ایرنا - «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه با «انریکه مورو» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام گفت‌وگو کرد.

آخرین اقدام روس ها برای برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا از وزارت امورخارجه روسیه، ریابکوف امروز (جمعه) با مورو در مسکو دیدار کرد و دو طرف درخصوص دورنمای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. 

وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد: ریابکوف و مورو در مورد برخی مسائل دستور کار بین‌المللی هم تبادل نظر کردند. 

 اتحادیه اروپا در واقع هماهنگ کننده مذاکرات در چارچوب ۱+۴ برای حل اختلافات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش ایرنا مذاکرات برجام پس از ۶ دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده است.

در  آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین که هفته گذشته برگزار شد، هیات‌ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

در پایان این نشست، هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی درباره مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند تا برای دور هفتم مذاکرات آماده شوند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز اعلام کرد که بازگشت آمریکا به برجام باید به معنای احیای کامل تعهدات واشنگتن در قبال این توافق و قطعنامه شورای امنیت باشد.

لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عبداللطیف رشید الزیانی وزیر خارجه بحرین گفت: پیشرفت در مذاکرات برجام قابل توجه بوده به طوری که بر سر موارد بسیاری توافق صورت گرفته است.  

وی افزود: اما هنوز در همه موارد توافق بدست نیامده است.  

لاوروف گفت غرب در تلاش است از اوضاع پیرامون برجام استفاده کند تا توافق را تغییر و آن را به شکلی تغییر یافته به ایران تحمیل کند. 

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز روز گذشته اعلام کرده بود که آمریکا هنوز هیچ گام عملی برای تغییر سیاست دوره پیشین خود در قبال ایران و احیای برجام انجام نداده است. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: راز بقا و حفظ موجودیت برجام در این است که این توافق ها جایگزین منطقی دیگری ندارد و بدون آن تدابیر امنیتی آسیب پذیرتر می‌شوند.