از دقایق اولیه شروع روند رای‌گیری در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، رسانه‌های مختلف جهان به پوشش گسترده این رویداد پرداختند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، از دقایق اولیه باز شدن صندوق‌های رای در سراسر ایران و حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی پای صندوق برای مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و همچنین حضور پرشور مردمی، این رویداد در رسانه‌های خبری مختلف جهان بازتابی گسترده داشته است. 

خبرگزاری رویترز، از اولین رسانه‌هایی بود که آغاز رای‌گیری را با پوشش حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در پای صندوق رای پوشش داد.

رویترز گزارش داد حضرت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در انتخابات روز جمعه خواستار حضور گسترده مردم شد.

این خبرگزاری انگلیسی افزود رهبر ایران بعد از انداختن رای خود در صندوق اعلام کردند: هر یک رای اهمیت دارد ... بیایید و رای بدهید و رئیس‌جمهور خود را انتخاب کنید ... این برای آینده کشور مهم است.

خبرگزاری روسی «تاس» هم در گزارشی از آغاز روند رای‌گیری در ایران، اعلام کرد ایرانی‌ها از ساعت هفت صبح (به وقت محلی) رفتن به پایگاه‌های رای‌گیری برای انداختن رای خود به صندوق را آغاز کردند. 

این خبرگزاری در ادامه پوشش خبری خود، افزود: ایران حدود ۶۶ هزار و ۸۰۰ پایگاه رای‌گیری در سراسر کشور ایجاد کرده است. ایرانی‌ها همچنین می‌توانند در ۱۳۳ کشور در سراسر جهان که بیش از ۲۳۴ پایگاه رای‌گیری در آن‌ها ایجاد شده، رای دهند. در مجموع ۵۲ میلیون و ۳۱۰ هزار ایرانی واجد شرایط رای دادن هستند.

در ادامه این گزارش به نقل از «پرس تی‌وی» به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی پای صندوق رای برای انداختن رای خود و توصیه ایشان به مردم برای مشارکت گسترده در انتخابات و اهمیت این مسئله برای منافع ایران اشاره شده است.

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد پرس» هم به پوشش انتخابات ایران پرداخت و به مشارکت رهبر معظم انقلاب در سیزدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اشاره کرد.

«الجزیره» در گزارشی با اعلام باز شدن صندوق‌های رای‌گیری در ایران در ساعت هفت صبح، اعلام کرد صندوق‌ها ساعت ۱۲ شب بسته خواهد شد اما امکان دارد به مدت دو ساعت دیگر رای‌گیری تمدید شود و انتظار می‌رود نتایج حدود ظهر روز شنبه اعلام شود.

پایگاه اینترنتی این شبکه قطری در ادامه، به مشارکت رهبر معظم انقلاب در انتخابات در دقایق آغازین و همچنین حضور مردم در صف‌ها برای انداختن آرای خود به صندوق بر اساس تصاویر پخش شده از شبکه‌های داخلی ایران اشاره کرده است.

پایگاه اینترنتی شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» نیز در گزارش خود در این خصوص نوشت رهبر ایران اولین رای در این کشور را به صندوق انداخت. سی‌ان‌ان در گزارش خود تصاویری را از انتخابات امروز در ایران منتشر کرد. 

خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی اعلام کرد رهبر ایران انتخابات ریاست‌جمهوری را آغاز کرد. شبکه «فرانس ۲۴» این کشور هم به پوشش اخبار انتخاباتی ایران پرداخت. 

شبکه خبر «سی‌جی‌تی‌ان» چین در خبری گزارش داد رهبر ایران با حضور پای صندوق رای، رسما انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور را آغاز کرد.

روزنامه «گلوبال تایمز» چین هم ضمن انتشار تصاویری از رای‌گیری داخل سفارت ایران در چین به نقل از این سفارتخانه اعلام کرد شهروندان ایرانی حاضر در چین می‌توانند به پایگاه‌های اخذ رای پکن، گوانگ‌ژو، شانگهای و هنگ‌کنگ بین ساعات ۸ صبح تا ۸ شب امروز جمعه (به وقت محلی) مراجعه کنند.

شبکه روسی «اسپوتنیک» هم در خبری ضمن اعلام آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، به پوشش لحظه به لحظه آن پرداخت و به حضور گسترده مردم و مقامات از جمله «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. 

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی»، شبکه دولتی «تی‌‎آرتی» ترکیه و خبرگزاری «آناتولی» این کشور، وبگاه خبری ژاپنی «نیکی ایژیا»، روزنامه هندی «ایندین اکسپرس» و همچنین رسانه‌های عرب زبان، از دیگر رسانه‌های خارجی بودند که به پوشش گسترده انتخابات در ایران پرداختند.