رژه عظیم دریایی روسیه به مناسبت ۳۲۵ امین سالگرد تاسیس ناوگان دریایی روسیه با فرمان «پوتین» و در حضور هیئت‌های بلندپایه نظامی بیش از ۲۰ کشور جهان، از جمله ایران آغاز شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مهر، رژه عظیم دریایی روسیه به مناسبت سیصد و بیست و پنجمین سالگرد تاسیس ناوگان دریایی روسیه از دقایقی پیش با فرمان ولادیمیر پوتین و در حضور هیئت‌های بلندپایه نظامی بیش از ۲۰ کشور جهان، از جمله جمهوری اسلامی ایران در بندر سن پترزبورگ و خلیج فنلاند آغاز شد.

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه و جمعی از معاونان نیروی دریایی، اعضای هیات ایران در مراسم رژه امسال هستند.

ناو سهند و ناوبندر مکران از ناوگروه هفتاد و پنجم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز پس از درنوردیدن ۱۴ هزار مایل دریایی و عبور از اقیانوس اطلس و مناطقی راهبردی، در خلیج فنلاند به این رژه دریایی پیوسته‌اند.

در این رژه دریایی ۵۴ فروند شناور رزمی شامل ناو، ناوشکن، ناوچه موشک‌انداز، زیردریایی‌های اتمی و ده‌ها فروند جنگنده و بالگرد تهاجمی و شناسایی از مقابل جایگاه عبور می‌کنند.

همچنین بیش از چهار هزار تکاور زبده دریایی از روسیه، ایران، هند و پاکستان، به عنوان یگان‌های عمل کننده در رژه دریایی سنت پترزبورگ مشارکت دارند.

به دلیل برخی محدودیت‌ها از جمله عمق کم و بزرگی ناوبندر مکران، این یگان قدرتمند شناور کشورمان که در مسیری طولانی، ناو سهند را همراهی و پشتیبانی کرده است، در ابتدای رود ولگا توقف خواهد کرد و از فاصله ۳۰ مایلی به مراسم می‌پیوندد.

ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون و سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه، سخنرانان مراسمی هستند که در آن هیئت‌های بلندپایه و شناورهای رزمی کشورهای دوست‌، حضور دارند و خبری از کشورهای اروپایی و آمریکا نیست

پیام اصلی این نمایش قدرت دریایی، هشدار به آمریکا و ناتو خواهد بود که در ماه‌های اخیر تحرکات و اقدامات تحریک‌آمیز خود در مرزهای روسیه را تشدید کرده‌اند.

علاوه بر یگان‌های شناور روسیه، ایران، هند و پاکستان، هیات‌های نظامی و فرماندهان نیروی دریایی برزیل، آرژانتین، ونزوئلا، چین، نامیبیا، قبرس، مصر، قطر، بحرین، سنگال و بنگلادش در این مراسم حضور دارند.

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران که ورود ناوگروه کشورمان به اقیانوس اطلس و خلیج فنلاند را رویدادی تاریخی و به معنای باز شدن دروازه‌های دریای شمالی به روی نیروی دریایی کشورمان عنوان کرد، قرار است در حاشیه این مراسم با فرماندهان نیروی دریایی روسیه و پنج کشور دیگر مذاکره و راه‌های توسعه و گسترش همکاری‌های دریایی را بررسی کند.

دریادار خانزادی همچنین با حضور در عرشه ناو سهند و ناوبندر مکران، با دلیرمردان نیروی دریایی، مستقر در این دو شناور ایرانی دیدار و گفتگو می‌کند.

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره حضور ناوگان این نیرو در رژه روز نیروی دریایی ارتش روسیه گفت: ما امروز به مناسبت سالروز تاسیس نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ حضور داریم و کشور‌هایی که صاحب قدرت و توانمندی هستند که می‌توانند عرصه اقیانوس‌ها را بپیمایند در این رزمایش حضور دارند.

وی افزود: همکاری‌های نظامی وقتی به این سطح می‌رسد معنای خاصی دارد، زیرا صف بندی‌ها را مشخص می‌کند.

دریادار خانزادی اظهار کرد: امسال قویترین حضور میان نیرو‌های دریایی حاضر، متعلق به جمهوری اسلامی ایران است که با دو فروند شناور مکران و سهند در این رژه عظیم شرکت کرد.

وی ادامه داد: شرایط آبراه‌های روسیه به گونه‌ای است که مکران ما با آن عظمت به دلیل کمبود عمق دریا می‌بایست کمی دورتر بایستد و این نشان دهنده ظرفیت ایران در رژه‌های عظیم است.

خانزادی تصریح کرد: حضور نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در این رژه عظیم نشانگر تعمیق روابط دریایی ایران و روسیه است.