فارس/ «انریکه مورا»، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران شرکت خواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرنگار روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» این خبر را در حساب کاربری‌اش در توییتر منتشر کرده و نوشته این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که اتحادیه اروپا پیروزی رئیسی را در انتخابات تبریک نگفت.

ساعاتی قبل‌تر «سید نظام‌الدین موسوی»، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری گفته بود تاکنون ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب اعلام آمادگی کردند.

وی افزود:  در مراسم تحلیف، ۱۰ نفر از سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ وزیر دیگر، فرستادگان روسای دولت‌ها، نواب رئیس مجالس، هیات‌های پارلمانی، روسا، مقامات و نمایندگان ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای برای حضور در این مراسم حضور خواهند یافت.

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال به سمت «انریکه مورا» به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در خصوص برجام اشاره کرده و نوشته سفر او به ایران در بحبوحه بروز یک «نیمه‌بحران» در گفت‌وگوهای وین انجام می‌شود.

«لاورنس نورمن»، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال نوشته است: «این سفر در بحبوحه بروز یک نیمه‌بحران در گفت‌وگوهای وین انجام می‌شود؛ گفت‌وگوها طی دو ماه گذشته متوقف بوده‌اند و هیچ تاریخی برای آغاز مجدد این گفت‌وگوها مشخص نشده است.»

یک سخنگوی اتحادیه اروپا، یکی از دلایل سفر انریکه مورا به ایران برای شرکت در مراسم تحلیف را به گفت‌وگوهای وین مرتبط کرده است. این سخنگو که خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال به نامش اشاره نکرده گفت: «مهم است با دولت جدید وارد تعامل دیپلماتیک شده و پیام‌های مستقیم مهمی به آنها ارسال کنیم.»

این سخنگو اضافه کرد: «اولویت کلیدی جوزپ بورل به عنوان هماهنگ‌کننده برجام از سر گرفتن گفت‌وگوها در وین و تسهیل مسیر بازگشت به اجرای کامل برجام است.»

مراسم تحلیف رئیس جمهور سیزدهم ساعت ۱۷ روز پنجشنبه چهاردهم مردادماه برگزار می‌شود که طبق اعلام سخنگوی هیات رئیسه مجلس این مراسم با حضور ۱۰۰ خبرنگار خارجی پوشش خبری داده می شود و ۵۰ میهمان خارجی از کشورهای مختلف در این مراسم حضور خواهند داشت.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مذاکره‌کنندگان آمریکایی به دنبال گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل منطقه‌ای و موشکی در آینده هستند.

مذاکرات وین در برجام از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران  رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت جو بایدن در حال ادامه سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران است. «واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ماه پیش در جلسه شورای امنیت گفت: «متأسفانه هنوز شاهد بازنگری واقعی در تصمیم‌های دولت سابق آمریکا نیستیم و طرف آمریکایی عملاً دارد سیاست فشار حداکثری علیه ایران را ادامه می‌دهد.