ایران از لحاظ تولید و صادرات خرما جزو 5 کشور برتر دنیاست، اما با توجه به خشکسالی های اخیر و سیاست های غلط مدیران و تحریم های بین المللی احتمال از دست رفتن این جایگاه وجود دارد و این موضوع، همت و تدبیر مسئولان امر در این حوزه را میطلبد.

راهنمای خرید و فروش عمده خرما در بازار های بین المللی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کشور ایران با داشتن وسعت فراوان و آب وهوای گوناگون، یکی از بهترین مناطق برای کشت محصولات کشاورزی است. در استان ها جنوبی ایران مانند خوزستان، فارس، بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان و... به دلیل شرایط آب و هوایی گرم، مستعد کاشت محصولات گرمسیری نظیر خرماست.

بسیاری از کشاورزان زحمتکش جنوبی به کشت خرما، این محصول استراتژیک در بیش از 240هزار هکتار نخلستان میپردازند. مقدار بسیار زیادی از تولیدات این محصول در بازار داخلی ایران مصرف میشود و حجم بسیار زیاد و مرغوب آن به کشورهای دیگری نظیر هند، پاکستان، افغانستان، مالزی، امارات متحده عربی و... صادر میشود. از مهمترین ارقام صادراتی خرمای ایران میتوان به خرمای مضافتی با نام تجاری  Mazafati dates، خرمای ربی با نام تجاری  Rabbi dates، خرمای کیمیا با نام تجاری Kimia Dates ، خرمای زاهدی با نام تجاری  Zahidi dates، خرمای پیارم با نام تجاری Piarom dates، خرمای شاهانی با نام تجاری  Shahan datesi و... اشاره کرد.

ایران از لحاظ تولید و صادرات خرما جزو 5 کشور برتر دنیاست، اما با توجه به خشکسالی های اخیر و سیاست های غلط مدیران و تحریم های بین المللی احتمال از دست رفتن این جایگاه وجود دارد و این موضوع، همت و تدبیر مسئولان امر در این حوزه را میطلبد.

یافتن مشتری و خریدار عمده در بازار هدف

یکی از عمده مشکلاتی که در صنعت خرما وجود دارد، یافتن مشتری در بازارهای خارج از کشور است. استفاده از فرصت نمایشگاه در کشورهای خارجی تا حدی به حل این معضلات کمک میکند اما استفاده از سایر روشهای تبلیغات و برندسازی امری ضروری در این حوزه می باشد. با توجه به شرایط امروز ما و همه گیری کرونا بسیاری از کشورها، نمایشگاه ها و برگزاری های خود را به صورت آنلاین انجام میدهند. این موضوع فرصت مهمی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشورمان است تا با پایین آوردن هزینه ها، محصولات خود را در فضای دیجیتال معرفی نمایند. در ادامه به چند روش تبلیغات و بازاریابی آنلاین جهت رشد کسب و کار صادرکنندگان خواهیم پرداخت:

  • استفاده از شبکه های اجتماعی بین المللی پرطرفدار که تاجران و گروه های تجاری در آن حضور دارند
  • شرکت در نمایشگاه های آنلاین
  • طراحی و ایجاد وبسایت و بهینه سازی برای موتورهای جستجو با توجه به زبان کشور هدف
  • استفاده از تبلیغات موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی
  • استفاده از وبسایت های عمده فروشی B2B آنلاین مانند: alibaba.com, basketbulk.com, indiamart.com کمک بسیار زیادی به تولیدکنندگان و خریداران خواهد کرد. در این سایتها تولیدکنندگان با ایجاد فروشگاه و ثبت محصولات خود، اقدام به دریافت سفارش مشتریان و خریداران میکنند. مشتریان نیز میتوانند با تولیدکننده تماس گرفته و از شرایط محصول باخبر شوند.

کسب مجوز و استانداردها

هرکشوری برای صادرات محصولات خود، قوانین و مقرراتی را در نظر میگیرد، که برخی از این مجوزها برای کشوری مانند ایران میتوان به داشتن کارت بازرگانی معتبر، ضوابط استاندارد و... اشاره کرد. برخی از قوانین بر روی محصولات و کالاهای خاص اعمال شده و به این دسته از کالاها مجوز موقتی، مشروط و ممنوع داده می شود. به عنوان مثال، در حال حاضر صادرات ماسک نیاز به مجوز صادرات ندارد اما صادرات دام ممنوع است و صادرات محصولاتی مانند روغن نباتی نیاز به صدور مجوز دارد.

کشورهای واردکننده نیز طبیعتا قوانین خاص خود را دارند و از شرکت ها، درخواست مجوزهای مربوط و استانداردهای لحاظ شده را طلب میکنند.

قیمت گذاری محصولات

قیمت گذاری مناسب و نحوه ارائه قیمت برای محصولات یا خدمات برای موفقیت و تداوم کسب و کار ضروری است. قبل از تعیین هزینه هایی که باید برای محصولات و خدمات خود دریافت کنید، باید در مورد هزینه های کل کسب و کار اطلاعات داشته باشید. این هزینه ها شامل: حمل و نقل محصول (هوایی، دریایی، زمینی)، بیمه نامه، مالیات، انبار و ذخیره سازی، تولید محصول، کارگر و بسته بندی، تبلیغات و بازاریابی، تحقیقات محصول و بازار و... میباشد. برای نمونه میتوانید قیمت گذاری عمده خرما در بازارهای جهانی را از آدرس اینترنتی (https://basketbulk.com/product-category/dates-fruit) را از "اینجا" مشاهده کنید.

صدور پیش فاکتور

پیش فاکتور سندی است که توسط فروشنده صادر میگردد و حاوی اطلاعات فروشنده و خریدار، حجم مورد درخواست، قیمت واحد و قیمت کل، شرایط پرداخت و زمان تحویل، مبدا تحویل و سایر موارد است.

بسته بندی

در بسته بندی صادراتی باید به ذخیره سازی، حمل و نقل، فرایند بسته بندی و باز کردن، سلامت کالا حین حمل و نقل توجه کرد. بسته بندی باید دارای طراحی مناسب باشد و منطبق با شیوه های مختلف حمل و نقل و استانداردهای بازارهای متخلف باشد. برای بسته بندی خرما از جعبه مقوایی، ظروف پلاستیکی و برای کاهش هزینه های بیشتر از کیسه نایلونی استفاده میشود. برای حمل نیز از دو نوع کانتینر یخچالی (برای خرمای تازه و انواع رطب) و کانتینر بدون یخچال (برای انواع خرمای خشک استفاده میشود.)