یک کارشناس سیاست خارجی از ابعاد مختلف تصمیم ایران و آمریکا برای ادامه مذاکرات برجام بعد از استقرار دولت جدید خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در حالی که بسیاری منتظر آغاز به کار دولت رییسی برای شروع مذاکرات هسته ای هستند منابع مطلع از شروط ایران برای ادامه این مذاکرات خبر می دهند . سید جلال فیاضی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برجام،گفت: برجام توافق نامه چند جانبه بین المللی است که بین جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های ١+۵ منعقد شده و به عنوان سندی در شورای امنیت سازمان ملل درج شده است.

وی با اشاره به اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ بر مبنای برجام صادر شده است که بر اساس آن، تحریم‌هایی از ایران لغو می‌شود، اظهار کرد: برجام در ایران و آمریکا، موافقان و مخالفانی دارد که دیدگاه‌های آن‌ها حائز توجه است، بعد از خروج ترامپ از این توافق، انتظار مخالفان برجام این بود که جمهوری اسلامی ایران هم از برجام خارج می‌شود، اما کشورمان علی رغم اینکه هیچ بهره‌ای از مزایای اقتصادی برجام نبرده بود، به دلیل پایبندی به توافق بین المللی، از این توافق خارج نشد.

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به مذاکرات احیای برجام با روی کار آمدن بایدن، بیان کرد: با از سرگیری مذاکرات برجام، مجلس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب کرد تا بر اساس این قانون، مذاکرات وین انجام شود.

فیاضی با اشاره به حساسیت بالای مذاکرات احیای برجام، گفت: روند این مذاکرات به دلیل طولانی شدن به انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم و دوره انتقال قدرت کشورمان رسید، بنابراین طرفین تمایلی نداشتند که در فاصله زمانی کوتاه توافق را نهایی کنند.

وی با تاکید به سیاست ایران برای بازگشت به انجام تعهدات برجامی خود، اظهار کرد: نحوه راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و برگشت ایران به تعهداتی که کاهش داده در دولت سیزدهم صورت خواهد گرفت، بنابراین طبیعی است که ادامه مذاکرات به این دولت منتقل شده و آمریکایی‌ها منتظر اتخاذ ساز و کار‌های مجری جدید سیاست خارجی ایران باشند.