قرارداد شراکت در مشاور املاک یکی از انواع قرارداد مشارکت است. در این مقاله قصد داریم مهمترین نکات این قرارداد را بیان کنیم.

قرارداد شراکت در مشاور املاک شامل چه نکات مهمی است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قرارداد شراکت در مشاور املاک یکی از انواع قرارداد مشارکت است. البته این نوع از قرارداد (روی لینک قبل بزنید) را بیشتر به عنوان قراردادهایی برای شروع کسب و کار و سرمایه گذاری می‌شناسیم. خرید و فروش املاک و مستغلات از جمله فعالیت‌های پربازده و سودآور است. در بازار نقل و انتقال و خرید و فروش ایران، املاک جایگاه ویژه‌ای دارند و فعالیت در زمینه خرید و فروش املاک موجب کسب درآمد بسیار خوبی برای اشخاص می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه گذاران علاقه‌مند هستند که در این زمینه فعالیت کنند. علاوه بر تمام این موارد، بازار جابه جایی فصلی و اجاره املاک مسکونی و تجاری نیز در اختیار آژانس‌های املاک است. این مساله هم می‌تواند عامل تاثیر گذار دیگری برای اهمیت قرارداد مشارکت در مشاور املاک باشد.

 

نمونه قرارداد مشارکت در بنگاه املاک در واقع یک سرمایه گذاری همراه با ریسک است. زیرا این امکان وجود دارد که نتوانید در بازار این کار اقدام سازنده‌ای انجام دهید و جایگاه مناسبی کسب کنید. فعالیت در آژانس‌های املاک نیازمند مهارت‌های فردی و شغلی مرتبط است. شما به عنوان مشاور املاک باید اطلاعات به روز شده و جدید داشته باشید و بتوانید با اطلاعاتی که در اختیار دارید در زمینه انجام معاملات میان متقاضیان، اقدامات مناسبی را انجام دهید. به همین دلیل است که مشاوران املاک تمایل دارند فعالیت در این زمینه را به صورت گروهی یا تیمی انجام دهند و معتقد هستند که فعالیت مستقل و فردی در این زمینه، برای آن‌ها توفیق چندانی نخواهد داشت.

قرارداد شراکت در دفتر املاک چگونه قراردادی است؟

اگر بخواهیم از ماهیت قرارداد شراکت در مشاور املاک بگوییم، باید به این مساله توجه داشته باشیم که این نمونه قرارداد (روی لینک قبل بزنید) در واقع یک قرارداد شراکت است و مطابق با شرایط آن تنظیم می‌شود. برای توضیحات بیشتر باید اشاره کنیم که شراکت در قانون مدنی، عقدی است که به موجب آن، طرفین با روی هم گذاشتن سرمایه‌های خود، برای یک موضوع مشخص فعالیت می‌کنند و قصد و هدف یکسانی را پیش می‌گیرند.

بنابراین، اگر تمایل دارید که قرارداد شراکت در مشاور املاک تنظیم کنید، ابتدا باید مشخص کنید که چه نوع سرمایه‌ای را با خود به همراه دارید. زیرا هدف از این شراکت مشخص است و طرفین درباره زمینه کاری آن نیز با یکدیگر توافق دارند. بنابراین، شما باید رضایت، میزان سرمایه‌ای که به همراه دارید را مشخص کنید. همچنین لازم است اعلام کنید که چه مسئولیت‌ها و وظایفی را در این شراکت به عهده می‌گیرید.

ممکن است شما صرفا سرمایه نقدی در اختیار داشته باشید و از اصول کاری مشاوران املاک مطلع نباشید یا اینکه ممکن است یک مشاور املاک متخصص باشید که تجربه و سابقه بسیار خوبی دارد اما سرمایه کافی برای راه اندازی یک آژانس املاک را در اختیار ندارد. در حالت سوم هم ممکن است که دو یا چند نفر دارای سرمایه یا تخصص، تمایل داشته باشند که با مشارکت و همکاری یکدیگر، آژانس املاک راه اندازی کنند. بنابراین، محدودیتی برای شروع همکاری وجود ندارد و شما می‌توانید با هر شرایطی که تمایل دارید، برای تنظیم قرارداد (روی لینک قبل بزنید) اقدام کنید.

02

تعیین سهم در قرارداد شراکت در مشاور املاک

بدون شک مهمترین دلیل اشخاص مختلف برای شروع همکاری با یکدیگر و تنظیم شراکت نامه املاک ، کسب سود و منفعت است. بنابراین، برای شرکای حاضر در مشارکت نامه املاک ، مهم است که در ابتدای همکاری، میزان سهم خود از درآمد حاصل از شراکت را بدانند. این مساله اهمیت بسیار زیادی دارد و البته در مواقعی مشاهده شده است که عدم توافق در تعیین و تقسیم سهم، باعث شده است شرکا همکاری با یکدیگر را ادامه ندهند. بیشترین سوالی که از ما پرسیده می‌شود، این است که به چه طریقی تعیین سهم کنیم؟ سهم هر شریک با چه معیارهایی معین می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید به این مساله توجه داشته باشیم که سرمایه‌ای که برای نمونه قرارداد مشارکت در بنگاه املاک توسط طرفین آورده می‌شود، چه چیزی است؟ آیا سرمایه شما نقدی خواهد بود یا اینکه سرمایه غیرنقدی به همراه دارید. منظور از سرمایه نقدی، وجه نقد یا ملکی است که آژانس املاک در آن دایر می‌شود. سرمایه غیر نقدی نیز شامل مجوز، تخصص، تجربه، مهارت و پذیرش انجام کار است که می‌تواند سرمایه شما برای این شراکت باشد.

برای تعیین سهم هر کدام از شرکا، ابتدا لازم است که میزان سرمایه نقدی و غیر نقدی هر شریک را مشخص کنید. در ادامه باید میزان فعالیت و مسئولیت‌های هر کدام از شرکا در نظر گرفته شود و در نهایت، عامل مهمی که می‌تواند سهم شرکا را مشخص کند، توافق طرفین است. بنابراین، در نهایت برای تنظیم قرارداد شراکت در مشاور املاک ، شرکا باید با یکدیگر توافق کنند.

نحوه پرداخت سود ماهانه در قرارداد شراکت در دفتر املاک

مساله دیگری که در هنگام نوشتن قرارداد مشارکت در مشاور املاک باید به آن توجه داشته باشید، توافق درباره نحوه پرداخت سود ماهانه حاصل از درآمد آژانس املاک است. این مورد نیز باید با توافق طرفین و با در نظر گرفتن شرایط کاری معین شود. شما می‌توانید درصدی از درآمد را به صورت ثابت برای هزینه‌های آژانس املاک و هزینه‌های جاری در نظر بگیرید. با این مبالغ، هزینه‌هایی مانند آب و برق و گاز و امثالهم پرداخت می‌شود.

همچنین لازم است که کسورات قانونی دیگر نیز از محل درآمد آژانس املاک هزینه شود. در این زمینه لازم به ذکر است که شرکا به نسبت سهمی که از شراکت دارند، به همان میزان نیز در هزینه‌هایی که باید پرداخت شود، سهم خواهند داشت. در نهایت، بعد از کسر تمام هزینه‌های جاری و کسورات قانونی، مبلغ باقی مانده نیز براساس سهم هر کدام از شرکا، به آن‌ها پرداخت می‌شود.

تاریخ قرارداد شراکت در مشاور املاک

تاریخ یا بازه زمانی که برای قرارداد شراکت در مشاور املاک در نظر گرفته می‌شود، بسیار اهمیت دارد. در مواقعی از ما سوال می‌شود که آیا می‌توانیم تاریخ قرارداد را به صورت مادام العمر در نظر بگیریم؟ یا اینکه آیا می‌توانیم تاریخ قرارداد را نامحدود تعیین کنیم؟

استدلالی که برای این سوال مطرح می‌شود، این است که طرفین سرمایه زیادی را برای راه اندازی آژانس املاک هزینه کرده‌اند و زمان زیادی صرف رشد آژانس املاک شده است. همچنین با گذر زمان و جذب مشتری، شهرت آژانس املاک نیز در شرایط کاری آن‌ها تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین، شرکا تمایل دارند که این شراکت برای مدت طولانی باشد و شرکا زود هنگام قصد جدا شدن از قرارداد را نداشته باشند.

در این خصوص باید بگوییم که هرچند دلایلی که مطرح شده است، بسیار مهم هستند و دغدغه این اشخاص قابل درک است اما برای تنظیم قرارداد شراکت در مشاور املاک ، لازم است که حتما تاریخ دقیقی بیان شود. بنابراین، شما ملزم هستند که در هر صورت، تاریخ قرارداد را مشخص کنید اما می‌توانید این تاریخ را طولانی مدت قرار دهید.

برای ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی یا درخواست تنظیم قرارداد با شماره 02143000373 یا با شماره 09108907294 تماس بگیرید.