ایسنا/ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، مقامهای آمریکایی با افرادی که تلاش دارند از افغانستان خارج شوند، در تماس هستند و مدارک ضروری برای تضمین عبور امن آنها به فرودگاه در کابل را صادر میکنند.

آمریکا مدارک لازم برای خروج مردم از افغانستان را صادر می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: به تمام افرادی که تلاش دارند افغانستان را ترک کنند، اعلام میکنم، چه کسانی که پاسپورت آبی دارند یا ندارند، ما یک مدرک رسمی برایشان مهیا میکنیم و انتظارمان این است که عبور امن آنها به سمت این فرودگاه را تسهیل کند.

ند پرایس توضیح داد که دولت آمریکا مراکز تلفن آنلاین در سراسر جهان ایجاد کرده است تا با افرادی که در افغانستان هستند درباره مکان آنها و قصد آنها درباره خروج از این کشور صحبت کند.

براساس گزارشها، مقامهای آمریکایی میگویند که گروه طالبان ظاهرا بر سر قول خودش برای تضمین عبور امن آمریکایی‌ها به فرودگاه کابل مانده است. با این حال گزارش‌های متعددی از نقض این قول منتشر شده است.

آزار خبرنگاران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین به خبرنگاران گفت که دولت واشنگتن در هر سطحی که با مقامهای طالبان تماس دارد مساله افزایش اذیت و آزارهای آنها علیه فعالان مطبوعاتی را مطرح میکند.

او جمعه در واشنگتن به اخباری درباره تهدید طالبان علیه مطبوعات و رسانه‌ها گفت: ما در هر سطحی آنها را با مخاطبان خودمان مطرح میکنیم.

پیش از آن لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفته بود که آمریکایی‌ها در کابل با طالبان درگیر هستند و این با ادعای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر این اتباع کشورش بی دردسر به فرودگاه کابل میرسند، در تضاد قرار دارد.

پس از آن جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اذعان کرد که ارتش کشورش از گزارش‌هایی درباره اذیت و آزار آمریکایی‌ها و گاها کتک خوردن آنها به دست نیروهای طالبان آگاه است و این‌ها را به شدت نگران کننده دانست.

فهرست تروریستی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از صحبتهایش گفت، ایالات متحده ممکن است از قرار گرفتن نام طالبان در فهرست "تروریستهای جهانی" خود به عنوان راهی برای حفاظت از حقوق بشر اساسی در افغانستان استفاده کند. او تاکید کرد که نام گروه طالبان در حال حاضر در این فهرست قرار دارد. او گفت: این یک ابزار است. سیاست چماق و هویج؛ ترغیب بالقوه برای طالبان به منظور رعایت هنجارهای بین‌المللی اساسی و حقوق اساسی مردم.

دسترسی به فرودگاه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت، طالبان به واشنگتن اطمینان خاطر داده است که در دسترسی مردم به فرودگاه کابل و عملیاتهای آمریکا مداخله نکند. او روز جمعه گفت: طالبان همان چیزی که علنا اعلام کرده، به ما هم گفته است؛ اینکه آنها قصد ندارند در عملیاتهای ما مداخله کرده یا در مسیر کسانی که میخواهند به فرودگاه برسند، اختلال ایجاد کنند.