تهران- ایرنا- رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: مردان جامعه ما عاقل تر از این هستند که به دام کارگاه یا طرح «چندهمسری» بیفتند و حتی اگر نیت مطرح کنندگان این موضوع، خیر باشد طرح کردن موضوعاتی شبیه این در جامعه با توجه به شرایط فعلی، خریدار ندارد.

چند همسری در جامعه خریدار ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سیدحسن موسوی چلک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از موضوعاتی که در کشور با آن مواجه هستیم نگرانی در حوزه خانواده به معنای عام است؛ در قانون اساسی به تحکیم خانواده اشاره شده و سیاست های رهبر معظم انقلاب نیز در این رابطه ابلاغ شده است؛ از سوی دیگر موضوع طلاق و کاهش رغبت جوانان به ازدواج در جامعه مطرح است و این واقعیات را نمی توان با ترویج چندهمسری برطرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۱ تا ۱۱ و نیم میلیون از افراد جامعه ایرانی در سن ازدواج  به سر می برند و نسبت زن و مرد در این جمعیت تقریبا برابر است اما اینکه فکر  کنیم چندهمسری راهی برای خروج خانواده از این شرایط است، تصوری اشتباه بوده و اینگونه نیست.

خدا یکی، ‌ زن یکی 

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: برخی ها برای ترویج چندهمسری استدلال می کنند که پیامبر (ص) چهار همسر داشت یا اینکه برخی شاهان نیز چند همسر داشتند؛ اخیرا کلیپی در شبکه های مجازی منتشر  شده که در  آن مردی هندی ۷۰ تا ۸۰ نفر  زن داشته است که مسن ترین آنها ۶۰ سال و جوان ترین آنها ۱۸ سال سن داشته است.

موسوی چلک افزود: باید توجه داشت که داستان پیغمبر در ازداوج، موضوعی متفاوت است؛  یکی از مهم ترین ویژگی ها در برقراری ارتباط، عدالت است؛ در آیه ۱۲۹ سوره نساء آمده است که: «شما هرگز نتوانید میان زنان به عدالت رفتار کنید هر چند راغب و حریص (بر عدل و درستی) باشید...»؛ این آیه براین مساله تاکید دارد که نمی توان عدالت را بین همسران برقرار کرد بنابراین اگر به تک همسری بسنده شود، درست است.

وی ادامه داد: چندهمسری جایز است اما واجب نیست که این کار انجام شود؛ از قدیم بین مردم اصطلاحی مبنی بر «خدا یکی، زن یکی» رایج است که این اصطلاح برگرفته از عمل است.

هوو یعنی ناسازگار 

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به موضوع «هووگری» گفت: همچنین بین مردم اصطلاحی رایج است که گفته می شود «فلانی مثل هوو می ماند»؛ در حقیقت هوو در ادبیات ایرانی، معنای ناسازگاری را متبادر می کند.

موسوی چلک افزود: ترویج چندهمسری اولا در ایران با این شرایط اقتصادی هیچگاه نهادینه نخواهد شد و دوما آن کسی که پول دارد منتظر کارگاه و طرح و مخالفت و موافقت در زمینه چندهمسری نیست و کار خودش را می کند یعنی یا صیغه یا عقد دائم می کند.   قبل از این کارگاه چندهمسری، افرادی داشتیم که چند همسر داشته اند.

چندهمسری، خریدار ندارد 

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: واقعیت این است که ایجاد تعادل بین همسران برای مرد امروزی غیرممکن است و شهید مطهری و سایر علما همین نگاه را دارند.

موسوی چلک افزود: عده ای موجی برای چندهمسری راه انداختند درحالیکه به اندازه کافی مشکلات اقتصادی داریم؛  ترویج چندهمسری کمکی به تحکیم بنیان خانواده و بالارفتن آمار ازدواج نمی کند.

وی تاکید کرد: مردان جامعه ما عاقل تر از این هستند که به دام چندهمسری بیفتند؛ طرح موضوعاتی شبیه این در جامعه خریدار  ندارد و کسی نمی تواند کارگاه چندهمسری را مجوزی برای این امر قرار دهد.  آنهایی که چندهمسری داشته اند نیازی به کارگاه نداشتند و خودشان انجام دادند.

 چندهمسری محکوم به شکست است   

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه با  موضوع چندهمسری مخالفت کردند؛ طرح کردن موضوع چندهمسری مورد نیاز این جامعه نیست و احساس نیازی در این زمینه وجود ندارد حتی اگر بگویند با برگزاری کارگاهی می خواهند حس نیاز به چند همسری را تقویت کنند، شرایط اقتصادی نامساعد و مشکلات برقراری عدالت، این امر را غیر قابل تحقق می سازد.

موسوی چلک تاکید کرد: زن حقوقی دارد و به ندرت پیش می آید که زنی موافق ازدواج دوباره همسرش باشد؛ طرح چند همسری محکوم به شکست است.

وی اضافه کرد: اگر مشاهده می شود که موضوع چندهمسری در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت به این علت بود که مردم آن را دستمایه شوخی و طنز قرار دادند اما به طور کلی جامعه از این موضوع استقبال نکرد.