قبل از اینکه جریمه شوید، بهتر است بدانید چقدر باید مالیات بدهید! مالیات یکی از روش‌هایی است که دولت‌ها با استفاده از آن، هزینه‌های خود را تامین می‌کنند و کنترل بازار به دست می‌گیرند. مالیات حقوق یکی از مهمترین انواع مالیات‌ها است که هر سال طبق قانون اعلام می شود و کلیه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول باید مالیات خود را بپردازند. اما مالیات حقوق چیست؟ چه کسانی مشمول مالیات حقوق هستند و نرخ آن چقدر است؟ اگر این سوالات شما نیز هست با ما همراه باشید تا بطور ویژه آن‌ها را بررسی کنیم.

مالیات حقوق چگونه محاسبه میشود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

چه کسانی مشمول مالیات بر حقوق هستند؟

طبق ماده 1 قانون امور مالیاتی کشور کلیه‌ی افراد حقیقی و حقوقی که به نوعی در داخل کشور با فعالیت‌های اقتصادی برای خود درآمد ایجاد می‌کنند مشمول مالیات بوده و بسته به میزان درآمدشان، باید مالیات بپردازند.

مالیات حقوق در کدام بخش انواع مالیات‌ها تعریف شده است؟

در ایران دو نوع مالیات وجود دارد: مالیات‌های مستقیم و مالیات‌های غیر مستقیم.

مالیات مستقیم: به مالیاتی گفته می‌شود که مستقیما از دارایی و درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی به دست می‌آید همانند مالیات حقوق و دارایی.

مالیات غیر مستقیم: کالا یا خدمات از مالیات‌های غیر مستقیم هستند که به مصرف‌کننده کالا و خدمات منتقل و جز قیمت تمام شده محسوب می‌شود، همانند مالیات بر ارزش افزوده و واردات.

02

نرخ مالیات بر حقوق 1400 چقدر است؟

اداره مالیات هر سال نرخ مالیات را محاسبه و طبق بخشنامه‌ای اعلام می‌کند. در جدول زیر بطور کامل درصد مالیاتی که باید بپردازید آورده شده است:

 

درآمد مشمول مالیات حقوق (ریال)

 

نرخ مالیات

از

تا

نسبت به مازاد

 

1

480.000.000

____

معاف

480.000.001

960.000.000

480.000.000

10%

960.000.001

1.44.000.000

960.000.000

15%

1.440.000.001

2.160.000.000

1.440.000.000

20%

2.160.000.000

2.880.000.000

2.160.000.000

25%

2.880.000.001

3.840.000.000

2.880.000.000

30%

نسبت مازاد بر 3.840.000.000

35%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پرداخت مالیات حقوق را چه کسی باید بپردازد؟

مالیات حقوق جز مالیات‌های تکلیفی است که به معنای شناسایی و پرداخت مالیات حقوق نیروی کار است که به عهده کارفرما می‌باشد. طبق قانون 86 مالیات‌های مستقیم محاسبه مالیات حقوق و پرداخت مالیات را باید کارفرما از حقوق کسر و به اداره مالیات بپردازد و پرسنل هیچ وظیفه‌ای در خصوص پرداخت مالیات حقوق ندارند. شرکت‌ها با استفاده از نرم‌ افزار حقوق و دستمزد، مالیات حقوق را محاسبه و به اداره مالیات می‌پردازند.

معافیت‌های مالیات حقوق 1400 چقدر است؟

اداره مالیات باتوجه به میزان درآمدی که اشخاص حقیقی و حقوقی دارند مالیات تعیین می‌کند. اما هر سال به میزان مشخصی معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. در سال 1400 اگر شخصی سقف درآمد سالانه‌ی او کمتر از 480 میلیون ریال باشد، از پرداخت مالیات حقوق، معاف است.

میزان معافیت مالیات عیدی سال 1400 چه مبلغی است؟

در پایان سال معمولا عیدی و پاداش به کارمندان و کارگران پرداخت می‌شود. اداره مالیات در سال 1400 برای کارمندان و کارگرانی که عیدی آن‌ها کمتر از 4 میلیون تومان باشد، معافیت مالیاتی در نظر گرفته است. اما چنانچه عیدی شما بیش از 4 میلیون تومان باشد، طبق قوانین امور مالیاتی کشور مشمول مالیات خواهید بود. هر شرکت باتوجه به تعداد کارمندان و شرایط حقوق و پرداخت نیاز به یک نرم ‌افزار مالی کامل دارد که حسابدار با استفاده از آن می‌تواند حقوق، مزایا، عیدی، پاداش و مهمتر از هر چیز مالیات را محاسبه کند.

03

مهلت ارسال فایل مالیات بر درآمد حقوق چه زمانی است؟

کلیه‌ی کارفرمایان موظف‌اند که پس پرداخت هر حقوق، حداکثر تا یک ماه بعد مالیات حقوق پرسنل را طبق ماده 85 امور مالیاتی کشور محاسبه و پرداخت کنند. لازم به ذکر است که کارفرما موظف است که نام و نشانی دریافت‌کنندگان حقوق را به اداره مالیات ارسال کند.

جریمه عدم ارسال یا تاخیر در ارسال فایل مالیات بر درآمد چیست؟

چنانچه کارفرما لیست حقوق بگیران و مالیات را به اداره امور مالیاتی کشور ارسال نکند مشمول جریمه 2 درصد حقوق پرداختی خواهد بود. همچنین درصورتی‌که افراد حقوق بگیر مشمول مالیات بوده باشند و کارفرما لیست و نشانی افراد به اداره مالیات ارسال نکرده باشد، معادل 10 درصد مالیات پرداخت نشده جریمه باید بپردازد. لازم به ذکر است که به ازای هر ماه تاخیر نیز دو نیم درصد نسبت به مدت تاخیر از سر رسید جریمه اضافه خواهد شد.

لزوم استفاده از نرم‌افزار حسابداری برای محاسبه مالیات حقوق

برای محاسبه مالیات حقوق بهترین روش استفاده از نرم‌افزار حسابداری است. نرم‌افزار‌های حسابداری تسهیلگری برای عملکرد حسابداران محسوب می‌شود و به راحتی می‌توان انواع مالیات‌ها را محاسبه و پرداختی‌ها را نیز به طور کاملا سفارشی‌سازی شده تنظیم کرد.

امور مالی هر شرکت و سازمانی از مهمترین واحد‌ها است که با توجه به حساسیت‌های زیادی که در بخش مالی وجود دارد باید توجه جدی به این بخش داشت. در این خصوص برای اداره امور مالی شرکت و سازمان باید از نرم‌افزاری که همسو با فعالیت و خدمات شرکت باشد استفاده کرد که هم بهره‌وری حسابدار بیشتر شود و هم در هر زمان بتوان گزارش‌های بسیار دقیقی از فرایند امور مالی خود به دست آورد. با استفاده از گزارش‌های مالی می‌توان اداره شرکت و سازمان خود را بهتر و بهینه‌تر مدیریت کرد و سود و زیان و انواع دارایی خود را بهتر تحلیل کرد.

سپیدار بهترین نرم‌افزار حسابداری محاسبه مالیات حقوق

مالیات حقوق یکی از مهمترین انواع مالیات در ایران است و دولت نیز بخش عمده‌ای از درآمد خود را به منظور اداره کشور از راه درآمد‌های مالیاتی به دست می‌آورد. اداره مالیات می‌تواند برای هر درآمدی طبق قانون مالیات تعیین کند و هر ساله نیز طبق بخشنامه‌هایی میزان مالیات پرداختی مشخص و ابلاغ می‌شود. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول هستند باید مالیات خود را بپردازند. عدم پرداخت مالیات چه از سمت اشخاص حقیقی چه از سمت شرکت‌ها جریمه‌های سنگینی را در پی دارد.

 هر شرکتی سازوکار‌های مالی متفاوتی دارد. استفاده از نرم‌افزار‌های حسابداری همسو با فعالیت‌های شرکت می‌تواند به سازوکار‌های مالی هر شرکتی نظم ببخشد. در این خصوص شرکت سپیدار سیستم از سال 1387 آمده است تا با طراحی و تولید بهترین نرم‌افزار‌های حسابداری گام مهمی را در صنعت حسابداری کشور بردارد. با استفاده از نرم‌افزار‌های سپیدار و دشت به راحتی می‌توانید مدیریت کامل امور مالی خود را به دست بگیرید. با نرم‌افزار حسابداری دشت و سپیدار  علاوه بر محاسبه مالیات حقوق کارکنان خود، انواع گزارش‌های موجودی کالا، خرید، فروش، حقوق، دستمزد، پاداش، سود و زیان و... را خروجی گرفت و نتایج به دست آمده را نقد و بررسی کرد.

برای استعلام قیمت نرم ‌افزار حسابداری سپیدار می‌توانید به وب‌سایت سپیدار سیستم مراجعه کنید و یا با کارشناسان مجرب این شرکت با سابقه به شماره تلفن ۸۱۰۲۲۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.