فارس/ پس از سخنان اخیر دبیرکل حزب‌‎الله درباره وارد کردن سوخت از ایران به لبنان، سیاستمداران موافق گفتند که این اقدام، مشکل تمام ملت لبنان و نه تنها شیعیان را حل می‌کند اما مخالفان شروع به اتهام‌زنی به حزب‌الله کردند.

موافقان و مخالفان لبنانی طرح واردات سوخت از ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی روز گذشته خود (پنجشنبه) گفت، کشتی‌های حامل سوخت تا ساعاتی دیگر از ایران به سمت لبنان راه خواهند افتاد.

خبر مذکور در اوج بحران سوخت در لبنان، عکس‌العمل‌های متفاوتی را در میان سیاستمداران لبنانی داشت؛ برخی استقبال کردند و برخی به شدت به آن اعتراض کردند.

موافقان

نماینده لبنانی «سزار معلوف» از  ائتلاف «الجمهوریه القویه» (وابسته به حزب القوات اللبنانیه به ریاست جعجع) از این خبر استقبال کرد و گفت، این کشتی ایرانی نه تنها مشکل شیعیان لبنان بلکه مشکل همه ملت لبنان را حل می‌کند و نباید حزب‌الله را به خاطر وارد کردن سوخت از ایران سرزنش کرد.

بر اساس گزارش «الغد»، وی افزود: ایران دشمن نیست و تنها دشمن ما اسرائیل است. دلیلش آن است که ایران مانند کشورهای دوست لبنان از آمریکا تا کشورهای عربی، در لبنان سفیر دارد. یاری ملت لبنان توسط کشورهای عربی در این شرایط کجاست؟

«امیل لحود» نماینده سابق پارلمان لبنان نیز گفت، باید از ایران به خاطر این کشتی‌ها قدردانی کرد زیرا کمک به لبنان در این شرایط سخت اقتصادی واقعا جای تشکر دارد.

وی افزود، طرف‌هایی مانند اتحادیه اروپا، فرانسه و آمریکا که ادای گریه برای وضعیت لبنان درمی‌آورند مانند ایران به لبنان کمک کنند.

«ولید سکریه» عضو فراکسیون «الوفاء للمقاومه» در پارلمان لبنان هم ضمن استقبال از واردات سوخت از ایران گفت: دشمنان ملت لبنان باید فکر کنند که هر گونه تعرض به کشتی ایرانی که عازم لبنان است، با زور روبه‌رو خواهد شد.

سکریه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اسپوتنیک گفت: سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله تاکید کرد که کشتی‌هایی که از ایران به سمت لبنان حرکت می‌‌کنند، بخشی از خاک لبنان محسوب می‌شوند و هر گونه تعرض و حمله به آنها حمله به خاک لبنان تلقی می‌شود و مثل تعرض به خاک لبنان با این قضیه روبه رو می‌شویم.

مخالفان

«سمیر جعجع» رئیس حزب القوات اللبنانیه (نزدیک به غرب و آمریکا) ضمن انتقاد از این اظهارات، مدعی شد، حزب‌الله قصد مصادره تصمیم‌گیری اقتصادی در لبنان را دارد.

وی همچنین مدعی شد، بخش خصوصی و شرکت‌های خصوصی طی هفته‌های گذشته دنبال کسب مجور از وزیر انرژی در لبنان برای وارد کردن سوخت بوده‌اند اما به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

«ریچارد قیومجیان» رئیس بخش روابط خارجی حزب القوات البنانیه نیز وارد کردن سوخت از ایران به لبنان را مردود دانست و گفت، وزیر انرژی باید به بخش خصوصی اجازه واردت سوخت دهد.

«سامی الجمیل» رئیس حزب «الکتائب اللبنانیه» (حزب وابسته به غرب و آمریکا) هم به شدت با واردات سوخت از ایران مخالفت کرد و مدعی شد: (واردات) نفت ایران قانون بین‌المللی را نقض می‌کند و منجر به محاصره و تحریم لبنان می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان «ان ان ای»، وی در ادامه اتهام‌زنی‌هایی به سید حسن نصرالله و جنبش حزب‌الله وارد کرد و مدعی شد، این شیوه نصرالله در تناقض با سیاست و تمام قوانین لبنان است و مشکل را بزرگتری می‌کند.

«سعد الحریری» رئیس جریان المستقبل در این کشور بلافاصله پس از اظهارات دبیرکل جنبش حزب‌الله در خصوص خرید سوخت از ایران، به اتهام‌‌زنی به حزب‌الله و ایران پرداخت و مخالفت شدید خود را با این گام اعلام کرد.