ایسنا/ مرکز مطالعات الجزیره در گزارشی با گمانه زنی درباره رویکرد احتمالی رئیس جمهور منتخب ایران در عرصیه سیاست خارجی تاکید کرد: در صورت حصول توافق در وین ابراهیم رئیسی از امتیازات این توافق و رفع تحریم های بهره مند خواهد شد.

نظر متفاوت خبرگزاری قطری درخصوص برجام و دولت رئیسی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مرکز مطالعات شبکه الجزیره در گزارش خود به گمانه زنی درباره کابینه احتمالی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران و رویکرد او درقبال توافق هسته‌ای و همچنین سیاست داخلی نوشت: ابراهیم رئیسی اعلام کرده است که از توافق هسته ای حمایت می کند اما در عین حال تاکید کرده که اجرای آن نیازمند دولتی قوی است. در این میان، به نظر می رسد که غرب و  به ویژه آمریکا بیش از هر زمان دیگری اصرار دارند تا پیش از پایان فعالیت دولت حسن روحانی، یعنی اوایل اوت مذاکرات با ایران را به سرانجام برسانند.

الجزیره ادامه می‌دهد: اگر توافقی حاصل شود، به این معنی است که رئیسی از امتیازات توافق جدید و مهم تر از همه، رفع تحریم ها بهره مند خواهد شد.  از طرفی دیگر، برخی معتقدند که این مذاکرات باید تا آغاز به کار دولت جدید ایران متوقف شود، ازجمله این افراد رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

گروسی به تازگی گفته است ''تلاش ها برای احیای توافق هسته ای ٢٠١٥ باید تا شروع رسمی فعالیت دولت جدید به تعویق بیفتد، چراکه آنها یک تیم مذاکره جدید تشکیل خواهند داد.'' در هر صورت، کار با رئیس جمهوری ایران که واشنگتن او را برای تحریم ها به طور مستقیم هدف قرار داده است، دشوار خواهد بود.

الجزیره همچنین آورده است: علاوه براین، شرایط منطقه و بین الملل به گونه‌ای است که به نفع رئیسی است و به او کمک خواهد کرد تا یک شروع خوب داشته باشد زیرا علاوه بر تحریم ها، ایران به بازار نفت بازگشته است. آمارها نشان می‌دهد که این کشور تولید نفت خود را افزایش داده و این به معنی بازگشت به بازار نفت باوجود تحریم‌ها است. در صورت لغو تحریم‌های ایران نیز، اوپک تخمین زده است که ١.٤ میلیون بشکه نفت به بازار جهانی وارد خواهد شد.