را ارائه کرده که به موازات آن جامعه تشنه آن شده و امروز نیازمند ارائه الگو هستیم، اما جامعه ایران امروز مطابق با الگوی انقلاب اسلامی نیست. 

زاکانی ادامه داد: شعار ما ایران قوی و پیشرفته است و به این ترتیب در دولت اقدام و اصلاح اساس حرکت را مبتنی بر عقلانیت، خلاقیت و معنویت قرار دادیم‌. با این دیدگاه اساس بر پیگیری تحول همه جانبه گذاشته شد. لذا باید این قابلیت را ایجاد کنیم که مردم سال اول تغییر را احساس کنند، در حال حاضر مدل ما به صحنه آوردن مردم است.  سال ۸۰ گفته شد که می‌خواهند ظرف ۳ سال اعتیاد را ریشه‌کن کنند که چنین اتفاقی صورت نگرفت.  لذا مهمترین کار در عرصه داخلی و خارجی، ساخت ایران و نشاندن آن بر بام جهان است. 

وی با اشاره به رقبای داخلی تصریح کرد: البته رقبایی در داخل داریم که از بعد نظری و عملی نیز با این رقبا اختلاف داریم، آنها قائل به خالی بودن دست دارند، همچنانکه که حسین مرعشی گفت اصلا اقتصاد نداریم آنها می‌گویند باید وابستگی را بپذیریم تا حیات خود را به صورت حداقلی تضمین کنیم. در مقابل دیدگاه دیگر بر سرمایه‌های داخلی و خودباوری برای پیشرفت کشور تاکید می‌کند.  در جایی که به خودباوری نرسیدیم به پراید رسیدیم که هنوز هم جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شود. در عمل هم جریان رقیب خود را تافته جدا بافته و نژاد برتر می‌داند و قائل به اشرافی گری هستند و آزادی‌های را بر نمی‌تابند‌. همچنانکه هاشمی رفسنجانی بر غیرسیاسی کردن دانشگاه تاکید می‌کرد در حالی که مقام معظم رهبری گفت خدا لعنت کند آنکه گفت دانشگاه غیرسیاسی شود، این افراد هیچگاه پاسخگو نیستند‌. 

زاکانی در ادامه خاطرنشان کرد: جریان مقابل به دنبال این است که خود را در متن جامعه تعریف کند بلکه خود را نوکر مردم و بدهکار آنها تعریف کند، همچنانکه امام خمینی ره و مقام معظم رهبری بر این موارد تاکید کرده و می‌کنند. از ابتدای انقلاب اکثر دولت‌ها در دست جریان رقیب بودند، احمدی‌نژاد هم اوایل تفکر انقلابی داشت اما در نهایت در جایگاه رقیب ایستاد. در دولت اقدام و اصلاح چهار رویکرد را پیگیری می‌کنیم، مدل من این نیست که دنبال رای باشم بلکه به دنبال دفاع از حق مردم هستم و می‌خواهم به مردم بگویم که برخی دروغ می‌گویند. در دولت اقدام و اصلاح فرهنگ زیربنا و اقتصاد روبنا است و بر این اساس چهار رویکرد تحولی را در کشور دنبال می‌کنیم که در ابتدا به تحول در اقتصاد می‌پردازیم، ما به دنبال دیوارکشی بر دور کشور نیستیم. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ضمن تاکید بر پتانسیل داخلی برای پیشرفت کشور ابراز کرد: ما ضمن تکیه بر توان داخل درها را باز می‌کنیم و به ریشه‌ها می‌پردازیم کما اینکه اصلاح دولت را مدنظر قرار دادیم. علاوه بر این حکمرانی داده و دولت الکترونیک را مدنظر قرار دادیم. همه مشکلات کشور قابل حل هستند، اگر تعلیم و تربیت متحول نشود، نمی‌شود برای کل کشور کاری کرد. تعلیم و تعلیم لوکوموتیو اصلی حرکت کشور در مسیر پیشرفت است. لذا باید دانشگاه سر ریز علم و فناوری شود. رسانه و فضای مجازی یک فرصت بزرگ است اینکه می‌گویند ما به دنبال محدود کردن فضای مجازی هستیم، حرف درستی نیست ما به دنبال اینترنت امن هستیم، امن یعنی دختر و پسر در اینترنت امنیت داشته باشند. کانون دیگر در دولت اقدام و اصلاح، توسعه سلامت و نشاط اجتماعی است. 

زاکانی همچنین تاکید کرد: مسئولیت کرونا را باید رییس‌جمهور بپذیرد نه اینکه کمر وزارت بهداشت زیرسنگینی آن بشکند. درکشور امکانات بی‌نظیر هزینه می‌شوند اما توزیع امکانات عادلانه نیست. هم ورزش قهرمانی و هم پهلوانی مدنظر قرار می‌گیرد. در حال حاضر دولت همه زمینه‌ها را سیاسی و امنیتی کرده است. در دولت اقدام و اصلاح مطلوب این است که هواداران باید در مورد سهام استقلال و پرسپولیس تصمیم بگیرند و سهام‌دار شوند.‌ مورد دیگر مدنظر دولت اقدام و اصلاح تحکیم خانواده و جمعیت است، ما ۳۰ برابر فرانسه قانون‌گذاری می‌کنیم این نکته نشان می‌دهد که باید به محتوا توجه کنیم.  اصول ۷و۲۸ قانون اساسی آزادی‌های مدنی را در نظر گرفته که در دولت اقدام و اصلاح این اصول را اجرایی می‌کنیم. همچنانکه در روز پنجشنبه و جمعه مردم می‌توانند مستقیم با دولت اقدام و اصلاح صحبت کنند و اعتراضات خود را مطرح کنند.‌ حریم خصوصی مردم خط قرمز و قطعی دولت اقدام و اصلاح است که این نکته برگرفته از فرمان ۸ ماده‌ای امام خمینی ره است. 

وی در پایان یادآور شد: جریان مقابل زمین بی‌رقیب که این شدنی نیست، همچنین استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور و رابطه با همسایگان از جمله عربستان از دیگر اقدامات مدنظر دولت اقدام و اصلاح است. آمریکا به شرط برداشتن تحریم‌ها و راستی آزمایی آزاد به بازگشت به برجام است. در نهایت برای مبارزه با فساد باید هزینه داد، چند وقت پیش پشت خانه من را آتش کردند، قبل از آن در اتفاقی دیگر، صبح مصاحبه کردم ظهر دامادم را به مدت ۴۸ ساعت دزدیدند و بنده برای آزادی او ۴۰ روز، روزه نذر کردم، همه این موارد و سایر موارد هزینه‌هایی است که بنده برای مبارزه با فساد پرداختم.