ایسنا/ روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی درباره توافق اسرائیل و امارات برای عادی سازی روابط نوشت که این توافق به نتایج مورد نظر خود برای ایجاد یک ائتلاف در منطقه علیه ایران دست نیافته است.

هاآرتص: توافق صلح امارات - اسرائیل نتایج مورد نظر درباره ایران را محقق نکرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه هاآرتص در گزارش خود به بررسی سیر تحولات پیرامون توافقامارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی برا عادی سازی روابط که سال گذشته میان دو طرف به امضا رسید، پرداخت و نوشت که این توافق انتظارات اولیه آنها برای برقراری روابط میان بسیاری از کشورهای عربی، به ویژه عربستان سعودی و اسرائیل را محقق نکرده است.

هاآرتص در ادامه نوشت: این توافق همچنین قرار بود یک ائتلاف جدید در خاورمیانه برای پاسخ به محور شیعی تحت رهبری ایران ایجاد کند و به علاوه هدف دیگر آن، این بود که ثابت کند اسرائیل برای عادی سازی روابط خود با کشورهای عربی منطقه نیازی به سازش با فلسطینیان ندارد.

این روزنامه با تاکید بر اینکه تاثیرات استراتژیک به دست آمده از این توافق در منطقه بسیار محدود است، افزود: منابع نظامی اسرائیلی می گویند که تنها نتیجه به دست آمده از عادی سازی روابط با امارات متحده عربی در زمینه اقتصادی و تکنولوژی بوده است. همانگونه که نتانیاهو انتظار داشت، شیوخ خلیج(فارس) به سرمایه گذاری گسترده در اسرائیل تمایل زیادی نشان می‌دهند.

اسرائیل همچنین امیدوار بود که امارات بخشی از یک ائتلاف علنی در منطقه برای مقابله با سیاست های منطقه ای ایران باشد اما اکنون به نظر می آید که کشورهای حاشیه خلیج (فارس) به شدت برای ایجاد روابط با تل آویو محتاط رفتار می کنند.

این روزنامه صهیونیستی دلیل این احتیاط زیاد را دو چیز عنوان کرد و نوشت: اول اینکه؛ ایران خود را یک قدرت منطقه ای نشان داده است که در برابر واشنگتن تسلیم نمی شود و هراسی از حمله به منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه ندارد. دوم اینکه؛ دولت جدید آمریکا تمایل کمتری برای تحکیم روابط با اسرائیل، چه در رابطه با امارات متحده عربی و چه عربستان سعودی از خودنشان داده است، در حالیکه ترامپ (رئیس جمهور سابق آمریکا) و نتانیاهو (نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی) امیدوار بودند که سعودی ها به توافقات عادی سازی روابط بپیوندند.

هاآرتص همچنین با اشاره به اینکه "ترامپ پیش‌قراول این اقدامات بود" نوشت: رئیس جمهور فعلی آمریکا، یعنی جو بایدن تمایل کمتری به خاورمیانه دارد و اکنون تمرکز خود را روی شرق دور، به ویژه روابط متشنج با چین قرار داده است و این یک توافق انجام شده است. باوجود چنین شرایطی، تعهد امارات به تحکیم علنی بیشتر روابطش با اسرائیل به نظر می‌رسد که یکی دیگر از گام‌های دور از دسترس است.