برای کلیه وسایل برقی خود در منزل محافظ تهیه کنید. این ارزان‌ترین راه حل برای جلوگیری از آسیب دیدگی لوازم منزل در زمان قطعی های برق و کمبود برق شبکه است. محافظ های برق در زمانی که برق مجدد وصل می شود بدلیل اینکه بیشترین میزان نوسان ولتاژ و یا اختلالات برقی که به مصرف کننده ها و لوازم خانگی برقی وارد می شود در همین زمان می باشد با استفاده از یک تایمر برق را تا مدت زمان مشخصی وصل نکرده تا ولتاژ و جریان برق شبکه به حالت پایدار برسد.

چطور از سوختن لوازم خانه در زمان قطعی های برق جلوگیری کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

قطع شدن متوالی برق در استان های مختلف و تهران و همچنین اخبار نگران کننده کمبود آب و به تبع آن کمبود تولید برق در تابستان پیش رو و احتمالا فصل ها و سالهای بعد همه ی ما را نگران طول عمر و آسیب های احتمالی به وسایل برقی منزل مان کرده است. با قیمت های سرسام آور لوازم منزل برقی مثل یخچال فریزر، تلویزیون،کامپیوتر و لپ تاپ  و همچنین هزینه های بالای قطعات یدکی و تعمیرات این وسیله که امروزه در تمام خانه ها استفاده می شوند، بهترین راه مراقبت از آنها و جلوگیری از آسیب دیدگی در زمان قطعی های برق و نوسان های برق شبکه بعد از وصل شدن برق می باشد.

همانطور که می دانید یکی از جدی ترین آسیب هایی که به لوازم منزل در زمان قطعی برق وارد می شود، افت ولتاژ و یا اختلالات در زمان وصل شدن مجدد برق است که هر ساله موجب آسیب دیدگی و سوختن هزاران دستگاه لوازم خانگی در نقاط مختلف کشور و خسارت به هموطنان مان می گردد.

2

ارزان ترین راه استفاده از محافظ برق

برای کلیه وسایل برقی خود در منزل محافظ تهیه کنید. این ارزان‌ترین راه حل برای جلوگیری از آسیب دیدگی لوازم منزل در زمان قطعی های برق و کمبود برق شبکه است. محافظ های برق در زمانی که برق مجدد وصل می شود بدلیل اینکه بیشترین میزان نوسان ولتاژ و یا اختلالات برقی که به مصرف کننده ها و لوازم خانگی برقی وارد می شود در همین زمان می باشد با استفاده از یک تایمر برق را تا مدت زمان مشخصی وصل نکرده تا ولتاژ و جریان برق شبکه به حالت پایدار برسد.

محافظ برق هم بصورت سه راهی های جداگانه که می توانید برق چند دستگاه را از آنها بگیرید ساخته می شوند و هم به شکل محافظ هایی که بعد از کنتر قرار می گیرند و کلیه برق ساختمان را در برابر اختلالات بعد از وصل شدن برق محافظت می کنند.

دسته ای از محافظ های برق هم هستند که به عنوان محافظ نوسان برق شناخته می شوند و بعد از کنتور برق نصب شده و کارکرد آنها به این صورت است که زمانی که ولتاژ از حد استاندارد تعریف شده در دستگاه بالاتر یا پایین تر برود برق را قطع می کنند. عموما حداقل ولتاژ برای قطع شدن در این قبیل محافظ ها 175 ولت و حداکثر ولتاژ 250 ولت می باشد که در محدوده این دو ولتاژ عموما آسیبی به لوازم برقی منزل وارد نمی شود. محافظ های نوسان برق عموما ولتاژ خروجی دستگاه را هم نشان می دهند که برای بررسی عملکرد دستگاه و اطمینان خاطر مصرف کننده بسیار مفید است.

3

اصولی ترین راه استفاده از یو پی اس

سیستم های برق بدون وقفه یا یو پی اس دستگاه هایی هستند که در زمان قطعی برق با استفاده از باتری های 12 ولت برق 220 ولت مورد نیاز لوازمی که به آن متصل شده را فراهم می کنند. دستگاه های یو پی اس دارای سه نوع مختلف بوده که هر کدام علاوه بر روشن نگه داشتن مصرف کننده ها انواع مختلف محافظت در برابر نوسانات ولتاژ و اختلالات برقی مختلف را هم انجام می دهند.

ارزان ترین نوع یو پی اس

یو پی اس آفلاین ارزان ترین مدل یو پی اس است که علاوه بر امکان روشن نگه داشتن دستگاه ها در زمان خاموشی، در برابر نوسان ولتاژ هم از وسایل برقی محافظت میکند. در طی عملکرد عادی یو پی اس های آفلاین یعنی زمانی که برق شهری وصل است، هراختلالی که در محدوده ولتاژ قابل قبول باشد به مصرف کننده نیز منتقل می شود.

در یو پی اس های آفلاین در هنگام قطع شدن برق شبکه و تامین برق از طریق باتری یو پی اس وقفه در حدود 2 الی 25 میلی ثانیه در تامین برق وجود دارد که عموما توسط لوازم منزل و همچنین کامپیوتر های معمولی قابل شناسایی نبوده و دستگاه خاموش یا ری استارت نمی گردد. یو پی اس های آفلاین بیشتر برای کامپیوتر های شخصی، لپ تاپ، دوربین های مداربسته، برق اضطراری روشنایی، تلویزیون های هوشمند، مودم و تجهیزات شبکه خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

بدلیل اینکه محاسبات توان و باتری یو پی اس امری تخصصی است، در صورتیکه تصمیم به نصب یو پی اس برای منزل تان گرفته اید و بدنبال انتخاب بهترین مدل هستید به شما توصیه می کنیم حتما مقاله بهترین یو پی اس برای خانه را در این مورد مطالعه کرده و از یک کارشناس یو پی اس راهنمایی بگیرید زیرا انتخاب توان نادرست یو پی اس یا آمپر باتری، علاوه براینکه برای شما هزینه اقتصادی دارد، نیاز شما را هم بر طرف نکرده و سبب آسیب رسیدن به لوازم خانگی نیز می گردد.  

یو پی اس ها ی آفلاین در توان های مختلف ساخته می شوند و عموما شبیه به یک کیس کامپیوتر کوچک بوده که باتری ها هم در داخل آن قرار گرفته است، در انواع یو پی اس از باتری 12 ولت استفاده می گردد و در مدل های مختلف یو پی اس آفلاین عموما از باتری 12 ولت 7 آمپر استفاده می شود.

یو پی اس لاین اینتراکتیو محافظت بیشتر

در یو پی اس های لاین اینتراکتیو که در واقع رده میانی یو پی اس ها می باشند علاوه بر جلوگیری از خاموشی مصرف کننده ها در زمان قطعی برق، با کمک فیلترها و کنترل کننده های ولتاژ در زمانی که برق شهری وصل است از مصرف کننده ها در برابر تغییرات ولتاژ محافظت می شود به این ترتیب که یو پی اس لاین اینتراکتیو با کمک دستگاه تثبیت کننده ولتاژ بجای اینکه تنها در زمان نوسان برق را قطع کند، در صورت بالا رفتن یا پایین آمدن ولتاژ ورودی، ولتاژ خروجی را در محدوده استاندارد حفظ می کند و در صورتیکه نوسان ولتاژ قابل کنترل توسط یو پی اس نباشد برق شهری را قطع کرده و برق مورد نیاز مصرف کننده ها را از طریق باتری یو پی اس تامین می کند.

یو پی اس آنلاین بالاترین حد حفاظت الکتریکی

یو پی اس های آنلاین دارای بالاترین میزان محافظت بوده و بهترین مدل یو پی اس هستند این نوع یو پی اس از روش تبدیل دوگانه استفاده می کنند، در  یو پی اس آنلاین برق ورودی متناوب با استفاده از یک رکتیفایر به برق مستقیم تبدیل کرده سپس دوباره برق مستقیم را با استفاده از یک اینورتر به برق متناوب تبدیل می کند.

در واقع در یو پی اس آنلاین در هیچ حالتی مصرف کننده ها به برق شهر متصل نیستند و نوسانات و اختلالات برق شهری هیچ تاثیری بر روی برق خروجی از یو پی اس نخواهد داشت.

یو پی اس های آنلاین، گران ترین نوع یو پی اس بوده و برای مصرف کننده های الکترونیکی خیلی حساس مثل یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرند

نتیجه گیری

در زمان قطعی های برق در تابستان حتما لوازم الکتریکی گرانقیمت منزل تان را به محافظ برق یا محافظ ولتاژ مجهز کنید و یا در صورت امکان از یک محافظ ولتاژ بعد از کنتور استفاده کنید و در صورتیکه بدنبال سطح بالاتری از محافظت برقی هستید یا می خواهید در زمان قطعی برق وسیله مورد نظرتان خاموش نشود از یو پی اس آفلاین یا یو پی اس لاین اینتراکتیو استفاده کنید.