فارس/ نخست‌وزیر سابق به شدت ضدایرانی کانادا در کنفرانس سالیانه منافقین علیه دولت جدید جمهوری اسلامی تبلیغ و به آن‌ دسته‌ از کشورهایی که برای همکاری با ایران ابراز تمایل کرده‌اند، توهین کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«استفان هارپر» نخست‌وزیر پیشین کانادا که سابقه طولانی در لفاظی‌ها و اقدامات ضدایرانی دارد،  از مراسم سخنرانی در یک کنفرانس بین‌المللی برای تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده کرد.  

بنا بر گزارش وبگاه «کانادا پرس»، هارپر روز گذشته (شنبه) با اتهام زنی به جمهوری اسلامی، از کشورهای جهان خواست که از همکاری با دولت جدید ایران دوری کنند.

هارپر که در جریان سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ نخست‌وزیری کانادا را برعهده داشت، پیش از این در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران، ضمن ادامه مواضع به شدت ضد ایرانی خود، کاملاً مواضعی هماهنگ با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده بود.

اظهارات جدید هارپر در کنفرانس سالانه منافقین با موضوع «اجلاس جهانی ایران آزاد» مطرح شد و بیست و دومین نخست‌وزیر کانادا در این اجلاس ضدایرانی پیروزی آیت‌الله «ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را نشانه‌ای از تشدید افراط‌گرایی در ایران توصیف کرد.

هارپر در بخشی از سخنان خود با توهین به هر دولتی که با دولت آیت‌الله رئیسی همکاری کند، ادامه داد: «شرم بر هر دولتی در جهان که بنشیند و سعی کند در خصوص هر موضوعی با دولت تحت ریاست ابراهیم رئیسی مذاکره کند».

مواضع دولت هارپر علیه جمهوری اسلامی به اندازه‌ای تند بود که روابط اتاوا و تهران در دوران دولت محافظه‌کار وی قطع شد.

این نخست‌وزیر تندروی کانادایی در سخنانی به مناسبت فرارسیدن نوروز در فروردین سال ۹۴، به شدت جمهوری اسلامی ایران را مورد حملات لفظی قرار داد و مدعی شد که امیدوار است ایرانیان از دست استبداد آزاد شوند و تا آن زمان، کانادا محلی برای جذب پناهجویان ایرانی خواهد بود.

نخست‌وزیر سابق کانادا در حالی به کشورهای جهان در خصوص همکاری با دولت جدید ایران هشدار داده و به آن‌ها توهین کرده است که نمایندگانی از ایران و امضاکنندگان برجام و آمریکا تاکنون شش دور مذاکرات را در وین به منظور احیای برجام برگزار کرده‌اند و دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا سعی دارد از این مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران استفاده کند.

در کنفرانس سالانه منافقین، بسیاری از مقام‌های سابق از جمله «مایک پامپئو» وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، لفاظی‌هایی را علیه ایران مطرح کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در اجلاس مجازی فوق، «یانز یانشا» نخست‌وزیر اسلوونی، پامپئو و برخی از نمایندگان کنگره از جمله «رابرت منندز»، «تد کروز»، «بن کاردین» و «کوین مک کارتی» و دیگر افراد سخنرانی کردند.

پامپئو در این نشست بر لزوم پیشبرد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و از این تریبون برای دفاع از مواضع ضدایرانی دولت ترامپ نیز استفاده کرد.