جماران/ بی ادبی نخست وزیر انگلیس در دیدار با صدر اعظم آلمان خشم آلمانی ها را برانگیخت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روسیا الیوم، ویدیوئی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می دهد «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در جریان دیدار با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در لندن بی ادبی کرده است.

در این ویدیو جانسون در پایان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مرکل قبل از وی سالن را ترک می کند و مرکل نیز بلافاصله پشت سر وی راه می افتد.

شبکه های خبری آلمان در واکنش به این حرکت جانسون گفتند که جانسون در  این دیدار «بی ادب» و « غیرانگلیسی» بود زیرا با توجه به سنت های قدیمی انگلیسی در احترام به پروتکل ها اجازه نداد که  مرکل اول  سالن را ترک کند.

بسیاری از کاربران در  شبکه های اجتماعی نیز نوشتند که جانسون دقیقا مانند«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا بی اخلاق است.اشاره این کاربران شبکه های اجتماعی به این است که ترامپ در جریان دیدار با مرکل در سال 2017 در کاخ سفید بر خلاف معمول حاضر نشد با صدر اعظم آلمان دست بدهد.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم قدرتمند آلمان روز جمعه و برای آخرین بار در یک سفر رسمی به انگلیس رفت. «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در اقامتگاه تفریحی چیکرز در باکینگهام شایرز از او استقبال کرد. خانم مرکل، پس از دیدار با نخست وزیر، مهمان ملکه الیزابت دوم، صاحب تاج و تخت انگلیس بود.

این بیست و دومین سفر رسمی خانم مرکل در قامت صدر اعظم به انگلیس در ۱۶ سال گذشته بود.

در جریان نشست خبری روسای دو دولت آلمان و انگلیس، صدر اعظم آلمان از گشوده شدن برگ جدیدی در دفتر روابط «استوار» دو طرف پس از برکسیت سخن گفت.

مساله ایرلند شمالی همچنان یکی از چالش‌های اتحادیه اروپا با انگلیس است. خانم مرکل با ابراز امیدواری به حل تنش میان بروکسل و لندن در دوران پسابرکسیت گفت: «فکر می‌کنم که می‌توانیم راه حل پراگماتیکی در چارچوب پروتکل درباره ایرلند شمالی، آنطور که مذاکره کردیم، پیدا کنیم. راه حلی که از یک سو تمامیت بازار واحد اروپایی را حفظ کند و از سوی دیگر، در یافتن راه حلی که مورد قبول مردم است نقش بازی کند. اینکه اجرای پروتکل برای سه ماه دیگر تمدید شده، خبر خوبی است. در این مدت باید واقعا بتوانیم مشکل را به شیوه‌ای عملگرایانه حل کنیم. من خوشبینم.»

رهبران دو کشور دربار شیوع سریع گونه دلتای ویروس کرونا در انگلیس نظر واحدی نداشتند.

آنگلا مرکل تلاش می‌کند تا رهبران ۲۷ کشور اروپایی را برای قرنطینه مسافران از بریتانیا مجاب کند و به این ترتیب، جلوی شیوع گونه دلتا در اروپا را بگیرد. بوریس جانسون از کشورهای اروپایی می‌خواهد تا دست‌کم در دوره تعطیلات تابستانی محدودیت‌ها برای گردشگران واکسینه شده انگلیس را لغو کنند.

با وجود سرعت و پیشرفت بسیار قوی‌تر کارزار واکسیناسیون در انگلیس نسبت به اتحادیه اروپا، این کشور از چند هفته پیش با موج شیوع گونه دلتا دست و پنجه نرم می‌کند. تنها در روز پنجشنبه، ۲۸ هزار مورد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در انگلیس شناسایی شد.

این در حالی است که دولت انگلیس روز جمعه ۲ ژوئیه (۱۱ تیر) اعلام کرد که تا پایان مهلت قانونی تعیین شده، ۶ میلیون درخواست اقامت از سوی اتباع اتحادیه اروپا دریافت کرده است.

به گزارش یورونیوز، انگلیس پس از خروج قطعی از اتحادیه اروپا در پایان سال گذشته میلادی، نظام مهاجرتی جدیدی را آغاز کرد. مقامات لندن گفته بودند به آن دسته از شهروندان اتحادیه اروپا که ثابت کنند تا پیش از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی در این کشور زندگی اقامت داشته‌اند، اجازه اقامت با حق کار، تحصیل و دسترسی به مزایای اجتماعی می‌دهند، به شرط آن که این افراد درخواست خود را تا پیش از ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ ارائه داده باشند.

داده‌های دولتی نشان می‌دهد که انگلیس تا پایان مهلت داده شده، ۶.۰۲ میلیون درخواست دریافت کرده که از این تعداد، ۵.۴۵ میلیون مورد به نتیجه رسیده است. انگلیس همچنین گفته است شمار پرونده‌های درخواستی در ماه ژوئن ۴۰۰ هزار مورد بیشتر از ماه پیش از آن بوده است.

«پریتی پاتل» وزیر کشور انگلیس گفت: «من خوشحالم که حقوق بسیاری از شهروندان اتحادیه اروپا را که از بسیاری از آنها دوستان، همسایگان و اعضای خانواده خودمان هستند، تأمین کردیم.»

۴ درصد از درخواست‌ها مربوط به مواردی است که رد شده، فاقد اعتبار بوده یا خود متقاضی آن را پس گرفته است. بقیه پرونده‌ها که پذیرفته شدند، شامل افرادی است که اقامت آنها به تازگی یا از پیش پذیرفته شده و به این ترتیب حقوق آنها به عنوان فرد مقیم در بریتانیا حفظ می‌شود.

از آنجا که برخی از اتباع اروپایی واجد شرایط ممکن بود از طرح دولت برای پذیرش اقامت‌شان بی‌خبر باشند یا کسانی توانایی ارائه درخواست را نداشته باشند، دولت انگلیس از قبل اطلاع‌رسانی گسترده‌ای را برای یادآوری به مردم انجام داده بود.

تعداد کسانی که نتوانستند به موقع اقدام کنند و نیز جزئیات کامل نحوه رسیدگی دولت به پرونده‌های آنها مشخص نیست.

اگر شهروندان اروپایی واجد شرایط برای قانونی کردن وضعیت اقامت‌شان درخواست نداده یا مراجعه نکنند، به آنها اخطار رسمی داده می‌شود که ظرف ۲۸ روز رسمی این کار را انجام دهند. اما پس از آن مشمول اجازه کار و دریافت مزایای اجتماعی نخواهند شد و از جمله حق خدماتی مانند مراقبت‌های بهداشتی غیر فوری رایگان را از دست می‌دهند.

دولت انگلیس بارها و بارها گفته است که بیشتر از آن که در پی یافتن دلایلی برای رد درخواست اقامت شهروندان اتحادیه اروپا باشد، به دنبال اعطای مجوز اقامت به آنهاست. دولت گفته است که اخطار ۲۸ روزه نباید به عنوان فشاری به افراد برای ترک خاک انگلیس تلقی شود