ایرنا- سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی در حالی کار خود را آغاز کرد که سه موضوع واکسن، تحریم و بازسازی احیای اعتماد اجتماعی، محور توصیه‌ها و تاکیدات رهبری، مردم و تحلیلگران است و به نظر می‌رسد با توجه به ضرورت پرداختن به هر سه این موضوعات، در برنامه کوتاه‌مدت رییس جمهوری جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا،با برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری؛ رییس دولت سیزدهم، هشتمین رییس جمهوری ایران، به صورت رسمی مسئولیت اداره امور را به دست گرفت.

در آغاز مسیر این دولت بسیاری از کارشناسان، صاحب نظران، مردم عادی و مسئولان، توصیه ها و راهکارهایی را به رییس جمهوری جدید پیشنهاد داده و می دهند. برای مثال «احمد توکلی» نماینده ادوار مجلس و رییس دیده بان شفافیت و عدالت ضمن توصیه به رییس جمهوری به اقدام بی تردید و قاطعانه تصریح کرده است: «هر خرج دیگری، فقط و فقط پس از تأمین اعتبار برای رفع نیاز حیاتی به حداقل غذا، درمان و آموزش و نیز نیاز حیاتی نجات جان و زندگی هموطنان در برابر بحران بی‌سابقه کرونا، قابل طرح است.»

برنامه‌ای پرمحتوا، کامل و جامع، انتخاب نیروهای توانمند، سالم و باتجربه، فرماندهی واحد در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور، توصیه های «محمدرضا پور ابراهیمی» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به رییس جمهوری برای پیشبرد بهتر امور است. در این میان برخی از صاحبنظران حوزه روابط بین المللی چالش دولت جدید را رفع تحریم ها می دانند و گروه دیگری از تحلیلگران حوزه اجتماعی عبور توام با آرامش کشور از پیک های کرونا و سرعت گرفتن واکسیناسیون را خواست اصلی مردم از دولت جدید ارزیابی می کنند. گروه دیگری از کارشناسان سیاست داخلی همراه ساختن تمام توده های مردم از هر گروه و جریان فکری را ضرورت دولت برای عبور از گذار مهم کنونی ارزیابی می کنند.

تسریع در واکسیناسیون

دولت سیزدهم در حالی کار خود را در کشور آغاز خواهد کرد که بیماری مرموز و کشنده کووید۱۹ همچنان در کشور می تازد و قربانی می گیرد. روزانه صدها ایرانی به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می دهند و این رویداد تلخ نیازمند رسیدگی سریع است. تجربه کشورهای دیگر در مبارزه با این بیماری حکایت از آن دارد که واکسن های موجود در بازار می تواند تا حد بسیار زیادی از مرگ و میر انسان ها پیشگیری کند. بر همین اساس مهمترین خواسته و قطعا نخستین درخواست جامعه، کارشناسان و مسئولان و دلسوزان کشور از آیت الله رییسی تهیه به موقع و متنابهی از واکسن است تا ایران بیش از شاهد مرگ ایرانیان نباشد.

شاید به همین دلیل است که رییسی روز چهارشنبه در نخستین جلسه رسمی خود در جلسه روسای کمیته های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا حضور یافت و در این نشست فرمانده قرارگاه عملیاتی و روسای کمیته های بهداشت و درمان، تبلیغات و اطلاع رسانی و حمل و نقل گزارش های مربوط به اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا در مقابله و مهار موج پنجم بیماری و همچنین تهیه و تدوین دستورالعمل های مرتبط با برگزاری مراسم سوگواری در ایام محرم، شرایط بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در سال تحصیلی جدید و همچنین روند اجرای سند ملی واکسیناسیون را  ارائه کردند.

ویروس دلتا بسیار قوی تر از سویه پیشین خود است و این موضوع مقابله با آن را بسیار دشوار می کند. شرایط قرمز در بسیاری از استان ها و شهرهای کشور هم به دلیل سرایت بسیار بالای این ویروس است که کادر درمان را مستاصل کرده است. تصمیم گیری درباره تعطیلی در کشور محور دیگر خواسته های جامعه از رییس جمهوری و دولت جدید در حوزه بهداشت و سلامت است. دولت سیزدهم، وزیر بهداشت و وزیر کشور آینده در راستای بهبود نسبی شرایط کشور باید مجری تصمیمات دشواری باشند که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و شخص رییس جمهوری گرفته خواهد شد و هرگونه اهمال در اجرای آن می تواند به فاجعه ای در زمینه سلامت و زندگی مردم منجر شود.

تحریم هایی که باید رفع شوند

موضوع تحریم ها به بغرنج ترین حالت خود طی یک دهه اخیر رسیده است و به نظر می رسد یکی از مهم ترین چالش های دولت سیزدهم و رییس جمهوری حل و فصل این دغدغه اساسی در کشور باشد. واقعیت آن است که تحریم ها و تروریسم اقتصادی دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی، دولت دوازدهم را در اداره امور کشور با دشواری های بسیاری مواجه ساخت و در صورت تداوم آن می تواند برنامه های آیت الله رییسی را هم با موانعی روبرو کند. رفع این تحریم های غیرانسانی علیه مردم ایران می تواند اولویت دوم دولت سیزدهم قرار گیرد و همانگونه که بسیاری از تحلیلگران اذعان دارند این موضوع در صورت رفع و حل هم می تواند برگ برنده اقتصاد کشور باشد و هم در صورت تداوم پاشنه آشیل معیشت محدود مردم.

به نظر می رسد با توجه به مجموع اظهارات رییس جمهوری چه در دوران تبلیغات انتخاباتی و چه در روزهای پس پیروزی و نیز در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری و تحلیف، آیت الله رییسی بیش از هر شخص دیگری از اهمیت رفع تحریم ها برای اقتصاد ایران اطلاع دارد و به  واسطه شرکت در جلسات و نشست های اقتصادی سران قوا طی سال های گذشته به خوبی از تبعات تحریم ها آگاه است. به دلیل همین آگاهی یکی از مهم ترین محورهای سخنان رییس جمهوری هم در روز تنفیذو هم در مراسم تحلیف موضوع تحریم ها بود.

دولت سیزدهم در حوزه تحریم و مذاکره؛ کارنامه ۸ ساله دولت تدبیر و امید را پیش چشم دارد و می تواند با تکیه بر نقاط قوت این کارنامه و رفع نقاط ضعف آن، بار دیگر از در صلح و مذاکره با تاکید بر اصول غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی با جهان درآید. با هر دیدگاهی که اعضای جدید دستگاه دیپلماسی در حوزه روابط بین الملل در پیش گیرند؛ باید این مهم را در نظر داشته باشند که مردم از تحریم های اقتصادی، غذایی و حتی دارویی، تکنولوژیک و بسیاری دیگر از ابعاد تروریسم اقتصادی آمریکا خسته هستند و برای رفع آن بیش از همیشه به دولت جدید چشم امید دارند؛ رفع تحریم ها هم در سایه تنش زدایی با تکیه بر منافع ملی است. وزارت امورخارجه دولت جدید باید چنان در مقام دفاع از منافع ملی اقدام کند و سخن بگوید که پروپاگاندای خارجی، بار دیگر در ایجاد هیاهوی ایران هراسی و به انزوا بردن جمهوری اسلامی موفقیتی حاصل نکند. از سوی دیگر رییسی باید درباره برخی از تندروی های داخلی هم هوشیاری لازم را در نظر داشته باشد تا در دام برخی شعارزدگی های خارج از چارچوب منافع و مصالح ملی نیافتد.

 ضرورت تقویت اعتماد اجتماعی

واقعیت غیرقابل انکار این است که دولت سیزدهم مسیر پرپیچ و خمی برای اداره کشور و عبور از موانع پیش رو دارد و این جز با حمایت و همراهی تک تک ایرانیان میسر نخواهد بود. به همین دلیل است که یکی از مهم ترین توصیه های رهبر معظم انقلاب به دولت جدید ملاطفت با همه مردم بود.

به نظر می رسد سید ابراهیم رییسی هم به عنوان رییس جمهوری به این مهم توجه ویژه داشته و تلاش خواهد کرد مردم را بار دیگر با صندوق رای آشتی دهد و شاید به همین دلیل بود که در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود تاکید کرد: «تلاش خواهیم کرد ارتباط نزدیک ما با مردم حفظ شود، زیرا به این ارتباط سخت نیاز دارم، برای آگاهی از مسائل کف بازار و خیابان، به این ارتباط نیاز دارم، این ارتباط را نه برای خودم به عنوان مسوول بلکه برای بسیاری از مسوولان ضروری می دانم و بنا دارم که این رفتارم تغییر نکند چون اساسا با روحیه من نمی‌سازد که بخواهم غیر از این رفتار کنم.»

این ارتباط می‌تواند اعتماد مردم به دستگاه‌ها و نهادهای مسوول را بازگردانده و حتی تحکیم کند. کافی است مردم احساس کنند در راستای خواست و منافع آنها برنامه ریزی و اقدام می‌شود، کافی است دریابند که مسوولان بیش از آنکه به فکر قدرت و جایگاه خود و همفکران خود باشند به فکر آنان هستند، کافی است مردم به این قطعیت برسند که رییسی و کابینه او، رییس جمهوری و دولت تمام مردم ایران فارغ از جهت گیری فکری و سیاسی هستند. موضوعی که در مراسم تحلیف مورد تاکید رییس جمهوری قرار گرفت.