فارس/ ارتش آلمان از تبادل آتش بین افراد مسلح ناشناس، نیروهای امنیتی غربی و نیروهای امنیتی افغان در فرودگاه کابل و کشته و زخمی شدن چند نیروی امنیتی افغانستان در جریان تیراندازی خبر داد.

تیراندازی در فرودگاه کابل؛ یک نیروی امنیتی افغانستان کشته شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نیروهای مسلح آلمان امروز (دوشنبه) از تبادل آتش بین افراد مسلح ناشناس، نیروهای امنیتی غربی و  نیروهای امنیتی افغانستان در فرودگاه کابل خبر دادند. 

طبق اعلام ارتش آلمان در توییتر، در پی این درگیری مسلحانه در ورودی شمالی فرودگاه کابل که نیروهای آمریکایی و آلمانی هم در آن شرکت داشتند، یک نیروی امنیتی افغانستان کشته شد و سه نفر دیگر از آن‌ها زخمی شدند. به گفته ارتش آلمان، هیچ یک از نظامیان آلمانی در این درگیری آسیب ندید.

به گزارش رویترز، در حالی که طالبان خارج از فرودگاه افرادی را برای سامان دادن به اوضاع مستقر کرده، نیروهای افغانستانی در داخل فرودگاه به نیروهای آمریکایی کمک می‌کنند.  

رویترز به نقل از شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد که یک تک تیرانداز در خارج از فرودگاه به سمت نیروهای افغان در داخل شلیک کرده و آنها نیز پاسخ داده‌اند اما نیروهای آمریکایی به سمت نیروهای افغان شلیک کرده‌اند.

دو مقام ناتو در فرودگاه گفتند که وضعیت تحت کنترل است و همه ورودی‌های فرودگاه بسته شده است.

از پانزده اوت (۲۴ مرداد) که طالبان توانست کابل را به تصرف خود درآورد، هرج و مرج و ازدحام در فرودگاه کابل عملیات تخلیه نیروها و شهروندان خارجی و همچنین متحدان افغان آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است. تاکنون چند نفر از شهروندان افغانستانی در جریان این ازدحام و آشفتگی جان باخته و همچنان هزاران نفر خارج از فرودگاه در تلاش برای خروج از افغانستان هستند. 

یک مقام ناتو روز یکشنبه گفت دستکم ۲۰ نفر در هفت روز گذشته بعد از تسلط طالبان بر پایتخت افغانستان، در فرودگاه کابل و اطراف آن در حین تلاش‌ها برای خارج کردن نیروها و شهروندان خارجی و همچنین شماری از افغان‌ها، کشته شدند. 

به نوشته رویترز، این مقام که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت بحران خارج از فرودگاه کابل تأسف‌بار است. تمرکز ما این است که همه خارجی‌ها را در اسرع وقت تخلیه کنیم.

در پی همین شلوغی‌ها، سفارت آمریکا در افغانستان روز شنبه به شهروندان این کشور توصیه کرد به سمت فرودگاه کابل نروند. در این توصیه آمده است: «به خاطر تهدیدات امنیتی احتمالی در خارج از دروازه‌های فرودگاه کابل به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کنیم از سفر به این فرودگاه و گیت‌های آن در این زمان، خودداری کنند».

روز جمعه گزارش‌هایی از شلیک پراکنده گلوله در اطراف فرودگاه کابل برای پراکنده کردن جمعیت منتشر شد. همچنین تصاویری از خودروهای رها شده و آسیب دیده در گوشه و کنار خیابان‌های مجاور این فرودگاه منتشر شده است.

بعد از آمریکا، دولت آلمان نیز به اتباع خود در افغانستان هشدار داد که به دلیل خطرات امنیتی در فرودگاه کابل حاضر نشوند.

به دنبال توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شدند کنترل افغانستان را به دست بیاورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از آنکه دولت افغانستان روز یکشنبه (۲۴ مردادماه) هفته گذشته سقوط کرد ارتش آمریکا به منظور خارج کردن دیپلمات‌های خارجی و شهروندان آمریکایی از افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل را در اختیار گرفت.