وزیر دفاع انگلیس تصریح کرد که در صورت قدرت گرفتن طالبان و به شرط پایبند بودن آن‌ها به هنجارهای بین‌المللی، با آن‌ها همکاری خواهند کرد.

انگلیس هم قول همکاری با طالبان را داد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«بن والاس» وزیر دفاع بریتانیا در گفت‌وگو با روزنامه «دیلی‌تلگراف» که روز گذشته (سه‌شنبه) منتشر شد، تصریح کرد در صورتی که طالبان در افغانستان به قدرت برسد و وارد دولت شود، انگلیس با آن همکاری خواهد کرد.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بین دولت افغانستان و طالبان گفت: «دولت روز هرچه باشد، به شرط آن که به هنجارهای بین‌المللی خاص پایبند باشد، دولت انگلیس با آن تعامل خواهد کرد».

با این حال، والاس در ادامه هشدار داد: «در صورتی که آن‌ها (طالبان) به شیوه‌ای رفتار کنند که به شدت علیه حقوق بشر باشد»، بریتانیا در هرگونه روابط خود با آن‌ها تجدیدنظر خواهد کرد.

وزیر دفاع انگلیس همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص همکاری طالبان و انگلیس گفت که چشم‌انداز همکاری انگلیس با طالبان بحث برانگیز است.

وی در این خصوص گفت: «آن چه که (طالبان) شدیداً خواهان آن هستند، این است که در جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شوند. آن‌ها برای ساخت کشور به آزاد شدن کمک‌های مالی و پشتیبانی نیاز دارند. شما (طالبان) نمی‌توانید با یک پوشش تروریستی، چنین کاری (کشور افغانستان را بازسازی) کنید».

والاس سپس با تأکید حمایت از برقراری صلح در افغانستان گفت: «شما باید شریکی برای صلح باشید در غیر این صورت، در خطر انزوا قرار دارید. انزوا آن‌‌ها را به جایی که قبلاً‌ در آن جا بوده‌اند، هدایت می کند».

وی سپس از طالبان و «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان درخواست کرد که برای برقراری ثبات در کشور با یکدیگر همکاری کنند.

رهبران ارشد افغانستان روز جمعه هفته برای گفت‌وگو با طالبان عازم دوحه می‌شوند. در حالی که مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان در جریان است و طالبان در حال قدرت گرفتن هستند، بسیاری از دولت‌ها برای همکاری با آن‌ها ابراز آمادگی کرده‌اند.

مقام‌های طالبان هفته گذشته اعلام کردند که کنترل ۸۵ درصد از قلمرو افغانستان را برعهده گرفته‌اند. تحولات در افغانستان در شرایطی روی می‌دهند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اخیراً اعلام کرد مأموریت نیروهای این کشور از افغانستان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) خاتمه می‌یابد.

با اینکه دولت آمریکا پیش‌تر تاریخ یازدهم سپتامبر را برای تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرده بود، رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که تاکنون حدود نود درصد از سربازان آمریکایی خاک این کشور را ترک کرده‌اند.

همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره خروج آمریکا از افغانستان، نخست‌وزیر انگلیس به نمایندگان پارلمان این کشور خبر داد که حضور انگلیس در افغانستان بعد از ۲۰ سال به پایان رسید.

خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان مواجه شده است، به طوری که اخیراً «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: «طالبان از روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می‌کند».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۷ تیرماه طی سخنانی در نشست پایانی گفت‌وگوهای بین الافغانی تهران گفت: «شجاعت در صلح مهمتر از شجاعت در جنگ است، زیرا برای صلح باید ایثار و گذشت داشت و از خواسته‌های حداکثری چشم پوشید و به خواسته‌های طرف دیگر توجه کرد، خصوصا در این گفت‌وگوها که طرف دیگری وجود ندارد و هر دو طرف برادران هم و در جستجوی صلح و آرامش برای ملت افغانستان هستند».