بازگشت به مردم پروژه‌ای است که رئیس مجلس کلید زد و جای خوشحالی است که به نظر می‌رسد، رئیس دولت سیزدهم نیز قصد ادامه آن را دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سایت فردا – اقدامات اخیر و رویکرد رئیس جمهور منتخب حاکی از آن است که او نیز راه رئیس مجلس یعنی مسیر بازگشت به مردم را پیش گرفته و قصد دارد همه تلاش خود را برای تعمیق روابط سرمایه اجتماعی و حاکمیت به کار بگیرد. برای درک بهتر از ضرورت این امر و اهمیت آن باید به این موضوع توجه داشته باشیم که حسن روحانی در انتخابات سال‌های 92 و 96 رای خوبی را از مردم گرفته و بدنه اجتماعی قابل توجهی را با خود همراه کرده بود. بدنه‌ای که اتفاقا فقط معطوف به اصلاح‌طلبان نبود و بخشی از اقشار مختلف جامعه را که به تدبیر این دولت امید بسته و پای کار آمده بودند؛ شامل می‌شد. به دلایل متعددی که محل اختلاف نظر بین حامیان و منتقدان دولت است اما وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که امید این بدنه اجتماعی ناامید شد.

یکی از مهم‌ترین ایرادات صدارت روحانی که حامیانش نیز بارها به آن اشاره کرده‌اند، همین بود که آقای رئیس جمهور گاه و بی‌گاه با اظهارات و اقداماتی از بدنه اجتماعی و حتی بدنه حامیان خود فاصله گرفت. آنان را دلخور و دلزده کرد و سبب شد که این بدنه از دولت فاصله بگیرد. 

مساله قابل اهمیت این ماجرا اما آن بود که بدنه مذکور از روحانی به صف فردی و یا حتی رئیسی دولت یازدهم و دوازدهم فاصله نگرفت. بلکه از رئیس جمهور به معنی رئیسی دولت و دولت به معنی حاکمیت دور شد و این امر قطعا با هزینه‌های بسیاری همراه بود. نمود آن هم در دو انتخابات اخیر مشاهده شده است. 

بعد از این دو انتخابات اما آرایش سیاسی در دو قوه مقننه و مجریه تغییر کرد و افرادی روی کار آمدند که خواستند با یک شیوه جدید و البته بهتر، سرمایه اجتماعی مورد بحث را دوباره جذب کنند. روش‌ این گروه رفتن به بطن جامعه، شنیدن و پیگیری مطالبات و توجه ویژه به مردم بود. 

بدیهی است که کارشان خیلی سخت خواهد بود زیرا این سرمایه اجتماعی به واسطه آنچه طی سال‌های گذشته و همان شیوه روحانی تجربه کرده، ناراحت است. رفع این ناراحتی‌ها و جلب دوباره سرمایه اجتماعی که قدری کمتر از قبل است، راحت نخواهد بود اما زمداران فعلی تمام تلاش خود را می‌کنند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در دو سال گذشته این مهم را در دستور کار قرار داده و با بازدید، سفرها و پیگیری‌ها از همه ظرفیت خود برای آشتی دادن سرمایه اجتماعی با دولت به معنای عام می‌کوشد. رهبری نیز بارها از وی تقدیر کرده و حالا که مسجل است این راه درست‌ترین و موثر‌ترین خواهد بود، به نظر می‌رسد که رئیس جمهور جدید نیز همان را پی‌خواهد گرفت. رویکرد رئیسی خاصه در روزهای اخیر حاکی از آن است که وی نیز در مسیر بازگشت به مردم قرار دارد.