خراسان/ عزیمت رئیسی از عدالتخانه به پاستور، باعث افزایش گمانه زنی ها بر سر ریاست بعدی قوه قضاییه شده است

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی در انتخابات اخیر سبب شده که بازار گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره جابه‌جایی‌‌های احتمالی داغ‌تر از همیشه باشد. به هرحال فقط دولت نیست و دستگاه قضا که فعلا تحت مدیریت رئیسی است نیز باید تعیین تکلیف شود. ازهمین رو   شاهدیم اسامی متعددی به عنوان وزیران احتمالی و همزمان اسامی متعددی به عنوان رئیس بعدی قوه قضاییه مطرح می‌شود. مثلا «آفتاب یزد» در شماره روز گذشته خود به گمانه‌زنی درباره رئیس بعدی دستگاه قضا پرداخته و نوشته است: «گمانه زنی‌ها از «سیداحمد خاتمی»، «علوی‌مقدم»، «سیدمحمدرضا مدرسی یزدی» تا «علیرضااعرافی» حکایت دارد اما در این میان چند باری نیز از «غلامحسین محسنی اژیه» مشهور به «اژه‌ای» سخن به میان آمد که توسط خود و اطرافیان ایشان تکذیب شد البته گزینه‌های دیگر نیز بارها بحث جانشینی در قوه‌  قضاییه را تکذیب کردند ولی با انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور برای اداره‌ دولت سیزدهم، بحث جانشینی، از مباحث اولی و مقدم است. از دیگر مباحثی که اهل تدقیق روی آن حساسیت ویژه‌ای داشته‌اند، از بدنه‌ قوه‌ قضاییه بودن جانشین سید ابراهیم رئیسی است بدان معنا که ریاستِ آتیِ قوه‌ قضاییه اگر از کسانی باشد که سال‌ها در این سیستم کار کرده اند، قطعاً روزگار بهتری پیش روی این قوه قرار خواهد گرفت. آشنایی با همه زیر و بم های این قوه‌ بزرگ، مهم و تاثیرگذار در رو در رو نشدنِ این قوه با سلیقه نگری در عزل و نصب‌ها و جابه جایی‌ها حکایت از آن دارد که جدی شدنِ بحث ریاست غلامحسین محسنی اژه‌ای بر قوه‌  قضاییه یک تصمیم هوشمندانه و از سر شناخت است.»  این در حالی است که  اژه‌ای پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود که از جمله گزینه‌های احتمالی برای گرفتن جای رئیسی در قوه قضاییه نیست. با این حال نامش هنوز از فهرست گمانه‌های موجود خط نخورده است به خصوص این که روز گذشته حسین قربانزاده، مشاور رئیس مجلس با انتشار تصویر محسنی اژه ای و نوشتن کلمه «تمام»  از قطعی شدن انتصاب حجت الاسلام محسنی اژه‌ای به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه خبر داده است. پس از این توئیت، موجی از اظهار نظر ها در توئیتر در این باره آغاز شد و کاربران زیادی به محسنی اژه ای در این باره تبریک گفتند.در همین حال به گزارش تابناک، آیت ا... عاملی امام جمعه اردبیل در توئیتی حضور احتمالی اش در قوه قضاییه را رد کرد.

سهم جلیلی در کابینه رئیسی؟

 در این میان حجم شایعات درباره کابینه دولت سیزدهم اما بیشتر است. هر روز یک اسم جدید مطرح می‌شود. مثلا روز گذشته «خبرآنلاین» در گزارشی به سعیدجلیلی  و حضور او در کابینه رئیسی پرداخته و او را گزینه وزارت خارجه، شورای عالی امنیت ملی و حتی معاون اولی خوانده است. اگرچه در همین گزارش یادآور می‌شود که جلیلی احتمالا وزارت خارجه را دون شأن خود می‌داند و یکی از چهره‌های نزدیک به خود یعنی علی باقری کنی را به آن جا خواهد فرستاد. ناگفته نماند برخی رسانه ها از جمله نامه نیوز که گرایش اصلاح طلبی دارد نیز از سیدعلی حسینی تاش معاون راهبردی و بررسی های عمومی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و رئیس اسبق دانشگاه امام حسین (ع) به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی پست وزارت امور خارجه نام می‌برند. در گزارش خبرآنلاین البته از فرهاد رهبر و علی نیکزاد در کنار سعید جلیلی برای گزینه معاون اولی نام برده شده است.گمانه زنی ها به همین جا ختم نشد و روز گذشته «شرق» پای وزارت نفت را نیز به بازار گمانه زنی ها باز کرد و از مسعود میرکاظمی، رستم قاسمی، سیدرضا فاطمی‌امین، مهدی دوستی و هدایت‌ا... خادمی به عنوان گزینه‌های احتمالی وزارت نفت دولت سیزدهم نام برد.

این گمانه زنی ها اما  در حالی هر روز سر وشکل تازه ای به خود می گیرد  و بیشتر و بیشتر می شود که چندی قبل خود سید ابراهیم رئیسی تصریح کرده بود گمانه زنی های رسانه ای درباره اعضای کابینه اش دقیق نیست:« دوستان به خودشان زحمت ندهند و اگر پیشنهادی دارند ما را مطلع کنند. ما سامانه ای ایجاد می کنیم که صاحب نظران و دغدغه مندان پیشنهاد خود را بدهند ولی گمانه‌زنی ها ممکن است مشکل ایجاد کند.» وی همچنین تصریح کرده بود که اعضای کابینه اش را فارغ از جناح بندی های سیاسی انتخاب خواهد کرد: «عمیقا به شایسته‌سالاری معتقدم و این که طرف در کدام جناح و سلیقه هست مورد توجه ما نخواهد بود و کارآمدی و فسادستیزی و روحیه انقلابی و مردمی بودن شرایط کار با ما هستند.