خبر ورزشی/ :این روزها که طالبان در افغانستان جولان می‌دهند، باز هم در ورزش بسیاری یاد نادیا ندیم و سرگذشتش که طالبان تأثیر بزرگی روی آن داشته‌اند، در یاد همه نقش بسته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تصرف شهر به شهر افغانستان توسط نیروهای طالبان این روزها در صدر اخبار دنیای قرار گرفته است، در حالی که سال‌هاست حضور این سازمان نظامی که خودشان را «امارت اسلامی افغانستان» می‌نامند، بر زندگی مردم این کشور تأثیر گذاشته.

در ورزش هم مردان و زنانی از کشور افغانستان در سرتاسر دنیا حضور دارند که پس از فرار از دست طالبان تبدیل به چهره‌های موفقی شده‌اند. معروف‌ترین ورزشکار افغانستانی که طالبان زندگی‌اش را تغییر داده، «نادیا ندیم» بازیکن تیم ملی دانمارک و پیشین تیم‌های منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن است.

نادیا سال ۲۰۰۰ پدرش را از دست داد، چرا که طالبان او را کشتند. پس از آن اتفاق تلخ و در ۱۲ سالگی بود که مادرش او را همراه خواهرانش از افغانستان بیرون برد و سرنوشت این دختر اهل شهر «هرات» را به دانمارک رساند. نادیا درباره خاطراتی که از پدرش داشته به نشریه «گاردین» گفته: «به یاد می‌آورم که پدرم چقدر مرد خوبی بود. او همه کاری را انجام می‌داد. از طرف دیگر ناراحت هستم که در بیشتر زندگی‌ام تجربه کنار پدر بودن را نداشته‌ام. حتی زمانی که تجربه کرده‌ام کوچک بودم، برای همین احساسات مختصری وجود دارد اما من هنوز مادرم را دارم. او یک خانم خونسرد است. او حتی قبل از آمدن طالبان قدرت تحصیل را می‌دانست و این چیزی بود که به ما یاد داد. او سعی می‌کرد به بچه‌های دیگر در افغانستان آموزش دهد. یک شخص نیاز به تغییر دارد و او همیشه سعی می‌کرد که آن شخص باشد.»

نادیا که برترین گلزن تیم ملی زنان دانمارک شده و از ستاره‌های فوتبال این کشور است، حالا در تیم آمریکایی «ریسینگ لوئیزویل» بازی می‌کند. او که کتاب زندگینامه‌اش را هم منتشر کرده دانشجوی پزشکی هم هست و کم‌کم با اتمام درسش و پس از بازنشستگی از فوتبال، می‌تواند به طور تمام‌وقت طبابت کند.

زندگی نادیا را طالبان تغییر داد و حالا الهام‌بخش بسیاری از مردم جهان است. او در رویدادها و کنفرانس‌های مهمی درباره این زندگی تلخ و رنجی که کشیده تا به اینجا رسیده، برای مردم صحبت کرده.