مدارا/ رهبر انقلاب روز پنجشنبه گذشته، طی حکمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای را به سمت ریاست دستگاه قضا منصوب کردند. در پیام انتصاب صادره از سوی رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای شخصیتی دارای صلاحیت‌های قانونی، برخوردار از تجربه‌ی گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ی درخشان در امر قضا معرفی شدند.

چه کسی معاون اول قوه قضائیه می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اهتمام جدّی به مأموریت‌های اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی، یعنی گسترش عدالت، و احیاء حقوق عامّه، و تأمین آزادی‌های مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزه‌ی قاطع با فساد ؛ ادامه‌ی رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه ؛ گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی ؛ گماردن نیرو‌های کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیتها و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری ؛ ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف و ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است ؛ از جمله انتظارات و مأموریت‌هایی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای بر روی آنها تاکید کرده‌اند.

اما با انتصاب اژه‌ای به سمت ریاست دستگاه قضا، این سوال مطرح است که چه کسی معاون اول قوه قضاییه خواهد شد. اژه‌ای از سال ۹۳ تاکنون یعنی به مدت ۷ سال عهده‌دار معاون اولی دستگاه قضا بوده است؛ حالا که او ارتقاء درجه یافته و به سمت ریاست قوه قضاییه منصوب شده است، باید دید کدام شخصیت قضایی جانشین او در سمت خطیر و مهم معاون اولی دستگاه قضا خواهد شد.

آقایان محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور و مصطفی پورمحمدی، دبیر جامعه روحانیت مبارز، دو شخصیتی هستند که از آنها به عنوان گزینه‌های احتمالی تصدی معاون اولی قوه قضاییه نام برده می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری علاوه بر تصدی دادستانی کل کشور، رئیس دادگاه ویژه روحانیت نیز می‌باشد و پیش‌تر رئیس دیوان عدالت اداری بوده است. حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی نیز در مقاطعی وزیر کشور و وزیر دادگستری بوده است.