ایسنا/ نمایندگان مخالف بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی در کمیسیون مشترک تاکید داشتند که بخش قابل توجهی از زندگی مردم به فضای مجازی گره خورده و نباید به دور از شفافیت تصمیمی نسنجیده برای این حوزه اتخاذ شود و نمایندگان موافق بررسی این طرح در کمیسیون مشترک تاکید داشتند که بررسی این طرح در کمیسیون مشترک امکان اخذ نظرات کارشناسان بیشتر را فراهم کرده و فرصت بیشتری را برای سنجیده شدن این طرح فراهم کردند.

اظهارات موافقان و مخالفان لغو بررسی طرح صیانت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی صبح امروز مجلس درخواست عده‌ای از نمایندگان به منظور لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی براساس اصل ۸۵ را بررسی کردند.

روح‌الله عباسپور در مخالفت با این درخواست بیان کرد: اگر این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد تنها سه موافق و سه مخالف اجازه اظهارنظر دارند، در حالی که اگر در کمیسیون مشترک بررسی شود در آنجا از همه کمیسیون‌های تخصصی نمایندگان حضور خواهند یافت و بررسی عالمانه‌تر و دقیق‌تر خواهد بود. همچنین در کمیسیون مشترک صاحبنظران از خارج از مجلس نیز می‌توانند حضور یافته و نظرات خود را مطرح کنند، اما در صحن مجلس شورای اسلامی امکان بهره‌گیری از نظرات فرهیختگان و متخصصان این حوزه وجود ندارد. در این طرح هیچ‌گونه محدودیت و فیلترینگ به میان نیامده است. امروز کشور آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته ۲۷۰ قانون در این زمینه دارند ما فقط می‌خواهیم نماینده‌هایی پلت‌فرم‌های خارجی حضور یافته و پاسخگوی ارائه خدمات به مردم باشد از سوی دیگر در صورت بررسی این طرح در کمیسیون مشترک به صورت آزمایشی این قانون اجرایی شده و می‌توان نواقص و ایرادات آن را مجددا بررسی کرد. در هیچ کجای این طرح محدودیتی برای کسب و کارهای مجازی دیده نشده است بلکه برای ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دانش آموخته این حوزه اشتغالزایی خواهد شد.

محمدحسین فرهنگی در موافقت با این درخواست بیان کرد: بنده با اصل این طرح موافق هستم و لازم است برای حفظ حقوق کاربران در فضای مجازی قانون داشته باشیم، اما با بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ و در کمیسیون مشترک مخالف هستم. طراحان این طرح مدعی هستند که لازم است این طرح با سرعت بیشتری رسیدگی شود، چرا که می‌گویند در این حوزه قانونی نداریم. در حالی که ما قانون تجارت الکترونیکی را در سال ۸۲ مصوب کردیم که بخش مهمی از احکام آن مربوط به همین حوزه است و قانون جرائم رایانه‌ای در سال ۱۳۸۸ تصویب کردیم که باز موضوع این قانون نیز برخورد با کلاهبرداری‌ها و سوء استفاده‌ها در فضای مجازی است.

وی در ادامه تصریح کرد: در قانون مجازات اسلامی نیز در خصوص رفتارهای نا به هنجار در فضای مجازی قانون موجود است پس هیچ لزومی ندارد که بررسی این طرح با عجله صورت گیرد. یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که ما در ابتدا نیاز داریم تا پیام‌رسان‌های داخلی با کیفیت برابر یا حتی بالاتر از پیام‌رسان‌های خارجی ایجاد کنیم و سپس به سراغ تصویب چنین قوانینی برویم. از سوی دیگر ما در آستانه تشکیل دولت جدید هستیم و شاید وزارت ارتباطات جدید برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی برنامه‌ای داشته باشد. بهتر است از نظرات آنها استفاده کنیم. از سوی دیگر این طرح می‌تواند کسب و کارها را محدود کند و برای مردم مشکل آفرین شود. بهتر است این طرح در صحن مجلس شورای اسلامی به بحث گذاشته شود و تمامی چالش‌های آن مورد ارزیابی علنی قرار بگیرد.

رضا تقی‌پور در مخالفت با درخواست لغو بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ تاکید کرد: متاسفانه در صحبت‌های متقاضی این درخواست شاهد توهین به شعور مجلس بودیم متاسفانه حواشی و نگرانی‌های ایجاد شده در مردم از سوی دشمنان خارجی و حتی برخی از دوستان داخلی نیز و همکاران ما دنبال شده است. معلوم شد که مخالفان این طرح می‌خواهند تا مجلس شورای اسلامی از حق قانون‌گذاری در حوزه فضای مجازی محروم شود. لغو بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ یعنی حمایت از صیانت‌هایی که در فضای مجازی در طول این هشت سال صورت گرفته است.

وی ادامه داد: فضای مجازی امروز کشور در اشغال دشمن است ما فقط می‌خواهیم در این فضا قانون‌گذاری کنیم. چرا عده‌ای از قانون می‌ترسند؟ هدف ما پنهان‌کاری نیست حتی تمام جلسات کمیسیون می‌شود به طور علنی پخش شود. اگر این طرح در صحن مجلس بیاید ما با محدودیت زمانی مواجه هستیم، اما در کمیسیون مشترک همه افراد متخصص می‌توانند حضور یافته و اظهارنظر کنند. در این طرح هیچ‌گونه محدودیتی برای کسب و کارها دیده نشده است، بلکه ما به دنبال ایجاد امنیت برای کسب و کارهای مجازی هستیم. خواهش می‌کنم اجازه ندهید تا حواشی بر منطق غلبه کند.

عبدالناصر درخشان در موافقت با لغو بررسی این طرح در ۸۵ بیان کرد: مردم بنگرید که نمایندگان شما در پارلمان نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم را می‌بینند و نگرانی شما را نگرانی خود می‌دانند از همه نمایندگان خواهش می‌کنم خارج از فضای احساسی و براساس منطق و عقلانیت تصمیم بگیرند. امروز کشور در شرایط سختی قرار دارد روز گذشته ۵۸۸ نفر براثر کرونا جان باختند . اولویت اول امروز جامعه این موضوع است. نپرداختن به فضای مجازی ساماندهی فضای مجازی نیز از اهمیت برخوردار است اما باید در شرایط و موقعیت مناسب بررسی شود. مگر ما چند سال گذشته چنین تجربه‌ای را نداشتیم؟ به دنبال جایگزین کردن جست‌وجوگر داخلی به جای جست‌وجوگر خارجی بودیم و جست‌وجوگر یوز را ایجاد کردیم؛ نتیجه آن چه شد؟ بسیاری از مسائل اقتصادی مردم امروز با این اینستاگرام گره خورده است.

وی ادامه داد: آموزش دانش‌آموزان ما با پلت‌فرم‌های خارجی در ارتباط است آیا به این مسائل نگاه کارشناسی داشته‌ایم؟ اگر می‌خواهیم خود را مقایسه کنیم باید همه جوانب را در نظر بگیریم. کشورهایی که امروز ۲۷۰ قانون در این حوزه دارند ۲۰ سال کار کارشناسی انجام داده‌اند. آیا ما با شش ماه کار کارشناسی می‌توانیم چنین قوانینی را وضع کنیم؟ اگر ما امروز تصمیم غلط بگیریم باید در برابر تاریخ و وجدان خود و مردم پاسخگو باشیم. عمده‌ترین فضای تنفس اجتماعی مردم در شبکه‌های اجتماعی است نفس مردم را نگیرید. بخش قابل توجهی از زندگی اجتماعی مردم با این فضا گره خورده است؛ نباید تصمیمات نسنجیده اتخاذ کنیم امید مردم به مجلس است. برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌ها اجازه دهید این طرح در فرصتی مناسب و در فضایی آرام در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی شود. امروز جان هزاران نفر از هموطنان برای کرونا در خطر است. آیا اولویت امروز فضای مجازی است؟