تسنیم/ بسیاری از محافل حقوق بشری از سرنوشت یک روزنامه نگار سعودی که بر اثر شکنجه مقامات سعودی کشته شد ابراز نگرانی کردند.

سرنوشت نامعلوم روزنامه‌نگار سعودی که در زندان کشته شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از سعودی لیکس، محافل حقوق بشر از سرنوشت « ترکی الجاسر» روزنامه نگاری که بیش از سه سال در عربستان سعودی بازداشت شده بود ابراز نگرانی کردند.

حساب کاربری « بازداشت شدگان آزادی بیان» اعلام کرد که مقامات سعودی هنوز درباره سرنوشت این روزنامه نگار سعودی که از مارس 2018 در بازداشت به سر برد و تحت شکنجه کشته شد اطلاعاتی ارائه نداده‌اند و در این مساله بسیار محرمانه عمل می‌کنند.

در گزارش مربوط به پیگیری پرونده زندانیان آزادی بیان در عربستان سعودی آمده است که مقامات سعودی سرنوشت الجاسر را پس از دریافت اخباری مبنی بر مرگ وی تحت شکنجه در دو سال گذشته مخفی نگه داشته‌اند.

روزنامه‌نگار سعودی که صاحب حساب کاربری «کشکول» در توئیتر و متخصص انتشار اطلاعاتی درباره نقض حقوق بشر توسط مقام‌های درباری و مسئولان سعودی بود ، در تاریخ 15 ماه مارس به اتهام اداره حساب کاربری کشکول در این کشور بازداشت و سپس به دلیل تحمل شکنجه فراوان در دوران حبس کشته شد.

بر اساس گزارش منابع مقامات سعودی از طریق دفتر توئیتر در دبی که از حساب فعالان سعودی جاسوسی می‌کند، به اطلاعات شخصی جاسر دست یافته و به او رسیده‌اند.

رژیم آل سعود ادعا می‌کند که از قوانین عمومی و بین‌المللی پیروی می‌کند ، که با ادامه بازداشت 31 روزنامه نگار بدون هیچ اتهام و پرونده در زندان هایش این موضوع تکذیب می‌شود.

از سال 2017 که محمد بن سلمان قدرت را در دست گرفت و بر بیشتر حقوق اساسی سلطه یافت، بزرگترین کمپین علیه آزادی بیان به راه انداخت. کمپین سرکوب شامل روزنامه نگاران منتقد سعودی و اعدام‌های دولتی بعد از محاکمه‌های ظالمانه و شکنجه بازداشت شدگان به دست گروهی از افرادی است که مستقیما با محمد بن سلمان در ارتباطند و این امر عربستان را در لیست یکی از ناامن‌ترین کشورها در زمینه حقوق بشر در جهان قرار داد.

عربستان یکی از بزرگترین کشورهایی است که روزنامه نگاران را به اتهاماتی همچنین «توطئه علیه پادشاهی» و «همکاری با نهادهای خارجی» به زندان می‌اندازد و رویه‌های قضایی آن کاملاً مبهم است و هیچ نشانی از اتهامات علیه بسیاری از روزنامه نگاران زندانی ارائه نشده است.