خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر دولت بایدن را برای افشای اسنادی که به بهانه محرمانه بودن در طول سال‌های گذشته طبقه بندی شده‌اند تحت فشار قرار دادند تا ردپای حمایت‌های سعودی از القاعده را اثبات کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش همشهری آنلاین، دولت بایدن بررسی جدید اسناد ۱۱ سپتامبر را آغاز کرد؛ خانواده قربانیان که معتقدند عربستان سعودی به مهاجمان القاعده کمک کرده است، بایدن را برای اقدام تحت فشار قرار دادند.

وزارت دادگستری ایالات متحده با نگاهی تازه به اسناد محرمانه دولتی در مورد حملات القاعده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ امکان انتشار عمومی اطلاعات بیشتر را مورد بررسی قرار داده است. این تصمیم در پی ثبت شکایت فدرال خانواده‌های قربانیان در منطقه جنوبی نیویورک علیه پادشاهی سعودی گرفته شده است.

این اقدام که توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مورد استقبال قرار گرفت در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از خانواده‌های نزدیک به ۳۰۰۰ قربانی این حملات خواستار اقدام بایدن شده‌اند. بایدن با استقبال از این بررسی، بر تعهدات انتخاباتی خود تاکید کرد و گفت: «دولت من متعهد است که حداکثر شفافیت را بر اساس قانون تضمین کند.»

در آستانه بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر، اعضای خانواده قربانیان تلاش کردند بایدن را تحت فشار قرار دهند تا اسناد دولتی را از طبقه بندی خارج کند؛ این افراد معتقدند در اسناد مذکور رد پای رهبران عربستان سعودی قابل مشاهده است.

خانواده قربانیان در نامه خود به بایدن نوشتند که از زمان نتیجه‌گیری کمیسیون ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۴، شواهد تحقیقی زیادی کشف شده که مسئولیت دولت سعودی را در حمایت از این حملات روشن می‌کند. در مجموع حدود ۱۷۰۰ نفر که مستقیماً از حملات ۱۱ سپتامبر تحت تأثیر قرار گرفتند این نامه را امضا کرده‌اند.

اعضای خانواده قربانیان مدتهاست که به دنبال اسناد دولت ایالات متحده در مورد این هستند که آیا عربستان سعودی به ۱۹ نفر از افراد مرتبط با القاعده که در این حمله ویرانگر نقش داشتند کمک یا تأمین مالی داشته است یا خیر. 

پانزده نفر از ۱۹ تروریست حاضر در حملات ۱۱ سپتامبر، شهروندان سعودی بودند. دولت‌های مختلف با استناد به نگرانی‌های امنیتی اسناد مربوط به این حملات را تا به امروز مخفی نگه داشته‌اند. عربستان تاکید کرده که هیچ نقشی در این حملات نداشته است.

وزارت دادگستری روز دوشنبه اعلام کرد که FBI اخیراً تحقیقات متمرکز بر افرادی را که ممکن است به ربایندگان هواپیماهای ۱۱ سپتامبر کمک قابل توجهی کرده باشند متوقف کرده است. در سال ۲۰۲۰، یک قاضی آمریکایی به دولت عربستان سعودی دستور داد تا ۲۴ مقام فعلی و سابق، از جمله سفیر سابق سعودی در ایالات متحده را برای بازجویی در اختیار آنها قرار دهد.

منابع: سی‌ان‌بی‌سی نیوز و الجزیره.