بازرسی ویژه ظرف سه هفته مشکلات مردم در مراکز قضایی را احصا و راه‌حل ارائه کند

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاونت راهبردی عملکرد ۷ هزار نمایندگی قوه قضائیه در دستگاه‌های مختلف کشور را بررسی و گزارش کند

رئیس حوزه ریاست ظرف یک هفته گزارشی از مصوبات بر زمین مانده سفرهای استانی ارائه کند

 نیرو‌های مستعد در درون قوه قضائیه برای استفاده در سطوح مختلف مدیریتی شناسایی و معرفی شوند

 دادستان کل کشور ظرف ســـه هفته راهـــکارهای تقویت و بهبود همکاری با نیروهای امنیتی و انتظامی را ارائه دهد

 رئیس حوزه ریاست سازوکارهای پیشنهادی برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را طراحی کند

 معاونت اول، سازوکار همکاری قوه قضائیه با سایر قوا بخصوص کمک به دولت را طراحی نماید

  محور کار دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی، سند تحول قضایی است

 دلیل عدم استفاده همه جانبه از ظرفیت‌های موجود در حوزه فناوری‌های نوین بررسی شود

 فراهم شدن امکان استعلام بر‌خط سوابق محکومیت‌های مالی اشخاص با کسب اجازه از آن‌ها

گروه سیاسی/ نخستین حضور محسنی اژه‌ای در جلسه مسئولان عالی قوه قضائیه در جایگاه رئیس، با صدور 10 مأموریت همراه شد. او این 10 دستور را خطاب به معاونین و مسئولان عالی قضایی در جهت بهبود عملکرد قوه قضائیه در خدمت‌رسانی به مردم صادر کرد و مهلت یک‌هفته‌ای تا دو ماهه برای اجرای هرکدام از آنان تعیین کرد. او اول از همه از معاونت منابع انسانی خواست که با همکاری معاونت‌های مالی و پشتیبانی و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و سایر بخش‌ها ظرف سه هفته مشکلات کارکنان دستگاه قضا را احصا و راهکار‌های پیشنهادی خود برای حل این مشکلات را همراه با یک زمانبندی مشخص ارائه دهد.

به گزارش میزان، غلامحسین محسنی اژه‌ای با اشاره به مشکلات مراجعان به دستگاه قضا گفت: مردم ما در طول ۴۲ سال گذشته امتحان خود را به‌خوبی پس دادند و ما مدیون آنها خصوصاً کسانی هستیم که در راه اسلام و قرآن و انقلاب از جان و مال و آبروی خود گذشتند. او افزود: حل برخی مشکلات مردم در حوزه اختیارات و وظایف مجلس و دولت است، اما بخشی از این مشکلات مربوط به دستگاه قضا می‌شود که ما وظیفه داریم با حل این مشکلات، صادقانه و بی‌منت به مردم خدمات ارائه دهیم.

اژه‌ای در ادامه به سراغ سایر معاونت‌ها رفت و به بازرسی ویژه مأموریت داد که ظرف حداکثر سه هفته با همکاری دادستان انتظامی قضات و دیگر بخش‌ها از جمله سازمان زندان‌ها، سازمان ثبت و بازرسی کل کشور، مشکلات مراجعین به دستگاه قضا را احصاء و همراه با راه حل و زمانبندی مشخص برای اقدام لازم ارائه کند. اژه‌ای در این زمینه به ذکر دو نمونه از مشکلات مردم پرداخت و گفت: یکی از مشکلات این است که برخی مردم نمی‌دانند وقتی مشکل قضایی دارند باید به کجا مراجعه کنند و وقتی مراجعه می‌کنند نیز با مشکلات دیگری مواجه می‌شوند. وی همچنین یکی دیگر از مشکلات را دستگیری یک فرد بدون اطلاع به خانواده وی عنوان کرد و گفت که شاید چند ساعت بازداشت یک فرد برای ما عادی باشد، اما حتماً بی‌اطلاعی خانواده او، برای اطرافیانش نگرانی ایجاد می‌کند که این مسأله باید برطرف شود.

او به معاونت راهبردی مأموریت داد که با همکاری بخش‌های ذیربط همچون معاونت‌های مالی و پشتیبانی و همچنین معاون امور استان‌های معاون اول، وضعیت و عملکرد نمایندگی‌های قوه قضائیه در دستگاه‌ها و میزان اثرگذاری آنها را بررسی و در این خصوص گزارش دهد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به رئیس حوزه ریاست دستگاه قضا مأموریت داد که با همکاری معاونت راهبردی و دیگر بخش‌های مرتبط، ظرف یک هفته کلیه مصوبات سفر‌های استانی رئیس قوه قضائیه در دوران مدیریت آیت‌الله آملی لاریجانی و آیت‌الله رئیسی را بررسی و موارد بر زمین مانده را همراه با علت اجرا نشدن آنها و پیشنهادات عملیاتی برای تحقق این مصوبات، احصا و اعلام نماید.

اژه‌ای همچنین به دادستان انتظامی قضات مأموریت داد که با همکاری معاونت منابع انسانی و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و بازرسی دادستانی کل کشور و بازرسی و نظارت دیوان عالی کشور ظرف دو ماه، نیرو‌های مستعد ولایتمدار، انقلابی و با روحیه جهادی در درون قوه قضائیه را برای استفاده در سطوح مختلف مدیریتی شناسایی و معرفی کند.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از این نشست، به دادستان کل کشور مأموریت داد که ظرف سه هفته با همکاری بخش‌های مرتبط، نحوه تعامل ضابطان و قضات و همچنین همکاری نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی با قوه قضائیه در کشف توطئه‌ها، پیشگیری و جلوگیری از نفوذ دشمنان و کشف، تعقیب و پیگیری جریانات باندی و مرتکبان جرایم سازمان‌یافته و پیچیده را بررسی و پیشنهادات خود برای بهبود و تقویت این همکاری را ارائه دهد.

اژه‌ای همچنین با اشاره به اصل مهم قانون اساسی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر گفت: اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه با ضوابط و شرایط و دستورالعمل‌هایش موجب کاهش ورودی پرونده‌ها به قوه قضائیه و اقدامات قهرآمیز می‌شود و بر همین اساس به رئیس حوزه ریاست دستگاه قضا مأموریت داد که با همکاری نماینده دستگاه قضا در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، سازوکار‌های حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را که از مطالبات رهبری و مردم است پیشنهاد دهد.

می‌خواهیم با تمام توان با قوای دیگر همکاری داشته باشیم

او با بیان اینکه ظرف چند روز آینده معاون اول قوه قضائیه را معرفی خواهد کرد، به معاون اول مأموریت داد که با همکاری سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، دادستانی کل، معاونت حقوقی و مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازوکار عملی و برنامه عملیاتی برای همکاری و هم‌افزایی قوه قضائیه با سایر قوا بخصوص کمک به دولت را طراحی و ارائه نماید. می‌خواهیم با تمام توان با قوای دیگر همدلی و همکاری کامل داشته باشیم و این مسأله با حرف تحقق نمی‌یابد و نیاز به سازوکاری دارد تا اقدامات مشترک برای رفع مشکلات مردم و هم‌افزایی و استفاده متقابل از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قوا به‌طور مشخص تبیین شود.

رئیس دستگاه قضا به رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مأموریت داد با همکاری معاونت‌های راهبردی و پشتیبانی و حقوقی، بررسی کند که دلیل عدم استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌های موجود در حوزه فناوری‌های نوین چیست و چگونه می‌توان این ظرفیت‌ها را بالفعل کرد.

اژه‌ای با اشاره به اهمیت تداوم حرکت قوه قضائیه در چارچوب سند تحول، به معاونت راهبردی مأموریت داد که بر فرایند اجرای سند تحول در زمانبندی مشخص خود نظارت داشته باشد و با همکاری بخش‌های مربوطه، مشکلات اجرای سند را احصا و پیشنهادات خود را برای رفع نواقض و ارتقای سند ارائه دهد. او با بیان اینکه از زمان تصدی مسئولیت دستگاه قضا رئیس جمهوری سه مرتبه در دیدار حضوری و تماس تلفنی با او برای همکاری با قوه قضائیه در اجرای سند در مدت باقیمانده از این دولت اعلام آمادگی کرده، از معاونت راهبردی خواست که با همکاری معاونت‌های منابع انسانی و پشتیبانی، مسائلی که دولت و مجلس می‌توانند قوه قضائیه را در اجرای سند یاری کنند، احصا کند تا کار با سرعت بیشتر پیگیری شود.

جهانگیری با رئیس قوه قضائیه دیدار کرد

معاون اول رئیس جمهوری با حضور در دفتر رئیس قوه قضائیه، با محسنی اژه‌ای دیدار کرد. به گزارش میزان، اسحاق جهانگیری در این دیدار با تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری و سوابق مدیریتی او در این قوه، برای رئیس جدید دستگاه قضا در این مسئولیت مهم آرزوی موفقیت کرد.

جهانگیری با اعلام آمادگی دولت دوازدهم برای همکاری با قوه قضائیه در روز‌های پایانی دولت، تأکید کرد: همه ارکان دولت خود را ملزم به همکاری برای پیشبرد مأموریت‌های خطیر دستگاه قضا در جهت حل مشکلات مردم می‌دانند.

رئیس قوه قضائیه نیز در این دیدار با تشکر از اظهار محبت رئیس جمهوری و معاون اول وی و تأکیدشان بر همکاری دولت دوازدهم با دستگاه قضا، خاطرنشان کرد: همکاری و هم‌افزایی قوای سه‌گانه موجب کاهش مشکلات مردم در شرایط کنونی کشور خواهد شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: دستگاه قضا در ادامه مسیر تحول برای گره‌گشایی از کار مردم و تعالی نظام قضایی نیازمند همراهی همه بخش‌ها و استفاده از تجارب ارزنده مدیران و نخبگان است.